Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Går baglæns  (Læst 1640 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Går baglæns
« Dato: 26 December , 2013, 15:16 »
Hej,
I dag så jeg noget besynderligt noget hos hønsene.

Efter hanen havde trådt en høne, eller prøvet, stod både hanen og hønen helt stille, så sænkede hønen hovedet og gik med små skridt baglæns. Hun stoppede da hun ramte en væg, ca. 1,5 meter.
Hvorfor i alverden gjorde hun det?
Har I set det før?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Går baglæns
« Svar #1 Dato: 26 December , 2013, 17:00 »
jeg har også sådan en 'gå baglæns' høne

Spørgsmålet var oppe for nogle måneder siden - se her:

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35466.msg308404#msg308404
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 26 December , 2013, 17:23 »
Men er det mon underdanighed? Et par af mine høns gør det også ind imellem, men mest en af de ældre araucanaer. Mystisk er det.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 December , 2013, 17:51 »
Tak for linket, helle :)
Det lyder ikke til at jeg skal være nervøs for min lille høne, Pingo. Gad vide hvad der sker i hovedet på sådan en høne? På alle andre måder er hun en meget stærk og sund høne, og den eneste det nærmest går hen mod min hånd når jeg stikker den ned til hende for at løfte hende op.
Gad vide om der findes en forklaring?
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #4 Dato: 26 December , 2013, 17:52 »
Men er det mon underdanighed?

Det er i hvert fald ikke underdanighed i Babys tilfælde ;D men hvorfor hun gør det, ved jeg ikke. I efteråret da hun havde dækken på i forbindelse med fjerskifte, begyndte hun efter noget tid at gøre det hele tiden - det så ud, som om noget irriterede hende. Dækkenet blev taget af, og jeg kunne så se, at de nye fjerpigge havde virket som modhagere på foret i dækkenet - så lige i det tilfælde fandt jeg forklaringen på 'gå baglæns' optinnene
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 December , 2013, 18:04 »
Hvis man Googlet " hen walking backwards"  og søger på videoer, dukker der en masse op, så det er vist ikke helt unormalt.
Jeg er helt sikker det ikke er underdanighed med min høne, men hvad pokker er det så?
Det finder vi vist ikke lige ud af, men er bare et mere af livets mysterier !l !l
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #6 Dato: 26 December , 2013, 18:10 »
haner gør det oss kort før de angriber

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #7 Dato: 26 December , 2013, 18:12 »
haner gør det oss kort før de angriber

DET har du helt ret i :o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 26 December , 2013, 18:53 »
Jeg har kigget lidt her og der, og et sted fandt jeg en dyrlægeforklaring der lød på, at høns, der fælder har brug for rigtig meget ekstra vitamin-, protein- og mineraltilskud, og hvis ikke de får det, de har brug for, kan de begynde at gøre dette - det er altså, når fænomenet forekommer hos fugle, der fælder. Så det er kosten det er galt med. Og forklaringen på at det kun er en ud af en flok på mange er, at fældningen ikke er lige hård ved alle hønsene, nogle går bare og drysser lidt fjer i en periode, men er ellers ok, andre virker næsten syge og irritable og man kan se på dem, at de bare ikke er sig selv.
Så måske det kan kureres med noget vitamintilskud, levertran, revne gulerødder, hakket indmad og hvidløg, hvidløg, hvidløg :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 26 December , 2013, 18:54 »
Hvad?? Tager de tilløb? Ha ha, ja, så er det ikke underdanighed *f
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 26 December , 2013, 19:04 »
Næ, Bente ,den forklaring tror jeg ikke på. Min høne er knap 7 måneder og startede med at lægge æg for et par uger siden, så ingen fjertab her.
Dårlig foderstand tror jeg heller ikke på.
Hvidløg, masser af grønkål, kød og fedt, levertran jævnligt, spiret korn, havregryn, osv osv. Det er hvad mine høns får, foruden æglægningsfoder og korn.
De er vist lidt fede, men de mangler ikke noget.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #11 Dato: 26 December , 2013, 19:24 »
Dyrlægeforklaringen passer heller ikke på min 'gå baglænshøne'. I fældetiden får mine høns altid vitamin og mineral tilskud samt ekstra protein - derud over har de altid adgang til så meget grønt, de kan spise - sommer som vinter. Det var tydeligvis dækkenet, som generede hende pga de nye fjerpigge, der stak op i stoffet. Da hun fik det af, var problemet løst, så hun kun var 'gå baglæns' høne en gang immellem...sådan som hun altid har været.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 26 December , 2013, 20:53 »
Vil lige startr med at sige, at jeg har set det flere gange her..

Mit hønsehus er småt og.hævet fra jorden. Tit når det er mørkt, åbner jeg lågen, kigger ind (der er lys), giver dem lidt hyggemad, selvom mange af dem allerede er gået på pinden. Har oplevet flere gange, at de hopper ret hurtigt ned fra pinden og tit lige i hovedet på en anden høne.. Så er det at dt hænder, at en høne bliver "kradset" i hovedet eller slået i hovedet og så går den baglæns, som om den prøver at komme væk.fra dèt, der generer dem i hovedet.. Ligeledes har jeg set det i gården, når en hane har fået for hårdt fat i dens kam og vælter af og de står face to face imens den stadig holder fast, så bakker hønen og den bliver ved i længe selvom hanen har sluppet den!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 26 December , 2013, 21:03 »
Så en slags undvigelsemanøvre? Tja, det giver da mening, da min høne jo lige havde fået  "en tur" af hanen.
Har nogen af jer prøvet af Googlet det? Der ser det ud til at nogle høns bare helt umotiveret begynder at gå baglæns, det ser ret tåbeligt ud. Der var en der mente det blev kaldt Michael Jackson syndromet *g
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 27 December , 2013, 10:09 »
Ok kender ikke til det, når de går baglæns ganske umotiveret.. Jeg ville nok gå med til at kalde det en undvigmanøvre..husker også en høne gjorde det, da den fik et lille fikt halmstrå i øjet..der gik.den baglæns som om den vil.slippe væk fra det!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling