Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: det er ikke nemt  (Læst 673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline y.t

• Passiv bruger
det er ikke nemt
« Dato: 27 November , 2013, 08:39 »
efter vi flyttet i hus blev vi enig om at vi skal have høns. jeg har fire drenge som synes det er en go ide, især den yngste på næsten 3 er helt vild med at slags fjerkræ.

vi byggede selv en hønse gård på ca. 30m2.
og en gård til dem på ca. 35m2.

vores første hønse købte jeg ca. 10 kyllinger af bl race, senere kom det frem at nogle af dem havde kalkben. så beholdt jeg to af dem som jeg var sikker på ikke er smittet og resten røg over til min bror, som har en koloni have og der behandler han de smittet.

jeg læst mig frem til at det er bedre for mig at købe det stor kødhønse.. jeg synes det er rolig og det er godt for min drenge. vi for også tit gæster hvor deres små gerne vil ud til hønsene.

jeg kan også have det stor damer ud i haven, som jeg synes er hyggeligt uden at være bange for de skal flyve over til nabo eller trafik.

så købte jeg 4 kochin hønse, som viste sig at to af dem er haner og der ikke var ren race..

købt to orpington høner viste sig en hane og en høne..

købt 4 orpingtonhøner viste sig to haner to "måske" høner

købt 5 brahma colombia viste sig to haner to høner..

så har jeg købt 4 isa brawn fra en "hønsebutik", for jeg havde ikke fået en eneste æg.

jeg blev sur når det "høner" jeg købte viste sig at være haner men nu er jeg ret glad for dem og haner ville jeg ikke have fht neboerne, men  så må hanerne ruge ned i gryden når de begynder at galle.

nu får vi 3-4 æg hver dag og alle hønsene har vænnede sig til deres ny hjem så de får lov til at være ude i haven (ca.300m2) og jeg synes de er en fornøjelse at have dem.

på lørdag kommer der 4 orpinton damer mere..for håbeligt.

nu er jeg igang med at lave en bålplads i haven og målet er engang imellem vil jeg med drenge slagte en af dyrene (så er det måske meget godt med alle de haner) og flår den, tænde en bål og en stor gryde med grønesager og frisk kylling..så har man en næsten hel dags engagement....;-)

så det er ikke nemt at være ny begynder man jeg synes høns er nemt at have med at gøre og det er hyggeligt for hele familien..

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: det er ikke nemt
« Svar #1 Dato: 27 November , 2013, 08:59 »
kunne jo tænkes at dem som har solgt dig alle hønsene er lige så meget nybegyndere, så de heller ikke har kunnet se forskel på køn.
Bare se de kommentarer som der er kommet på dine forskellige tråde.

Det kan selvfølgelig også være at dem, du har købt hønsene har øjnet en chance for at komme af med deres overskuds haner og "spillet uvidende". (hvilket er noget uartigt) Men desværre set før.

Køn på høns, kan for det meste ses omkring fra 5-6 ugers alderen, nogle farver kan der skelnes køn straks efter fødslen og nogle racer er lidt længere om det.

Men som du skriver så smager de sikkert godt og det er jo heller ikke dårligt at få lidt lækkert kød i fryseren.

Og høns er nu engang nok det nemmeste husdyr at holde. Men intet er jo hverken sort eller hvidt, så "problemer" kan dukke op. Men klø du bare på med dit hønsehold, nu har du jo lært lidt af dette.
« Senest Redigeret: 27 November , 2013, 09:01 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 27 November , 2013, 09:11 »
P.s vi har ALLE været nybegyndere.

Jeg købte f.eks engang for snart længe siden 4 par duer, som viste sig at være 7 hanner og 1 hun.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline y.t

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 November , 2013, 09:41 »
så var den ene hun due nok glad  :o