Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rovfugle og orpington  (Læst 9826 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

• Gæst
Rovfugle og orpington
« Dato: 03 Januar , 2014, 13:38 »
Er der nogle af de gængse rovfugle ( musvåger, spurvehøg o.l.), der kan finde på at tage de store og halvvoksne orpington?
Undrede mig over at hønsene ikke kom ud i haven i dag (de plejer at være ret ligeglade med med vejr og vind) indtil jeg så spurvehøgen suse omkring fuglebrættet og hørte småfuglenes advarselsskrig. Har før oplevet spurvehøgen sidde på taget af drivhuset og spejde. Da sad hønsene i et hjørne af den overdækkede hønsegård og var musestille i meeeeget lang tid. Vi har haft en rovfugl ( nåede ikke at se hvilken - kunne godt være en musvåge), der kom i styrtdyk ned mod haven, men bøjede af i sidste øjeblik, som om den opdagede, hvor store hønsene var.
Har også oplevet spurve- eller duehøgen slå ned på en skovdue lige bag mig. Det er dog en ret stor fugl.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Rovfugle og orpington
« Svar #1 Dato: 03 Januar , 2014, 14:17 »
Her på matriklen reagerer flokken, når de store havmåger kommer i grupper............ De "lister" ind i skuret. Skovskaderne er åbenbart også ret farlige......
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline MM

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 Januar , 2014, 14:45 »
Her har vi i julen haft besøg af en rovfugl, som hos os har taget 2 voksne Isabrown i en lukket hønsegård, dog uden overdækning indtil angrebet. Hos genboen tog den en stor Sussex hane!! Og angreb en stor gul Orpington, men blev skræmt væk.
Jeg så den lette fra hønsegården, den var hvid og grå og stor. Jeg mener at det må være en musvåge, en ungfugl, som har disse lyse farver eller en duehøg, hunnen, som også har disse farver og er på størrelse med en musvåge.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #3 Dato: 03 Januar , 2014, 19:41 »
Sandsynligvis en duehøg, den kan gøre det. Musvåge kan også, men foretrækker langt mindre dyr og helst ådsler. Men hvis den er tilstrækkelig sulten (og det kan den sagtens være på den her tid af året), så vil den også forsøge sig med større høns. Jeg har oplevet det en gang hvor en musvåge er slået ned på en voksen høne på denne tid af året, men altså kun en gang og vi har mange musvåger her.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Raziel

• Bruger
    • Hobbydyrenes blog
« Svar #4 Dato: 03 Januar , 2014, 19:53 »
@ MM - bare til info :) Lyse musvåger er ikke nødvendigvis unge fugle. Musvåger generelt varierer bare rigtig meget i farven fra næsten helt hvide til helt mørkebrune.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline MM

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Januar , 2014, 21:15 »
Tak for svar!!! Har I nogle erfaringer med den måde de angriber hønsene på? Jeg tænker på, om der er forskel på hvor meget plads de har brug for til indflyvning på hønen, og om de kan finde på at flyve helt ned i en hønsegård for at udse sig en høne og så angribe.

Offline jesper hansen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 Januar , 2014, 23:21 »
Duehøgen er ekstrem manøvredygtig! Oplevede engang en duehøg der forfulgte en spurv ind i en torækket minkhal. Jeg kom kørende på fodermaskinen tre meter fra indgangen, og den drønede lige forbi hovedet på mig, og der var altså ikke meget plads!
Mvh
Jesper Hansen
Brahma, Maran, Silke og vildfasan

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2014, 10:44 »
Jeg har altid troet at rovfuglene behøvede fart for overraske byttet og for at få kraft nok på anslaget, men sidste vinter så jeg en spurvehøg sidde på toppen af en grenbunke og lure på, at de spurve, der gemte sig i den, skulle komme ud. Jeg så den dog ikke angribe. Jeg har ikke set musvågen i haven selvom der er mange i området, men spurvehøgen er her ofte og er en meget snu, manøvredygtig og lynhurtig jæger. Jeg har tænkt at de store høns er for stor en mundfuld, men blev alligevel nervøs især for mine kun halvstore, da den nu igen jager i haven.
Håber det er relativt sjældent at det går ud over hønsene.

Offline Hallserydsgård

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2014, 12:00 »
@ Lene Skelmose.

Det troede jeg også, med det resultat at jeg i går måtte lappe en af mine Jersey kæmpe unghøner sammen, efter en duehøg havde angrebet. Hun fik nogle rigtigt grimme sår, men ser ud til at havde bedre i dag. Det er desværre ikke første gang det er sket, men første gang var en stor kylling. Jeg tør desværre ikke have mine høns løs i haven længre! Hende her overlevede helt klart kun fordi vi fik jaget duehøgen væk i tide.
Mvh Mette

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2014, 13:23 »
Jeg ved godt det lyder fuldstændig usandsynligt og skørt, men har to gange oplevet en falk der har prøvet at snuppe en af mine voksne høns.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Peter S.

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2014, 15:34 »
Jeg har også oplevet problemet med rovfugle, ude ved min far er det kun brevduer der kan klare sig, størrere kødduer bliver taget af duehøgen. Der var også en Ravn der hentede 23 vildællinger på en dag.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2014, 16:55 »
Jeg ved godt det lyder fuldstændig usandsynligt og skørt, men har to gange oplevet en falk der har prøvet at snuppe en af mine voksne høns.
Hvordan angreb falken? Oppefra eller "sidefra"? Tænker på om en rovfugl vil angribe ind under et net.

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2014, 17:03 »
Den kom skråt oppefra ca 45 grader. Jeg nåede lige at løfte hønen, mirkrosekund efter wiufff, jeg var målløs for jeg stod jo lige ved siden af. Anden gang stod jeg og kiggede ud af vinduet på mit fantastiske nye vinteranlæg til hønsene. Wiuff kom falken ned, som lige nåede at rette op da den fik øje på nettet som var spændt over deres gård.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #13 Dato: 05 Januar , 2014, 17:07 »
Jeg hæfter/trøster mig ved at ingen af jer nævner spurvehøgen! Håber den holder sig til småfuglene - ikke at jeg har noget imod dem - fodrer dem året rundt for at de skal være her - men hønsene er MINE!!!!

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #14 Dato: 05 Januar , 2014, 17:35 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi