Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Socialt aspekt for æglæggere  (Læst 3147 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

• Bruger
Socialt aspekt for æglæggere
« Dato: 27 December , 2013, 07:50 »
Min chef har 2 høns, der hele sommeren går og hygger sig i et lille hønsehus og med adgang til både æglægningsfoder, græs ad libitum og masser af andre lækkerier. Om vinteren er de i 'pension' hos mig. Nu skulle man tror, de ville lægge masser af æg om sommeren i deres luksusliv, men nej. De stopper få uger efter at være kommet ud af deres vinterhi sidst på foråret, går i fæld og går først i gang til sædvanlig æggeopstartstid nu.
Så er det, jeg tænker på, om 2 høns er for lidt til at give det sociale liv, der får dem til at fungere individer, der tænker i flokkens formering. Kort sagt, de går i en social dvaletilstand og vegetere. Høns kan godt lægge æg uden at have en hane, men kræver det et vist minimumsantal af høns at give en fungerende flok?
Jeg hører meget gerne jeres mening og erfaringer..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Lene Skelmose

• Gæst
Sv: Socialt aspekt for æglæggere
« Svar #1 Dato: 27 December , 2013, 12:02 »
Jeg har kun een høne, der er gammel nok til at lægge æg. Hun er gået fra æglægning ( med to høns og en hane) -til ingen æglægning ( med to høns) -til æglægning med to høns, en stor hanekylling og to store hønekyllinger i et forløb over et par måneder. Jeg har også tænkt på, om den manglende æglægning skyldtes mangel på social omgang -eller hønen som den ældste tager hanens plads. Hendes adfærd kunne godt tyde på det sidste - kom med en slags hanegal. Jeg har læst noget om at høns som udgangspunkt er tættest på hanen og at høner kan forandre sig i haneretning hvis ikke der er en hane. Går ud fra at de så ikke lægger æg. Men sådan vide noget med sikkerhed gør jeg ikke.

Offline MM

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 December , 2013, 12:43 »
Spændende problematik!! Jeg tror også, at de manglende æg i luxussommerhuset kan hænge sammen med foderet. De får alt for meget lækkert, så de ikke spiser nok almindeligt hønsefoder med alle mineraler og vitaminer.

Offline Lone

• Bruger
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2014, 08:11 »
For lige at friske tråden op - og evt. få lidt flere indbud:
De spiste såmænd godt af æglægningsfoderet i sommer, virkede egentlig til at være kørt trætte i alt det grønt, græsplænen fik lov at stå i fred. Den ene tog lidt rollen som hane eller skrukhøne på sig ved at klukke, når der kom noget lækkert. Men jeg tror stadig mere det handler om, at følelsen af at være en del af en flok forsvinder, og dermed også motivationen for at videreføre slægten.
Har nogen af jer andre prøvet at have 1-2 høns alene? Og helt alene, uden kyllinger eller andet selskab?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline HøgsbergOlsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2014, 08:31 »
Jeg tænker lidt om de kan være/blive for tykke...
Det kan i hvert fald have indflydelse på æglægningen også.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2014, 10:10 »
Det er temmelig ofte set at høner stopper med at lægge æg hvis de bliver flyttet til nye omgivelser, så det kan være så enkelt....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2014, 14:47 »
@ Finn
Ville de så ikke normalt gå igang med at lægge æg igen efter en tilvænningsperiode, og efter fældning naturligvis?
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde