Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk foderkorn og mel  (Læst 326 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Økologisk foderkorn og mel
« Dato: 08 December , 2013, 16:38 »
Jeg er ved at købe en Kumo melkværn, og kigger derfor også efter hele korn (hvede, byg, havre)

Hvad er egentlig forskellen på foderkorn og det korn man køber til melproduktion ?

25Kg foderkorn er jo væsentlig billigere end den tilsvarende mængde korn til mel fra f.eks. Aurion

Så -hvis man ser efter at f.eks. økologisk foderhvede har over 10% protein (12 er optimalt men nok ikke realistisk fra hele korn) - så er det vel et fornuftigt alternativ

Eller .... er der en god grund (udover sten) til IKKE at bruge foderkorn ?
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #1 Dato: 08 December , 2013, 16:50 »
Synes sten er en ret god årsag til ikke at bruge foderkorn, såvidt man ikke er tandløs i forvejen.  ;D
Det øko korn jeg køber er fyldt med alt muligt skidt og møg. Strårester, ukrudtsrester og jeg ved ikke hvad. Men har man mulighed for at rense det, kan jeg ikke se at der skulle være forskel, men det er der måske.  ::)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #2 Dato: 08 December , 2013, 16:55 »
Øko eller ikke øko ?Det må være hønseejerens indstilling.Hønsene er nok ligeglade,bare det smager godt.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #3 Dato: 08 December , 2013, 17:12 »
Øko eller ikke øko ?Det må være hønseejerens indstilling.Hønsene er nok ligeglade,bare det smager godt.

Grunden til at vælge økologisk i dette tilfælde, er for at undgå at foderkornet evnt. er efterbehandlet.

Mht. sten & strå m.v. - så har jeg nok bare været heldig og kun oplevet der er strå i kornet.
Sten er jeg ikke så bange for - de skulle gerne tages når kornet sigtes, og mon ikke møllen er beregnet til at klare sten.
De espresso kværne jeg bruger kan f.eks. gi sig lidt, hvis der der kommer en sten i - et spørgsmål om design.

Men jeg synes det er en voldsom prisforskel på f.eks. 5Kg Aurion hvede til ca. Kr. 99 - og 25Kg økologisk til ca. Kr. 150
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #4 Dato: 08 December , 2013, 17:44 »
Om man køber økologisk foder handler jo nok så meget om en holdning sprøjterester og madkvalitet end om hønsene kan lide det. Æggene og høns- og kyllingekødet bliver jo ikke bedre det man fodrer med.
Vi køber foderhvede og klid hos ØKO-mølleriet i Årslev og køber det samme sted friskmalet mel til brød. Én gang har vi oplevet at foderkornet var "snavset" til med strårester, avner mv. men ellers har det lignet korn der lige så godt kunne være brødkorn. Hvis du kan finde en forhandler som også handler med mel så er chancen for "rent" korn nok større. Hvad giver du for økologisk foderhvede?
Sonja   

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #5 Dato: 08 December , 2013, 17:49 »
Jeg giver 150,25 for 25kg økologisk hvede ved køb af 1 sæk - men der sælges også afvejet i andre mængder
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #6 Dato: 08 December , 2013, 18:48 »
Der er større kvalitetskrav til brødkorn end der er til foderkorn. Det gælder f.eks. renhed og proteinindhold.
Brødkorn er altså generelt bedre end foderkorn. Prisen er også derefter. Så det kræver en god indkomst at fodre sine høns med brødkorn.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #7 Dato: 08 December , 2013, 19:15 »
Foderhvede er som regel hvinterhvede med lave protein % eller dårlig kvalitet vårhvede hvor proteinens bage egenskab er ikke god nok. I årene med god vejr kan alt korn har gode bageegenskaber, men der ingen garanti. Som udgangspunkt brødkorn er vårhvede med høj protein, (min over 12,5
hvis jeg husker ret) og gode bageegenskaber.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline ØkoErna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 152
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #8 Dato: 08 December , 2013, 20:43 »
Du må ikke komme korn med sten i din kværn, så dækker garantien ikke.
Jeg har også en melkværn fra Aurion. Hawos Mühle II den er fantastisk.
Korn er fra Bornholm Valsemølle eller Birkemosegaard.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Niels Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 207
  • Hjemmegående skibs- og havenisse
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #9 Dato: 08 December , 2013, 22:54 »
Hvis du finder en sød øko-bonde så kan du altså for foderkorn til 2 - 2,50 kr/kg. De søde økobønder jeg kender bor godt nok nord for Randers. Den ene havde faktisk et lille parti rug der var egnet til brød, men har kunne ikke rigtigt få noget for det, så det røg med i foderkornet. Der var jeg ret ærgerlig over ikke at have en melkværn..
1.4 Gallus gallus domesticus 'rød dorking'
0.1 Gallus gallus domesticus 'lys sussex'
0.2 Gallus gallus domesticus 'hul-i-hækken'
1.1 Anser anser domesticus 'grå danske'
1.1 Felis catus 'gråstribet alm. europæisk korthår'
0.0.1 Homo sapiens sapiens 'alm. dansk' - egen avl :)

Offline Kokholm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 167
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #10 Dato: 09 December , 2013, 20:05 »
Jeg syntes også det lyder dyrt for økologisk foderkorn - mængder betyder selvfølgelig noget men vi giver 2,50 kr. + moms pr. kg - Vi køber normalt 500 kg i 25 kg sække ad gangen. Det er en helt officiel pris med momsafregning og det hele. Se dig om efter en billigere leverandør, hvis de mænger du køber kan bære at bruge lidt kræfter på det.
Sonja

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Økologisk foderkorn og mel
« Svar #11 Dato: 09 December , 2013, 20:12 »
nogen der ved hvor der er øko hvede og evt havre, til de priser , jeg kommer jævnligt rundt i landet