Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: at hente høns  (Læst 10786 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lutti

• Gæst
at hente høns
« Dato: 17 Marts , 2009, 09:02 »
goddag jeg er nybegynder udi hønsehold og skal hente mine høns om 2 uger. jeg har lånt en del bøger om høns i haven. men hvordan gør man det bedst muligt i forbindelse med køreturen hjem?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: at hente høns
« Svar #1 Dato: 17 Marts , 2009, 09:05 »
Velkommen til  <I
Da jeg hentede høns kom jeg dem i et par flyttekasser med snor om. Folk der henter her bruger også papkasser eller hjemmelavede trækasser.
Venlig Hilsen
Lisbeth

lutti

• Gæst
« Svar #2 Dato: 17 Marts , 2009, 09:07 »
så vil jeg da finde en kasse til dem eller få manden til at bygge en af træ. er en kasse nok til 3 stk?

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 Marts , 2009, 09:18 »
Kommer an på kassens størrelse og om det er dværghøns eller store høns  ;)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 17 Marts , 2009, 09:19 »
Det kommer jo an på hvor store høns du skal have, men mon ikke du kan have plads til dem i f.eks. en flyttekasse. Sådan en har jeg hentet mine i. Og så lige noget hø eller halm i bunden af kassen, så de ikke skøjter rundt.

God fornøjelse. :)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

lutti

• Gæst
« Svar #5 Dato: 17 Marts , 2009, 09:21 »
det er dværghøns en hane og to høner. jeg kunne måske tage en ekstra kasse med så man er på den sikre side. vi glæder os sådan til få dem hjem i haven

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 17 Marts , 2009, 09:26 »
Når det er dværge kan du sagtens have dem i en kasse på størrelse med en flyttekasse, måske og mindre.
Venlig Hilsen
Lisbeth

lollipop

• Gæst
« Svar #7 Dato: 17 Marts , 2009, 09:43 »
Kan man have 3 store i en flyttekasse?

Susanne

• Gæst
« Svar #8 Dato: 17 Marts , 2009, 10:19 »
Ja, sagtens!

Hønsene er oftest helt stille mens de bliver transporteret.

Og min fornemmelse er, at - hmmm - "trygt og godt" er måske at overdrive på hønsenes vegne - men ihvertfald, at det ikke gør nogen forskel om de sidder lidt tæt under transporten.

(Sålænge vi ikke taler om fjerkrætransporter gennem Europa på store lastbiler - helt klemt sammen i tætte lag - hvor en del af dyrene faktisk dør undervejs - men det er jo også en helt anden historie :( )

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2009, 10:38 »
Jeg tænker lidt ligesom du, Susanne, og her skal understreges at jeg også tænker i relativt korte afstande indenfor Danmarks grænser; at de sidder nok bedre i en mindre kasse end i en stor, hvor de måske kan vælte rundt når man bremser og drejer. De kan jo ikke rigtig stå fast på det relativt glatte underlag i kassen. Men jeg er da meget interesseret, hvis andre ved bedre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2009, 10:52 »
Jeg er enig med de damer. De kan godt lide at sidde tæt. Jeg havde 4 store høns i en stor flyttekasse, og de sad helt stille og roligt. Da jeg så havde en enkelt dværghøne i en af de små flyttekasser skrappede den hele vejen. Og forsøgte at hakke ud efter os gennem de huller der er til håndtag.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #11 Dato: 17 Marts , 2009, 14:37 »
Nu skal I bare høre hvad jeg gør...

Netop det der med at de skøjte rundt har altid bekymret mig for det er tydeligt at de ikke kan lide at stå usikkert.

Da jeg hentede Maranerne i Randers havde Maran mutter puttet dem i foder/kartoffel sække. 3 stk i hver. De puttede sig og lå muse stille hele vejen hjem til nordsjælland. De kan sagtens ånde i sækkene og også skifte stilling.
Wanda og Rebekka/ indianer fik derfor også deres maraner leveret i kartoffelsække og de lever i bedste velgående og er ikke blevet traumatiseret af det.
Jeg syntes at denne måde er en god ide´. Sækken kan også med fordel åbnes uden at hønen/hanen flakser ud men derimod stille og roligt kan tages fra oven.
MVH Lene

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 17 Marts , 2009, 16:09 »
Jeg vil lige gøre opmærksom på at det ikke er tilladt at transportere dyr i sække.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2508
§ 19. Det er ikke tilladt at transportere dyr i sække.

§ 20. Fjerkræ skal i forbindelse med vej- og jernbanetransport transporteres i kasser, bure eller kurve med tæt bund og af en sådan størrelse, at dyrene kan bevæge sig mellem hinanden og stå oprejst uden at berøre låget med ryggen. Ved transport af længere varighed end 12 timer skal dyrene dog kunne stå oprejst uden at berøre låget med hovedet. Mindst to af kassens sider, eventuelt en af disse og låget, skal være forsynet med trådnet, tremmer eller ventilationsåbninger, således at en rigelig luftcirkulation er sikret under transporten, uden at dyrets hoved eller ben kan passere åbningerne. Kasserne (kurvene) må ikke stables således, at den fornødne luftcirkulation hindres.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #13 Dato: 17 Marts , 2009, 17:13 »
de sidder nok bedre i en mindre kasse end i en stor, hvor de måske kan vælte rundt når man bremser og drejer. De kan jo ikke rigtig stå fast på det relativt glatte underlag i kassen.

Jeg har lagt noget hø eller halm i bunden af kassen, for det skulle være bedre end spåner, da de bedre kan gribe om det med tæerne (har jeg læst i en klog bog). ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Pjaltenborg

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 17 Marts , 2009, 17:21 »
Jeg bruger kattetransportkasser ..en høne i hver ..... eller en papkasse med udskårne huller. Helt klart halm i bunden da savsmuld ellers futler ud i hele bilen  :-\
Men jeg henter jo heller ikke mange ad gangen ...så det nemt for mig at give dem hver deres kasse.
desuden er de nemme at rengøre og kan bruges igen og igen til alle mulige slags dyr.
hentede for nylig 2 høns ....satte kasserne med front mod hinanden så sad de der og pludrede med hinanden. Efter 5 min kørsel var der ro. Så satte manden sig bag rattet...og den ene skææææældte ud resten af turen. Må jo bare være et tegn på at JEG kører bedst  ;)
Med venlig hilsen Søs