Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Rod i hønsegården, min høne galer  (Læst 673 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lachris

• Passiv bruger
Rod i hønsegården, min høne galer
« Dato: 19 November , 2013, 14:36 »
Min ene sorte Maran er gået i gang med at fælde og fælder meget, er det ikke en forkert årstid at smide dragten på? Har ikke i mine tidligere hønseår haft så kraftig fjertab, og hun er den eneste der gør det.

Så er en af mine Tværstribede damer (har 3 stk) begyndt at gale, ikke så længe og højt som en hane, men hun stiller sig op og kaster nakken tilbage og så galer hun?? Hun gør det 5-6 gange om morgenen og så går hun ind og lægger et flot æg??!!! Hun er ikke opvokset med en hane og kan ikke have lurkigget hvordan man gør.
Er der andre der har oplevet det???
Venlige hønsehilsner fra
Christina

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Rod i hønsegården, min høne galer
« Svar #1 Dato: 19 November , 2013, 15:21 »
Jeg tror stadig der er mange fældende høns rundt omkring i hønsegårdene. Det værste jeg har oplevet, var en fældehøne i hård frost i februar - hun smed også næsten hele frakken.

Jeg har også haft en galehøne - hun kom dog fra en hønsegård med en hane. Kort tid efter hun kom til min hønsegård uden hane, begyndte hun at stille sig op på havebænken eller noget andet højt om morgenen, og så galede hun med den helt rigtige haneteknik ...nakken tilbage...strakt hals og så 4-5-6 gal, hvorefter hun hoppede ned og startede dagens sysler. Hun fortsatte med at være flokkens morgengaler indtil hun desværre død et år efter.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 19 November , 2013, 15:41 »
Hvis du ikke har hane, er det meget normalt at en af hønerne påtager sig den del af hanejobbet. Der er en grund til at det er så sundt for hønsene at have en hane i flokken. Hun prøver bare at udligne den unaturlige mangel på mandligt islæt. Og jeg ved godt at nogen ikke kan have haner. Men så risikerer man altså en galende høne i stedet. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lachris

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 23 November , 2013, 09:26 »
Tak for svar Helle og Henriette