Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæs med papir  (Læst 4956 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jonaspetersen

• Passiv bruger
Gæs med papir
« Dato: 10 November , 2013, 15:58 »
Hej alle sammen er der nogen der ved hvor jeg finder dansk land gæs med papir hvis man vil hjælpe med at bevæger rasen jeg bor i svendborg

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Gæs med papir
« Svar #1 Dato: 10 November , 2013, 17:31 »
Hej alle sammen er der nogen der ved hvor jeg finder dansk land gæs med papir hvis man vil hjælpe med at bevæger rasen jeg bor i svendborg

Hvis du med "papir" mener dokumenteret afstamning i form af stamtavle, så findes noget sådan ikke indenfor racefjerkræavl generelt.
Men de race rene dyr kan efter min mening frem findes på bl.a. 2 gode måder:
1) Anskaf Skandinavisk Fjerkræstandard, og via denne have tjek på racens korrekte udseende.
2) Besøg vinterens udstillinger, (bedst med stort udbud af svømmefugle er LU), og få kontakt til opdrættere med godt bedømte dyr, som er lig med race typiske dyr og dermed også race rene.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 10 November , 2013, 21:14 »
Du kan kontakte dgak (Dansk gåse- ande- og kalkunavlerforening):
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/

Og med de gamle danske racer er der bedre mulighed for at få racerene dyr. De andre racer som faverolles, maran, orpington osv. inden for høns er jo bare blandinger. Du kan nemlig kontakte en bevaringsbesætning. Jeg ved ikke om der er en i nærheden af dig.

Men først og fremmest skal du gå efter gæs med en bugpose/køl. Gerne med blå øjne (især de brogede).
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 10 November , 2013, 21:40 »
De "gamle danske racer" er også blandinger, det er bare længere tid siden de er blandet sammen  ;)
Husk på det /o

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 10 November , 2013, 22:10 »
Måske, men graden af blanding kan dog ikke sammenlignes. Der er stort set tale om dyr som nedstammer direkte fra de høns og gæs man havde i Danmark for fx 300 år siden.
Her er ikke hentet æg fra USA og England eller kyllinger fra Tyskland fordi man lige ville opnå et eller andet i sin avl.
Det kan man også se ud fra gamle malerier og andet.

Tvært imod var der jo faktisk ikke rigtigt nogen der gad avle ting ind i de danske racer omkring 1880-1950, da der først kom gang i krydsninger og nye racer.
Man kastede sig over de nye og mere effektive racer, og de gamle var nær forsvundet. Andre steder valgte man at ændre på de gamle racer, så de findes ikke mere. Fx har sussex, som jeg selv har, stort set intet til fældes med de oprindelige sussex.

Så jeg synes godt man kan tale om "racerene" dyr når det gælder de gamle danske racer. Med de andre kan man i bedste fald tale om "racetypiske" dyr.
« Senest Redigeret: 10 November , 2013, 22:13 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 11 November , 2013, 09:33 »
Det absolut bedste er at finde nogen avlere på en udstilling. Her vil det jo være racetypiske dyr. Et godt bud er her i weekenden i Hadsten (selv om der er langt fra Svendborg..)
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=35938.0
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi