Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsenes dagligdag  (Læst 3830 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
Sv: Hønsenes dagligdag
« Svar #15 Dato: 10 November , 2013, 00:15 »
I en lille månede gik de tre damer og hyggede sig i deres hus, gård og i den indhegnede del af haven  :)

I starten af august døde min far desværre, og jeg tog fri fra arbejdet i 14 dage, for ligesom at prøve at lande igen efter den oplevelse  :'(

Hønsene hjalp med at adsprede tankerne og de var rigtig gode til at lytte, og svare igen med at "gååk" og så kigge lidt skrå med hovedet på en. Ja, så får man da et lille smil på læben.

Da jeg nu gik der, syntes jeg, at vi manglede lidt høns - hvem sagde hønsetosset  <G

Så derfor blev bestandene udvidet men endnu 3 skønne fjer. Mandarin, Appelsin og Perle. Købt som dværg orper, men de bliver nu altså i stor race  ;) og det er ganske ok  /o

Mandarin fik desværre øjenbetændelse og ville ikke spise. Måske det var tilstødt andet. Den fik al den kærlige pleje jeg kunne gøre, men en aften efter vi om dagen havde forsøgt at sætte den sammen med de andre, og de havde hakket noget på hende, besluttede vi os for at gøren ende på hendes lidelser  :(

Genboen var så sød at hjælpe med det. Vores børn var selvfølgelig kede af det, men forstod godt at det var det mest rigtige at gøre... Hun var nu ellers en meget dejlig høne.

Indføringen gik over al forventning. De blev sat på pind da det var blevet mørkt, og vandrede ellers ud sammen med de andre om morgenen. Der blev selvfølgelig uddelt hak, men ikke noget voldsomt.

I starten gik de mest for sig selv, men der var ingen problemer med at komme til maden eller når det var sengetid, selvom frk Nysgerrig havde sine problemer med at få dem ind på pind om aftenen  :laugh: De nye var vist nogle rebeller eller B-høns  ;) De ville i hvertfald ikke i seng samme tid som de andre  ;D

Så blev Mandarin syg, og så var det ligesom at flokken blev samlet. De samlede sig ved terassedøren, mon de bedste hvor Mandarin var??? Hun stod i en flyttekasse lige inden for døren.

Efter den tid, har der slet ikke været "problemer", men skal man gå med nogle, så er det "de nye" og "de gamle" der holder sammen  :D

Appelsin. Ja, det var manden som fandt på Appelsin og Mandarin. Flotte orange orpingtons  :) En lidt sky høne, men meget tillidsfuld. Hun og Perle opholder sig gerne ve terassedøren i tilfælde af, at der skulle falde noget mad ud af døren  ;) hun er den første der kommer spænende når de høre håndtaget - som knirker - bliver løftet. Halsen helt frem, så kommer man garanteret hurtigst frem  <P

Perle. En dejlig hvid orpington. Hun er også lidt reserveret, og hun har været den sidste til at turde spise af hånden, men nu går det bare godt  /o Får nogle af de bedste grin af denne skønne høne. Hun kommer i fuld firspring, når døren åbnes, og hun er et par gange skredet i svinget. Så rejser hun sig, og kigger rundt som om hin tænker "var der nogle som så mig???". Også en skøn høne.

Vi troede som sagt, at de sidst ankomne høns var dværge, bare ældre end de andre vi havde, men det har vi nu droppet. De er bare store, og i går lå der et æg på 67 g!!! Så er det vist bevist  ;D
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
0,0,4 blandings kyllinger
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 21 November , 2013, 13:49 »
Nå, med hensyn til det store æg, ja så blev jeg jo snydt. Det viste sig, at der var 2 blommer i, så mon ikke det er en af de små damer der havde lagt det - av :o

De tre dværge, er nu ret stabile. 3 æg i mindst 6 dage om ugen. Herefter 2 i et par dage også tilbage til 3 om dagen  /o

Igen i dag var der et stort æg på 61 g, og da jeg slog hul på det var det en hel blomme og noget blomme, som ikke var pakket ind og flød bare rund i hviden.

Hønsebasserne hygger sig gevaldigt, og har nu fået udsyn til hønseslottet bagerst i gården  :D nu mangler vi bare al lægge gulvet og indrette det, desværre har vi næsten ingen weekenden fri inden jul, så det må vist være få timer ad gangen derude og så kommer vi forhåbentligt i mål  *k

I sidste uge lukkede vi af fort essensen som et område hvor de før har gået. Det var de da slet ikke tilfredse med. Flere dage i træk skabte de sig og "råbte" op. Man skulle tro vi havde haner i stedet for hønniker  :o , og da jeg så havde lagt halm i gården, så de da helt forkerte ud i de små hoveder. "Hvad har du lige lavet der mor??? - det er jo farligt" Nu går det heldigvis bedre, og de skraber rundt og synes vist det er helt ok  /o

I den by vi bor i, er vi ved at få lagt nye kloarkrør, og det betyder at der er store maskiner, som jo er noget larmende, men sjovt er det, når damerne står og skræpper af dem, når de kan se dem over på den anden side af nabo husene "båårk, båårk, bååååårk"  ;) måtte dog lige ud at tysse på dem, inden evt klager kom fra naboerne  ;) Nej det tror jeg nu ikke vi får...

Og ja. Sorte har nu stadig en lille udbryderkonge gemt i sig. Hegnet i haven er åbenbart sjovest at sidde på end at kigge på  ;D
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 November , 2013, 11:45 »
Så har man lige lavet noget farligt hønsehuset og gården  ;) I hvert fald i følge hønsene  ;)

Det var ved at være på tide, at de skulle have nyt underlag. Sikke mærkelig sådan nogle fjer kan kigge på en. Efter udskiftning skulle det nu alligevel kigges lidt på o det blev vist godkendt.

Sjovt at se førehønen, frk. Nysgerrig, kalde på de andre, som om hun sagde "kom og se, kom og se". Og så trissede hønsebasserne ind, en efter en for at godkende det nye   :laugh:

Da de kom ud igen, var der kommet halm i gården. Jamen hvad sker der lige??? Det har heldigvis kun et øjeblik, for så blev der ellers rodet rundt i gården til den store guldmedalje  ;D

Skønne hønsebasser  ;D
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 November , 2013, 14:56 »

Hønsehygge og fællesbad :-*
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 24 November , 2013, 22:30 »
Alt imens vi her til aften var ved at lægge fliser i det nye hønsehus, kunne vi høre, at frk. Nysgerrig kaldte il sovetid, men hun lød om noget mere frustreret end hun plejer. Hvad sker der, tænkte jeg. Da jeg så kigger til dem, kan jeg se, at der er kø til at komme op i huset! Og det fordi vores store hvide orpington har valgt at sætte sig lige i indgangen! Hu fylder altså godt når hun sidder der og breder sig ;)

De andre fik da skræppet så meget op, at hun flyttede sig. Ikke ind i huset, men ned i gården - det er åbenbart farligt at gå på ny sand! :o

Efter 1/2 times tid med dette cirkus, var alle damer gået i huset  /o men 4 ud af 5 i redekasserne  ::) skøre høns. Ned med damerne, og så fjerne lort - så lad da vær med at sidde der og lave  >:(

Håber at ny indretning i det nye hus hjælper på det problem. Hvis de så altså tør gå ind i det farlige hus  ;)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 03 December , 2013, 09:31 »
Så gik æggealarmen i gang her til formiddag  ;)

Når en af damerne har lagt et æg, lyder æggealarmen  ;D "skræp, skræp - kom og se, kom og se", og det indtil alle de andre har været inde og se  *g - og når først damen der har lagt ægget er begyndt, sætter de andre damer i gang, med samme æggelyd  ;)

Jamen det lyder jo som om de prøver at skræmme nogle væk  ;)

Rigtigt var kaldet, for se, der i kassen lå det fineste, varmeste, lysebrune hønseæg  *p
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 05 December , 2013, 12:30 »
Da jeg til morgen lukkede op for de skønne damer, kom alle ud som de plejer, men det blæser jo i dag  :o

Egentlig var de noget utilfredse med at jeg lukkede lågen ind til gården, men damerne på den forkerte side. Nu stod der jo så 5 damer der trippede på stedet  <P <P <P  <P <P og gokkede for at komme ud af lågen  ;D

Men nej. Bodil er jo på vej, og jeg vil ikke have høns på afveje, de må forblive i gården - her er det altså mig der bestemmer, hmm  ::)

Nå der går da heller ikke mange 1/2 timer og alle er gået i huset igen. Her står de så og kigger ud.

Hmm, det er nu lidt synd, så ud i køkkenet med mig for at lave noget guf til dem, men div madrester og lidt vitamin. Frikadeller, rødkål, pasta, rugbrødsmad, løg og lidt chokoladekage blandet sammen med lidt vand og olie - mmmm  :o Når ja, og så lige lidt æglægningspiller og skaller. Godt jeg ikke høne!!

Nå, men damerne ELSKER det. Og de kunne godt lige gå ud og guffe det i sig, og så var det ind under huset for at sidde i bunke og hygge sig nu hvor blæsten tager til. Mon ikke de går op i huset når det rigtig går i gang.

Hmm, jeg har jo helt lyst til at tage dem ind i den varme stue, meeeen det går jo ikke.

Jeg håber godt nok vi kommer helskindet i gennem stormen, men hvis det gamle hønsehus ikke holder stormen ud, står hønseslottet klar som reservebolig, også selv om det ikke er færdig indrettet.

Ha' en god blæsevejrs dag derude i fjerkræland  :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 09 December , 2013, 23:09 »
Da vi vågnede dagen efter "Bodil", var det til en hønsegård uden overdækning :-\ Hvor filan var de 2 trapez plader nu henne, mon de er fløjet af h til? - tænkte jeg. Men nej. De lå spredt i haven, øv!!!! En del var fløjet over det nye hønsehus, som jo altså er ca 2,5 m høj. Ok ved godt, at når det blæser, ja så flyver ting langt. En del af pladerne var sat fast på et stykke træ, som så sad fast på hønsehuset. Dette bræt var så blevet revet af  :o Godt man ikke var høne og sad inde i huset mens det foregik.

Nå, men damerne havde det heldigvis godt dagen efter, og selv om det også blæste lidt, var de ude på plænen og fik skrabt lidt  :D

Til trods for stormen fik vi 2 æg og dagen efter var der et kæmpe æg (66 g) med dobbeltblomme samt 2 æg mere  /o

Lørdag var det jo dejligt vejr, og vi skulle til fødselsdag, så overdækningen skulle vi lave søndag, men hold nu op hvor det regnede!!! Appelsin, den dejlige vamsede orpington dame, var blevet noget så våd og var "klasket" noget sammen, og jo, der var tørt under huset, men man vil da hellere rende rundt ude på plænen og blive pladder våd  :o (det var ski ikke gået, hvis det var mig  ;) )

Op kom de nye plader, og de skønne damer klukkede lystigt mens vi (jeg og manden) blev drivendes våde. Mon de heppede på os eller tænkte - der kan i se, hvad vi har måttet stå model til i dag  ;)

Jeg glæder mig SÅDAN til det nye hus står helt færdigt. Så skal jeg have en stol derud, så jeg kan sidde og beundre og snakke med de skønne høns  :-*
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #23 Dato: 12 December , 2013, 11:49 »
Jeg hygger også med en stol i skuret  :) , men hønsene og jeg er ikke helt enige om, hvis den er...... de to små hvide skiftes til at hoppe op på den  ;)
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 12 December , 2013, 12:20 »
Skøn læsning :) det er bare SÅ hyggeligt at kikke høns. Det er min første vinter med høns, så jeg gruede lidt for hvordan det vil gå. Om sommeren er man jo mere ude i haven med dem. Det viser sig så at jeg har endnu mere nærkontakt med dem her når det er koldt og de er inde i et stykke af vores værksted/stald. Det er en ren Lise for sjælen at sidde der mens det suser og pisker ned udenfor, og hønsene er blevet endnu mere tamme. *p
Så når familien ikke kan finde mig, ved de hvor de skal lede :angel:
Hvornår er det meningen slottet skal stå færdigt? Der skal vel være rejsegilde?
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 12 December , 2013, 15:36 »
Jeg ville gerne ha' haft det færdigt inden jul, men ved eftersyn i dag, så jeg at der var huller nederst i kanten af huset (det er logisk at der er det, men ikke snart til hønsene). Så vi skal vist have skader på indersiderne inden jeg går videre. Ellers er siddepinde klar og redekasserne også klar :-)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 12 December , 2013, 15:58 »
Rejsegilde har der været, men indflytterfest det skal vi ha' :P Med hønseguf og menneskeguf :)

Man skulle ellers tror det var æglægnings maskiner vi havde fået. De 3 små garant lagt billeder i 51 dage og uger har fået 124 æg, her af 4 med dobbelt blomme :D det må man da sige er ret godt :D

Prøver at sætte billeder ind af "slottet"
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 12 December , 2013, 17:02 »
Det ser godt ud, og som man siger, nu mangler i bare resten ;D
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 22 December , 2013, 16:24 »
Ej. Det tager jo altid længere tid end man regner med, sådan at få projekter gjort færdig.

De sidste huller i bunden er fyldt ud  /o, smuthullet er lavet og lemmen er sat på (nu mangler snore trækket), de huller som gav træk, er stoppet til / spartlet ud, men ... Vi har så fundet ud af, at der også kommer træk ind mellem brædderne i siderne  /d, så nu mangler vi at sætte plader på siderne. Hmm, mere arbejde inden hønsene kan flytte ind.

Solstråle historie: havde købt nogle drikkenipler hos America og sat dem på en plastik spand jeg havde. Hængte den op i gården i går og håbede på det bedste. I dag da jeg lukkede damerne ud, "viste" jeg dem, hvordan de skulle få vand, og sørme om de ikke kunne finde ud af det. Nu har de så dagen igennem drukket af den nye spand  /o Yay, intet beskidt vand  /o

Som trøst for at de ikke kunne flytte i nye omgivelser  ;), så måtte de sørme lige have lidt hønseguf  ;)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat

Offline TinesHøns

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 27 December , 2013, 21:33 »
Hurra på blev "slottet" færdigt :) siddepindene kan vippes op ved rengøring. Redekasserne afleveres kattetransportkasser som vi havde stående. Underlaget er sandt med herregårdssten ovenpå, og derefter et godt lag strandsand.

Det er min farbror der har lavet selve huset og vi har så indrettet det. Desværre træk det ind flere steder, så vi blev nødt til at sætte plader på indvendig.

Huset er delt op, så hønsene har ca 2/3 dele af huset og jeg 1/3 del til foder m.v.

Min moster syntes, at hønsene skulle have noget at kigge på, så hun kom med et billede af Monet ;D

Vi har lavet en lille tunnel fra huset til den gamle gård, og da vi skulle hævelsen i det nye hus prøvede vi at få hønsene den vej, men høns har jo deres egen vilje :o. De 4 ud af 5 kom godt nok ud i tunnelen. Og selv om de kom om til det åbne smuthul, gik de få ikke der ind... Det endte med at vi prøvede på at fange dem, og det lykkedes da også med igen 4 med af 5. De var ikke helt tilfredse, men flyttet blev de.

Den sidste - føre hønen VILLE ikke fanges!  Og det vil trods for mange af mine forsøg og mange ture i buksbommen >:( Til sidst besluttede vi, at vente til den selv var gået på pind (ja, det skulle vi da også bare ha gjort ved de andre)

Så våde og kolde gik vi ind, og ventede på at den gik i seng. Jeg var lidt nervøs for frk. Nysgerrig, så lavede lidt guf til hende, så hun kunne komme ud fra busken ;D

Da hun var gået i seng, blev hun flyttet (dog ikke uden protest), men mon ikke hun var glad for at se de andre fjer ;D

De hygger sig vist i de nye omgivelser, og har da både spist og drukket. Da jeg var ude og se til dem, var de gået på pind alle sammen :D

Nu må vi se, hvad de siger til det i morgen :)
Mvh Tine

0,3 dværg orpington
0,2 orpington, stor
0,0,4 wyandotter stor
0,0,3 maran
1,0 ægtefælle
2,1 børn
0,1 huskat