Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Tilbage til flokken, hvordan ?  (Læst 656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lmidtgaard

• Passiv bruger
Tilbage til flokken, hvordan ?
« Dato: 27 November , 2013, 19:45 »
Jeg har brug for et råd :-) jeg har 7 maraner, hvoraf 2 er haner og brødre, på ca 4 måneder. Jeg har forsøgt at give den ene væk, men ingen var interesseret i ham og jeg besluttede at han skulle spises i stedet. Imidlertid begyndte han at hænge lidt med næbet, og jeg isolerede ham med det samme og har forkælet ham lidt og han er frisk igen.
Nu hvor jeg har haft ham i hænderne kan jeg mærke at han ikke har så meget sul på kroppen, så jeg vil gerne have ham tilbage og fede ham lidt op.
Jeg regner med at sætte ham ned til de andre når det er mørkt, så han er der når de andre står op. Men jeg er lidt usikker på hvad den anden håne siger til det og om de overhovedet kan huske hinanden. Der var ingen problemer før, og ham som har været isoleret er meget underdanig og galer ikke, men putter gerne sammen med sin bror.
Hvad siger i?
1,5 gråstribet maran
1,2 guld vildtfarvet silkehøns

Offline Connie

• Bruger
Sv: Tilbage til flokken, hvordan ?
« Svar #1 Dato: 27 November , 2013, 20:22 »
Da mine haner (dem jeg havde i sommer) blev ca. 4 mdr., så brugte de ALT krudtet på at slås med hinanden og puste sig op overfor damerne, at de ikke ville tage noget på overhovedet.  Jeg blev faktisk anbefalet at slagte dem, selvom de ikke var så store.

Så jeg tror, jeg ville vælge at lade ham, der er blevet frisk, forblive alene og så fede ham lidt op ... jeg kunne være bange for, at han ikke ville tage på alligevel, hvis han bliver sat sammen med brormand.

Alternativt ville jeg sætte de to haner sammen - uden damerne - for at se, hvordan det ville spænde af.  Så kan du efter nogle dage, hvis det går godt, sætte dem tilbage til damerne. Og hvis det ikke går, så er der jo 1. forslag.  Jeg vil så sørge for, at de ikke kan se hønerne derfra, hvor de går ... ellers tror jeg, de bliver helt kulrede  ;)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 28 November , 2013, 04:54 »
Det kommer også an på hvor gamle hønerne er. Jeg har to brødre der går sammen de er 4,5 måned gammel og går med to hønniker på samme alder.

Så var der en høne et andet sted, som jeg ville fjerne, fordi hun ikke passede ind. Men da jeg satte hende ind til brødrene begyndte de at slås voldsomt. Straks jeg tog hende væk, var de gode venner igen.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #3 Dato: 28 November , 2013, 07:20 »
Sæt ham ind om aftenen og se hvad der sker næste dag. Jeg havde også to maranbrødre, hvor den ene blev syg da han var to år, og kom i isolation i næsten tre uger. Ingen problemer med at sætte ham tilbage til flokken og hans bror, men de to var nu også de bedste venner.

Det kan gå godt, men det kan også ende i slåskamp, og så må du træde til og skille dem ad.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lmidtgaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 November , 2013, 20:48 »
Tak fordi i tog jer tid til at svare mig :-)
1,5 gråstribet maran
1,2 guld vildtfarvet silkehøns