Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kværn - kan I huske den tråd ??  (Læst 9039 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Kværn - kan I huske den tråd ??
« Dato: 20 December , 2013, 11:46 »
Kan I huske, at vi i sommer diskuterede denne kværn, som bruges til malt i forbindelse med ølbrygning på hobbybasis.

Ingen havde rigtigt prøvet den, men nu har jeg altså købt en, fordi jeg oplever, at mine høns ikke gider æde ærterne og de største af soyabønnerne.

Den fungerer rigtigt fint og er nem at indstille i finhedsgrad. Lige nu står den indstillet, så den flækker ærterne i 2-3 stykker og giver ikke meget smulder, men den kan også stilles finere, så det er muligt at kværne eget foder til f.eks. kyllinger.

God motion i manuel "mode", men man kan sikkert også lave en anordning, så det er muligt at bruge skruemaskinen.

Blot til info. Den oprindelige tråd er desværre slettet, da den stod i "Efterlyses".

Jeg har købt min her (det billigste, jeg kunne finde):  http://things-4-you.dk/hjemmebrygning-4/kvaerne-og-frugtpresser-109/a-stoebejerns-maltkvaern-1203.html
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Glatnak

• Gæst
Sv: Kværn - kan I huske den tråd ??
« Svar #1 Dato: 20 December , 2013, 12:15 »
Har købt min samme sted
Nem at indstille

Jeg bruger den til majs og tørrede ærter blandet med skaller
Ærter og majs glider nemmere ned uden spild

Overvejer i øvrigt at bruge den til også knække rug - til rugbrød ;-)

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 December , 2013, 06:17 »
Fed kværn :-)

Det er lige en jeg skal have på huskelisten.

Kan den kværne ben også mon? Syntes en gang at have set en manuel kværn som kunne kværne stort set alt til foder for grise, høns m.m. Så havde man lige en banan, 3 tomater, 10 spirede kartofler, et kyllingeskrog og et halvt hvidkål, kværnede man det bare og serverede.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Connie

• Bruger
« Svar #3 Dato: 21 December , 2013, 08:04 »
Kan den kværne ben også mon? Syntes en gang at have set en manuel kværn som kunne kværne stort set alt til foder for grise, høns m.m. Så havde man lige en banan, 3 tomater, 10 spirede kartofler, et kyllingeskrog og et halvt hvidkål, kværnede man det bare og serverede.

Det ved jeg faktisk ikke. Den er af støbejern og ret robust, men alligevel.
Men du kan jo prøve, hvis du får en på et tidspunkt.
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 December , 2013, 05:22 »
Hvem ved, det kan være det dukker op under juletræet :-)
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 22 December , 2013, 10:07 »
Hvilke ting kan den klare og kværne monstro?? Her tænker jeg eks på blade og stok fra blomkål og hvidkål gulerødder mm. Eller er den kun til kornsorter
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 December , 2013, 10:19 »
Hvilke ting kan den klare og kværne monstro?? Her tænker jeg eks på blade og stok fra blomkål og hvidkål gulerødder mm. Eller er den kun til kornsorter

Det ved jeg så ikke ... men mit umiddelbare bud vil være, at det ikke skal være for vandigt, for så sætter smådelene sig på de to flader, der kværner mod hinanden, og så har det ingen effekt. Så mit umiddelbare bud er, at den er til ærter, soya, og korn ...

Blade og stok fra grøntsager ville jeg findele i en køkkenmaskine med knive.
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Glatnak

• Gæst
« Svar #7 Dato: 22 December , 2013, 20:00 »
At mase et hønseskrog eller ben gennem sneglen kunne jeg forstille mig ville kræve meget store kræfter.
Og lykkedes det endelig at mase det igennem, tror jeg ikke de 2 plader der kører mod hinanden kan mase ben/skrog

Ganske enkelt tror jeg ikke denne kværn kan dette - det kræver runde valser mod hinanden, hvor skroget mases igennen - istrdet for at trækkes gennem en snegl

Offline jakobø

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 December , 2013, 16:53 »
den egner sig stort set kun til korn, jeg har haft den til ølbrygning.

med hensyn til motorisering så er det let at tage et stykke gevind jern i samme dimension som skruen der holder håndsvinget, og så bare koble skrue maskinen til der. Dog skal der være noget moment bag for at det virker.
idag har jeg en valse kværn, det er noget mere effektivt. og den vil da også komme frem hvis jeg en dag kommer over noget som hønsene ikke kan klare.