Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: problemer med sammensætning af høns  (Læst 5222 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Pevha

• Passiv bruger
problemer med sammensætning af høns
« Dato: 13 December , 2013, 09:05 »
 Jeg har 4 isa Brown høns ( ca 3/4 år gamle ) og nu har jeg fået 2 Orpington høns
 ( ca 16 uger gamle) dem har jeg forgæves forsøgt at sætte sammen, men de gamle jagter dem konstant og er meget hårde ved dem, så efter flere timer ender det med at jeg må adskille dem. HJÆLP!!!! hvad gør jeg.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: problemer med sammensætning af høns
« Svar #1 Dato: 13 December , 2013, 10:20 »
Som altid - når der er store problemer med sammenføring, vil jeg gerne vide, hvor meget plads dine høns har at bevæge sig på
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Pevha

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 13 December , 2013, 10:53 »
Hønsegården er ca  4x4 meter = 16m2 og hønsehuset er ca 2m2

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 13 December , 2013, 11:21 »
Tja...så skulle det måske nok være muligt for dem at blive gode venner, selv om dine 4 ISAer helt sikkert mener, at 16 kvm må være minimum til dem selv.

Mine høns går frit, og jeg oplever aldrig problemer ved sammenføring ud over lidt mobseri over at man skal have nye venner - så der kan sagtens gå en rum tid, inden de 'gamle' gider være i flok med nye.

Sørg for at der er rigeligt med beskæftigelsesmuligheder. En halmballe at splitte ad, spredt korn, nogle hirsekolber at hygge med, æbler eller salathoved på pind osv - alt som kan aflede opmærksomheden fra de nye...indtil de ikke er fremmede og uvelkomne mere.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Tinggaard

• Gæst
« Svar #4 Dato: 13 December , 2013, 13:06 »
Når jeg har sat høns sammen har jeg ladet dem alle komme ud af hønsegårdeen og rende rundt i gaven. Det virker som om den større plads giver mindre ballade. Synes det har taget 3-5 dage så er de blevet accepteret.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 13 December , 2013, 13:46 »
Ved sammenføring skal høns helst have rigtig meget (helst næsten ubegrænset) plads til deres rådighed, eller som jeg altid gør, sætter dem alle ind i et helt nyt rum så er der ingen der har hjemmebane fordelen ;)  og hvis alders forskel er stor, så ind med de små en uges tid forinden så de lærer stedet at kende, inden de ældre kommer og laver ballade.
« Senest Redigeret: 13 December , 2013, 13:47 Fra Rudy »

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 15 December , 2013, 20:04 »
Isa brown er de værste tyraner..tror nærmest ikke de vil blive en harmonisk flok..desværre.
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #7 Dato: 15 December , 2013, 20:13 »
Jeg har selv haft nogle udfordinger i min flok - men har dog ikke Isaer, så jeg ved ikke, om de er meget anderledes end andre høns ...

Har du mulighed for at have dem adskilt i en periode ?  Så de ikke kan se hinanden i de to "lejre".

Så ville jeg sætte Orpington'erne ind på hjemmebanen (hønsehuset + en del af gården, hvis de er fælles om den).  Når de var faldet til der, så ville jeg sætte den mest dominante Isa ind til dem. Nu er hun i undertal og på udebane.  Når de tre fungerer sammen (måske efter en uge), så ville jeg sætte en mere derind - vente til det fungerer osv.

På denne måde har jeg selv haft succes med at føre en høne tilbage i flokken, hvor hun ellers blev mobbet og plukket - og nu ånder alt fred og idyl.

Held og lykke :)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 15 December , 2013, 20:21 »
Isa brown er de værste tyraner..tror nærmest ikke de vil blive en harmonisk flok..desværre.

God plads og tålmodighed - så skal det nok gå - jeg har aldrig nogen sinde haft problemer med sammenføring af nye høns til min skiftende flok, som altid har et overtal af Isa Brown
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 15 December , 2013, 21:26 »
Jeg syntes egentlig ikke 16m2 er ret god plads til 6 høns. De 5m2 udendørsplads økologien kræver pr. høne er en meget god standard at stræbe efter. Høns er hårde ved hinanden når de har for lidt plads. Er det ikke muligt at udvide hønsegården så vil den også opfattes ny for alle.
Sonja

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 15 December , 2013, 22:46 »
Jeg syntes egentlig ikke 16m2 er ret god plads til 6 høns. De 5m2 udendørsplads økologien kræver pr. høne er en meget god standard at stræbe efter. Høns er hårde ved hinanden når de har for lidt plads. Er det ikke muligt at udvide hønsegården så vil den også opfattes ny for alle.
Sonja

/o giver de andre ret, der er lige lidt for lidt plads, mine går også frit, og jeg har ikke haft problemer med mine, de har godt nok en hønsegård, men fordi jeg har en udbryder høne har jeg opgivet at holde dem der inde  /o så lågen er altid åben og resten af haven er indhegnet, såå de ikke smutter længere ud..

Har du ikke mulighed for at give dem lidt mere plads?
Christina

5 dværg farverolles høner