Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan er det lige???  (Læst 1164 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Hvordan er det lige???
« Dato: 23 November , 2013, 23:37 »
SKAL man iflg. en eller anden lovgivning have en hønsegård, så man KAN lukke hønsene inde hvis der kommer fulgeinfluenza??

Jeg kan ikke huske om det er noget jeg har drømt eller jeg faktisk har læst det et sted  :-[

Jeg spørge fordi, mine elskede høns ikke bruger hønsegården som sådan, lågen er aldrig lukket, fordi de mere kvikke har fundet ud af de bare duller op i et træ og så ud over det 2 mtr høje hegn der er  :laugh: og så kan de ikke finde ud af at komme tilbage igen  <Q *t så derfor overvejer jeg at rive alt det hegn op igen som jeg lå og gravede ned - fastmonterede på stolber osv. så der er fri adgang .. tænker det jo er lidt pænere uden alt det hegn, som alligevel ikke holder nogen inde..

såå, hvad er lovgivningen og hvad tænker I om ovenstående?
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvordan er det lige???
« Svar #1 Dato: 24 November , 2013, 07:24 »
Der var engang i 2005/06 hvor fugle(hysteriet)influenzaen herskede og vi alle skulle dø. (det skal vi selvfølgelig alligevel, men nok ikke af fugleinfluenza) at der var påbud på at alt fjerkræ skulle være hermetisk lukket inde og svømmefugle ikke måtte være bare i nærheden af hønsefugle.
Så blev det ophævet og der blev så indført at fjekræ skulle være lukket inde (fast tag/net) i 2 måneder om efteråret og foråret.
Siden er det heldigvis blevet bedre og som reglerne er nu, så skal kun foder og vand være under fast tag eller net, så der ikke kan komme farlige fugle til det og man må ikke bruge opsamlet regnvand.
Og høns og svømmefugle må ikke have fysisk kontakt.

Men mon ikke hysteriet kan komme pludseligt tilbage........ hvis der findes et par forkølede gråænder, så pressen hurtigt "vejre blod", forskerne vejre dommedag og medicinalindustrien vejre penge.  /d /d

Så det er måske meget rart at være forberedt på det værste.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #2 Dato: 24 November , 2013, 12:31 »
Så din råd Lene, vil være at lade hegn stå så jeg kan lukke dem inde?
(Hvis vi skal dø af fugleinfluenza)

Christina

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 November , 2013, 19:08 »
Øhm hvorfor må vandet ikke stå ude under æbletræet? Hm det har vi gjort fra starten, jamen så må det jo ind i huset, øv. (Der står også en skål inde i huset) men hvad så med det vand de deler med hunden, altså det er hundens vand, men hønsene stjæler lystigt af det.
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 24 November , 2013, 20:25 »
@ Christina

Det må du bedst selv vurdere, men i vores dyreforskræmte samfund, så kan der sikkert kommer restriktioner igen.

@ ØkoErna

Du skal ikke spørge så meget, for der er rigtig mange (u)logiske regler til for at kunne holde lidt husdyr. ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #5 Dato: 24 November , 2013, 21:51 »
Vi lade hegn stå, sååå hvis de skræmte mennesker bliver skræmte igen, såå kan vi lukke dem inde i gården, så må jeg bare håbe at Tante-Grå ikke får lært de andre hvordan man hopper op i magnolia træet og kommer ud af hønsegården  :laugh: men pt går de i haven, og det bliver de ved med til en eller anden skræmt person råber ....vi skal døøøø af fugleinflu.!!!! 

Christina

Offline ØkoErna

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 November , 2013, 06:08 »
Hej Lene,
Super  ;)
Hilsen Mette

1,0 Mand
1,0 Søn fra 2007
0,2 Bielefelder
0,3 Farverolles hvide
0,6 Isa Brown
0,1 American Bulldog

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 November , 2013, 21:35 »
Nu kan det jo også blive lidt for kunstigt.
Vi fodre og giver vand i huset og gården.
Men vi har forskellige skåle stående i haven, hvor regnvand bliver opsamlet, og det er typisk der hønsene drikker.
1-3 gange om dagen tager vi lidt korn med om til de kære små, og det får de, der hvor vi møder dem - i haven.
Der kan ligge lidt tilbage, som gråspurve, skader og en enkelt fasenkok kommer og spiser.

Der er naturligvis en smittefare - Ja, men den er der altså, lige så snart vi har hønsene frit i haven.
Og det har vi...
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 26 November , 2013, 22:14 »
Thomas  :) vi har også vand stående rundt om i haven, og især nu hvor frosten er "gået" ind, så solen kan tø det frosne vand op til dem.

jeg fodre også der hvor de er med lækkerierne, og det har jeg ikke tænkt mig at stoppe med heller, det er min og hønsens hyggetime /o ..

men så længe der ikke er nogle skræmpte mennesker igang lige nu, såå går det jo også fint  /o og kommer de, så må vi jo tage den derfra
Christina

Offline ThomasSLaursen

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 28 November , 2013, 07:53 »
Christine, jeg er helt enig.
Kommer der en reel trussel, så ryger mad, drikke og høns inden døre, eller hvad der nu foreskrives.
Men ind til da, der hygger vi...
 :D
Mvh, Thomas

0,1 Araucana
1,1 Isabella Dværg Brahma
0,2 Brun Dværg Brahma
0,1 Gråstribet Dværg Maran
0,1 Sort-Kobber Dværg Maran
1,9 div. Undulat
2,1 Sangparakit (opaline)
1,0 Nymfeparakit
0,5 Kælerotte