Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rævens jagttid  (Læst 8885 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Rævens jagttid
« Dato: 10 December , 2013, 09:17 »
Hej gruppe,

Læste i en anden tråd, at nogle lader deres høns komme ud i haven, allerede omkring klokken 6 om morgenen.
Hvornår jæger ræven her om vinteren? De små høns har lys fra klokken 7 om morgenen herhjemme, men bliver først lukket ud når det er lyst (omkring 8:30).
Er ræven gået til ro allerede klokken 6, eller hvornår ville i turde lukke jeres høns ud?

På forhånd tak :-)
MVH
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline mcquolle

• Passiv bruger
Sv: Rævens jagttid
« Svar #1 Dato: 10 December , 2013, 09:48 »
Du kan aldrig være sikker med ræven. Den kan komme når som helst på døgnet. Men jo mere presset den bliver af vejret, desto længere vil den jage. Og har den først luret at der er kylling på menu'en så kommer den igen.

Her bliver hønsene lukket  ud kl. 06.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 10 December , 2013, 10:59 »
Jeg synes, at du skal fortsætte med at lukke hønsene ud, når det bliver lyst - chancen for at Mikkel er gået hjem og sover er trods alt større på det tidspunkt

...men mange steder jager ræven også om dagen, hvis det er nødvendigt og når der er unger.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 10 December , 2013, 11:28 »
Hej :)

Det lyder som om de små høns må finde sig i at blive inde i huset til solen står op så. Ingen grund til at friste ræven :-)

Tak for hjælpen!

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 December , 2013, 11:41 »
Er det normalt at høns vil være ude når det er mørkt? Det kan jeg ikke få mine til, de står bare og kigger lidt og så hurtigt ind igen :angel:
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 10 December , 2013, 11:46 »
Læste andre der skrev i en tråd i går at det er svingende - nogle vil godt ud selv hvis det er rimeligt mørkt, mens andre venter til det er helt lyst.
Hos mig ville lyset fra hønsehuset lyse lidt ud i haven, så de kunne se lidt (om de vil ud, ved jeg ikke) - men igen, hvis det øger risikoen for at ræven kommer forbi, så vil jeg hellere lade være...

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 10 December , 2013, 11:49 »
Tak :) så er mine høns de ikke helt unormale /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline DorteN

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 December , 2013, 12:07 »
Her kom han (ræven) sidste år lige inden jul kl. 13.30 - dræbte i blodrus blev efterfølgende aflivet da den var fyldt med skab  /d
Gul Orpington, sort Australorps, kobberfarvet Maran, Store silker i flere varianter

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 December , 2013, 12:32 »
Puuha :(
Var det frit i haven, eller var ræven kommet ind i huset?
Tænker om hønsene til en vis grænse kan flygte i haven, så ræven da ikke kan tage alle hønsene på én gang?
Man bliver jo helt bekymret for de små fjer  :-\

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #9 Dato: 10 December , 2013, 13:16 »
Jeg havde engang mange høns. Orpington og dværghøns, der boede frit i hønsehus, stald og lade. Ræven har sikkert hentet een i ny og næ, men aldrig noget jeg bemærkede. Til gengæld fik jeg besøg af en mink. Den tog ALT hvad der var i hønsehus og gård på een gang- ikke at den slog dem ihjel- næh-nej - orpingtonerne sad med "knækkede" halse, men var levende, så de var klar til næste afhentning. De høns (dværgene), der holdt til andre steder, overlevede alle uskadte. Kan det tænkes at rævens/minkens blodrus opstår af forvirring over de mange byttedyr samlet på et sted? Måske er de fritgående bedre beskyttede mod udryddelse, men risikerer så at blive pillet ud een efter een. Pest eller kolera  ???

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 December , 2013, 14:20 »
hmm så må det bedste svar næsten være at fortsætte som vi gør i dag - når de er i hus, er der lukket forsvarligt for ræven. Når de er vågne er de udenfor, så de kan flygte fra ræven hvis det er nødvendigt. Medmindre selvfølgelig hvis de er på rede :-/

Ræven skal vel også have mad. Bare det ikke er mine fjer ;)

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 10 December , 2013, 14:42 »
Ræven må spise alt hvad den har lyst til. Men spiser den mine høns, så bliver prisen at den bliver til en pelshue.  :police:
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #12 Dato: 10 December , 2013, 16:12 »
hmm så må det bedste svar næsten være at fortsætte som vi gør i dag - når de er i hus, er der lukket forsvarligt for ræven. Når de er vågne er de udenfor, så de kan flygte fra ræven hvis det er nødvendigt. Medmindre selvfølgelig hvis de er på rede :-/

Ræven skal vel også have mad. Bare det ikke er mine fjer ;)
Sådan noget i den stil har jeg også tænkt.  :)

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #13 Dato: 10 December , 2013, 17:13 »
Igår kl 12:30 hørte jeg hønsene blive forskrækkede så jeg kiggede ud af vinduet og så tre små dotter i flyvegalop over mod hjørnet af haven og bag dem, men med anden kurs kom først en flot stor ræv og derefter to stk. Jack russel.  :o
30 sekunder senere kunne jeg se en hund komme tilbage og høre hyl- mange hyl i det fjerne. Jeg fik fat i ejeren til hundene som faktisk kunne pifte den sidste hund hjem, hun var glad og frisk så jeg tænker hylene må været kommet fra ræven.
Min søn mener de har fået sig en lærestreg og vil give julegave til hundene.  !mc
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 December , 2013, 19:40 »
Vi mistede besætningen et par gange sidste år. Den første gang var i maj måned, og vi var oppe kl 6 for at besigtige skaderne (som var totale), og der kom mikkel tilbage i lyset for at hente sit bytte.

Men han vendte om så snart han så os.

Her på gaden har vi et par pålidelige hundeluftere som jeg sætter min lid til holder mikkel væk.

Hønsene går altid frit i haven om dagen.

Der bliver lukket op kl 7.30 for chickenguard'en og så er det ellers ligegyldigt hvor mørkt det er. Jeg har oftest set at hønsene bevæger sig ud i mørket om morgenen når de har nået en vis alder. De unge høns gider ikke ud tidligt.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire