Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken spil spiller i / julegaver.  (Læst 912 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Hvilken spil spiller i / julegaver.
« Dato: 15 December , 2013, 18:37 »
Åh de gaver.. Tænker at familien skal have spil i år, ganske almindelige brætspil, mennnn hvad skal man så vælge ? Kikkede lige i boghandlern forleden, og gud hvor er der mange forskellige ! Så hvad spiller i, der skal være lidt til hele familien 6-80 år og så bare voksenspil. Hvad hitter nu ? Og ideer til fælles voksengave 400-500kr tages også i mod med kyshånd :-) er HELT ide forladt i år.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hvilken spil spiller i / julegaver.
« Svar #1 Dato: 15 December , 2013, 18:51 »
Trivial Pursuit og Matador har altid været favoritterne hos os - også da der var små børn. De nød at være på hold med en voksen, og de lærer...og husker lyn hurtigt.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 15 December , 2013, 19:02 »
Forslag til voksenspil  (du nævner ikke noget om børnenes alder, så dem udelader jeg lige).

Sequence  (der findes også en børnevariant, hvis det er)
Partners (udvidet Ludo) - voksenspil
Besserwisser - der er mange varianter - og sjovere end Trivial, da det ikke kun er paratviden.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #3 Dato: 16 December , 2013, 17:59 »
Matador og trivial findes nok i det fleste hJem, begge gode og sjove spil. Sequens spillede vi første gang i USA for 8 år siden... Og købte det med hjem. Fedt spil , som først kom til landet mange år senere. Klart min søster skal have sådan et. Besservisser lyder også godt, det må prøves !

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 16 December , 2013, 21:14 »
Her er Tegn og Gæt simpelthen blevet et hit. Vi har "arvet" et whiteboard på tre ben fra Lars' arbejde, da det ellers blot skulle smides ud. Til jul og nytår og andre sammenkomster kommer whiteboardet og tuschen frem, sammen med spillet. Selv de gamle som ikke har tegnet noget som helst i 50 år morer sig over, at skulle tegne sære ting som "indespærre", "jordomsejlning", "smørrebrødsjomfru", "højreb", "etage" eller "gesims", og resten af selskabet morer sig over at skulle gætte de sjove tegninger, som dukker frem på whiteboardet.

Ellers så er koncertbilletter også en god idé. Det samme for medlemsskaber eller velgørenhed til foreninger, som man ved at den anden part er interesseret i, fx Dansk Ornitologisk Forening, "Giv en burhøne", Frie Bønder, Kræftens Bekæmpelse, "Giv en ged", Økologisk Landsforening osv.

Endelig har jeg selv gode erfaringer med gaveabbonementer på magasiner, eller personlige fototing som fx en kalender, en fotobog eller en forstørrelse i ramme, af noget som betyder noget for modtager.

Glædelig jul - du finder helt sikkert det helt rigtige at give bort /o.

P.S. Den bedste gave jeg har fået længe er en kasket med lys i, så jeg kan have begge hænder fri, mens jeg ordner ude ved hønsene i mørket. Det er en superidé til "have/gør-det-selv-folket/hønsefolket".
« Senest Redigeret: 16 December , 2013, 21:21 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #5 Dato: 16 December , 2013, 23:53 »
Helt klart Partners, som vi blev introduceret til for ikke så længe siden - det er bare et fedt voksenspil (også halvvoksne), det er dog beregnet på præcis 4 spillere, som spiller sammen to og to. Ganske rigtigt en videreudvikling af Ludo - meget videre, endda!

Ellers vil jeg gerne slå et slag for bridge, som vi her i huset er fuldstændig opslugt af, det er suverænt det mest interessante og stimulerende kortspil som findes. Hvis du kan lide at spille kort - vil du være helt vild med bridge. Flere oplysninger bl a her: http://www2.bridge.dk/Vil%20du%20vide%20mere%20om%20bridge.aspx?ID=4698

Måske er et gavekort til begynderundervisning ikke så oplagt som julegaveide, da undervisningen traditionelt går fra september til april (ligesom klubsæsonen). Men der er også nogle steder hvor man tilbyder korte intensive kurser så man er hurtigt i gang. Kender du nogen som f eks er glade for at spille whist, vil det med garanti være lige noget for dem, også selv om de slet ikke selv kunne forestille sig det.

Til info og appetitvækker er der her link til bulletiner fra årets Bridgefestival, hvor der over 10 dage i uge 28 bliver spillet kort så det brager /o - festivalen har en årrække fyldt Vingsted-hallerne så de nu har nået bristepunktet, og i 2014 flytter arrangementet til Svendborg :)  Jættefin hobby, siger jeg bare! http://www.bridgefestival.dk/Default.aspx?ID=7036
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger