Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvor mange vinduer?  (Læst 8496 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline idabida

• Passiv bruger
Hvor mange vinduer?
« Dato: 28 December , 2013, 17:39 »
Jeg skal igang med at bygge et helt nyt (större) hönsehus til foråret. Jeg har läst i min farfars gamle hönseböger, hvor alle hönsehusene har mange, store vinduer. Sådan havde jeg også tänkt mig at bygge. Nu siger min mand at man skal have relativt få vinduer i hönsehuse, for at minimere risikoen for kanibalisme. Hvad siger I?

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvor mange vinduer?
« Svar #1 Dato: 28 December , 2013, 18:31 »
Kanibalisme kan opstå ved for mange høns på for lidt plads, kedsomhed...og så i nogle få tilfælde med en h*ne, som er 'født' med lysten til at 'æde' vennerne - jeg tror ikke, det har noget med for mange vinduer at gøre.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 28 December , 2013, 20:20 »
Jeg har kun et forbehold mht. vinduer, og det er at her skal de tildækkes, når solen begynder at stå op før kl. 7.
Ellers vil jeg sige, at jo mere lys, desto bedre.
I Havdrup er der et eksempel på, at et drivhus kan bruges som hønsehus.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 28 December , 2013, 21:17 »
Jeg har kun et forbehold mht. vinduer, og det er at her skal de tildækkes, når solen begynder at stå op før kl. 7.
Ellers vil jeg sige, at jo mere lys, desto bedre.
I Havdrup er der et eksempel på, at et drivhus kan bruges som hønsehus.

... og i kølvandet af dette vil jeg så spørge ... SKAL der overhovedet vinduer i et hønsehus ?
Hvis man skal tildække alligevel - indtil de må lukkes ud - hvad er så pointen (udover at det ser pænt ud) ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 December , 2013, 22:04 »
Når jeg kigger ud af vinduet i min stue eller i mit "børneværelse" kan jeg se mine høns i det store hønsehus. De kan se mig ud af døren, når jeg og hunden går forbi og har vænnet sig til det.

Når jeg kigger ud af køkkenvinduet, kan jeg se hønsene i volieren. Hvis hønsene er inde, kan jeg gå ud og kigge ind af vinduet og se hønsene dér.

Jeg fornemmer også at hønsene har lys uanset og de er inde eller ude.

Før jeg besluttede mig for, hvordan mine huse skulle indrettes, har jeg set tilbud på "færdige" hønsehuse på et par udstillinger; men har ikke betragtet det som et egnede hønsehuse, fordi der ikke var vinduer.

Der er nok også nogle faglige argumenter; men for mig er det den ideelle måde at have høns på.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 December , 2013, 22:10 »
Når jeg kigger ud af vinduet i min stue eller i mit "børneværelse" kan jeg se mine høns i det store hønsehus. De kan se mig ud af døren, når jeg og hunden går forbi og har vænnet sig til det.

Når jeg kigger ud af køkkenvinduet, kan jeg se hønsene i volieren. Hvis hønsene er inde, kan jeg gå ud og kigge ind af vinduet og se hønsene dér.

Jeg fornemmer også at hønsene har lys uanset og de er inde eller ude.

Før jeg besluttede mig for, hvordan mine huse skulle indrettes, har jeg set tilbud på "færdige" hønsehuse på et par udstillinger; men har ikke betragtet det som et egnede hønsehuse, fordi der ikke var vinduer.

Der er nok også nogle faglige argumenter; men for mig er det den ideelle måde at have høns på.

Det er jo rart at få nogle meninger på bordet - så tak for det. Jeg kan så ikke se mit hønsehus fra huset - medmindre jeg stikker hovedet ud ad vinduet.  Men forstår godt argumentet med dagslys - uanset om de er ude eller inde ... specielt på regnfulde dage, hvor de holder sig inde - ellers vil de jo hoppe på pind midt på dagen (tænker jeg lige højt ...)  :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline idabida

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 29 December , 2013, 06:17 »
Jeg er i den heldige situation, at jeg kan placere huset "som jeg vil". Hvordan synes I jeg skal vende det? Indgang mod öst, mest vinduer mod vest og hönsegård mod syd, eller hvad?

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 29 December , 2013, 09:43 »
Jeg har vinduer på øst og vestsiden af hønsehuset, og udgang mod syd, og "min" indgangsdør imod nord, på det næste hus jeg bygger kommer der nok kun vindue mod vest af praktiske hensyn, da det bliver bygget i en del af et eksisterende større skur.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #8 Dato: 29 December , 2013, 11:40 »
Som jeg ser tingene, er det ikke så vigtigt om der er vinduer, bare der er LYS.
Vores høns farter rundt ude hele dagen, også når det regner, de har også nogle overdækninger og store tætte thujaer de kan tage ophold under, så de har vist meget naturlige forhold. Huset går de kun ind i hvis de skal på reden eller på pinden.
Huset er helt mørkt, uden vinduer, men med LED lyskilder på timer fra morgen til aften. Jeg kan se i lys-tråden at lysintervallet bliver praktiseret meget forskelligt, måske er det bedre at lade dem få lys meget tidligt end at fortsætte længe om aftenen?
Hvis der imidlertid ikke er naboer at tage hensyn til, synes jeg da det kunne være flot og godt med mange vinduer. Held og lykke med byggeriet :)
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #9 Dato: 29 December , 2013, 11:41 »
Vinduerne væk fra solen, der kan blive uhyggelig varmt i et hønsehus  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Januar , 2014, 23:29 »
..og indgangen væk fra vest, hvor det altid blæser mest fra /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 02 Januar , 2014, 23:49 »
Hvis jeg har forstået Ida's profil korrekt så har hun bopæl syd for Stockholm. Måske vindfoldene er anderles end hvad vi er vandt til i Danmark?
Så indgangen for hønsene bør placeres mod den verdensdel hvorfra der mest sjældent kommer vind, for at undgå for meget træk i hønsehuset. Høns er slemme til at blive syge hvis de udsættes for træk.
Vinduerne ville jeg placere mod syd, hvis muligt, for at få mest muligt dagslys ind. Helst ikke mod øst da hønsene ellers står unødigt tidligt op. Nordsiden giver for lidt lys.
Antallet af vinduer bør ikke være for stort da der ellers bliver bagende varmt i hønsehuset på meget solrige sommerdage.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Januar , 2014, 13:04 »
Stockholm? Ja, det havde jeg ikke lige set.
Nu kan vi ikke allesammen være lige hurtige ved havelågen, erik  *f
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.