Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsefræser/hønsehus. Hmmm??  (Læst 8120 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline mogge

• Passiv bruger
Hønsefræser/hønsehus. Hmmm??
« Dato: 13 December , 2013, 09:31 »
Jeg er ny på dette forum og har ingen erfaringer med høns. Jeg har dog planer om at jeg sammen med konen og min 8 årige datter skal holde høns til foråret. :)e
Vi regner med at holde 2 til 3 høns

Så nu er jeg igang med at forsøge at indhente viden på nettet og bøger fra det lokale bibliotek. :D

Her lidt spørgsmål, som jeg håber en eller flere kan hjælpe mig med -så jeg kan finde frem til den rigtige løsning.

1
Jeg har læst om det man kalder en hønsefræser. Jeg har fundet en havefræser model "Ronja" som sælges i dyreriget. (ved ikke hvordan jeg linker dertil)
Kan man bruge sådan en fræser som permanent bolig for et par høns. Bundarealet er ca 179 X120  Eller er det ment som supplement til stationært hønsehus.
Synes jo det lyder ufatteligt smart med høns man rykker rundt til nye områder. Tænker at man slipper for at rengøre hønsegård. Og nøjes med rengøring af hus (er det rigtig tænkt).
(vil dværghøns være en mulighed her).

2
Hvis et stionært hønsehus er det eneste rigtige. Hvad pokker skal jeg så vælge. Er der nogen der har gode erfaringer med de huse/gårde der er færdigproduceret

3 Jeg kunne få bygget hus og gård. Men hvor finder jeg en arbejdstegning til dette.  Jeg har en kontakt til en der gerne vil bygge for mig.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsefræser/hønsehus. Hmmm??
« Svar #1 Dato: 13 December , 2013, 10:28 »
Mange af de "smarte" færdigbyggede modeller er desværre noget makværk. Hvis du har mulighed for at tage til Herning til LU i denne weekend, kan du se både et utal af mange racer høns og også diverse udstyr til dem.
Jeg synes, der er meget lidt plads i sådan en "fræser", men vi har selv nogen, som vi bruger, når vi har en skruk med kyllinger. Det er genialt, at den kan flyttes hver dag.
Du kan finde rigtig gode tegninger til hønsehusene på DFfR's hjemmeside
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mogge

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 December , 2013, 11:56 »
tak for dit svar.
Jeg har desværre ikke mulighed for at deltage i Herning. Kunne ellers være en rigtig god ide.
Som du skriver kan færdigbyggede modeller være makværk. Men er der nogen der har erfaringer med modeller der er i orden.
Bemærkede på hønsegården.dk at flere modeller produceres i trykimprægneret træ og ser kraftige ud. ?

Offline troldinden

• Passiv bruger
  • God dag til alle...hilsen Jette
« Svar #3 Dato: 13 December , 2013, 12:04 »
Jeg har lige lånt Høns i haven på biblioteket, og der er tegninger på flere hønsehuse, så det kunne være en mulighed. Har også set i går, at der udkommer en helt ny bog, hvor der skulle være flere arbejdstegninger på hønsehuse/gårde  :)

http://www.williamdam.dk/hus-have-husdyr/husdyr-kaeledyr/byg-et-hoensehus_1623094_da.html

Jeg ville klart enten selv bygge et, el. også anskaffe et brugt legehus. Det sidste har jeg gjort, og det er meget stabilt, men overvejer meget at forsøge at bygge et til næste år, da jeg gerne vil have flere høns  ;D
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 13 December , 2013, 12:29 »
Velkommen til forum :). Det er en god idé at få høns, det vil I blive glade for. Et godt begynderråd: "byg ikke for småt"! Jeg startede også selv for 3 år siden, og havde faktisk blot en pallebund med sider i tankerne. Heldigvis byggede vi et stort og solidt hus på 10 m2 (mindre kan sagtens gøre det), og hvor er jeg glad for det i dag. Det kan nemlig godt tænkes, at du kun har planer om 2-3 høns, men så bliver du bidt af hønsefeber, og så mangler du plads. ;) Det er også ret så hyggeligt, og ikke mindst praktisk, at man kan stå op i hønsehuset, og på en regnvejrsdag er det slet ikke så dumt endda, at bruge en pause og sætte sig hos hønsene med lidt hønseguf, og se dem rende rundt om fødderne på en.

Jeg har købt denne bog, som er ok som inspiration. Det er ikke voldsomt gode tegninger, men der er gode idéer. Du må gerne låne den af mig, hvis du vil køre til Ballerup i dagtimerne efter den, og lover at aflevere den tilbage :). http://www.ebay.co.uk/itm/Chicken-Coops-45-Building-Plans-for-Housing-Your-Flock-Pangman-Judy-NEW-Pape-/370947729506?pt=Non_Fiction&hash=item565e352862

Der findes ok færdiglavede hønsehuse, men jeg ville ikke købe dem der findes fra dyreforretningerne. Kvaliteten er simpelthen for ringe. Prøv at forhør dig ad hos en produktionsskole, det er ofte, at de laver fine hønsehuse til en god pris. På en produktionsskole nær Kalundborg koster det mindste hønsehus 1500 kroner og modellen større lidt over 3000 kroner.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 December , 2013, 14:42 »
H Mogens,
Velkommen til :)
Jeg kan på det varmeste anbefale dig at ønske eller give dig selv Den store hønsebog af Jørgen liljensøe i julegave. Der er rigtig mange guldkorn i, og skrevet på en rar og underholdende måde.
Den er ikke helt billig, men er alle pengene værd.
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline mogge

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 December , 2013, 14:54 »
Tak for fine velkomst. Jeg kan bruge alle jeres råd. :)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #7 Dato: 13 December , 2013, 16:44 »
Jeg har fire hønsehuse. Hver har deres fordele og ulemper. Jeg har selv bygget to hønsefræsere. Dem skal man ikke have, hvis man ønsker mindre arbejde. Jeg har dem for at hønsene får nyt frisk græs hver dag. De skal flyttes hele tiden og som navnet hentyder til ser jorden ud til at være blevet fræset, så der skal både rives og eftersås der hvor hønsene har fourageret.

Jeg vil sige at typen af hønsehus afhænger meget af hvor stor grund man har og hvor meget arbejde man har mulighed for at lægge i det.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 December , 2013, 16:59 »
Velkommen til.

Lad endelig vær med at bygge for småt. Jeg startede med en pallebund med sider og har udviddet det siden, og det er bestemt nemmere at bygge det ordentligt fra starten af. :-)

Mit råd ville være at tage afsæt i et redskabsskur, hvor du kan stå oprejst indeni når du skal gøre rent, det er nemt og bekvemt.
Men vigtigst, tá afsæt i et hønsehus design du kan li og vil være glad for.

Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat