Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Meget røde blommer..  (Læst 1387 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Meget røde blommer..
« Dato: 03 November , 2013, 20:56 »
Jeg vil gerne gøre de fjerkræavlere der benytter foder fra Danish Agro opmærksomme på at der i deres æglægningsfoder er tilsat for meget farvestof..det giver sig udslag i meget røde blommer..så nu ved i det, hvis jeres høns levere "anderledes" æg.. ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Sv: Meget røde blommer..
« Svar #1 Dato: 03 November , 2013, 21:42 »
Hej Rixen
Kan du være lidt mere præcis med hvad det er du advarer om med det her indlæg? Jeg kan ikke lure om det er noget farligt eller blot uskadeligt.

Hvis man direkte advarer imod et specifikt produkt er det smart at henvise til dokumentation for problemet, da du ellers nemt risikerer at skabe en stemning der kan skade pågældende producents omsætning af produktet. Det kan også være ansvarspådragende hvis det ikke har hold i virkeligheden.

Hvilket produkt drejer det sig specifikt om at du oplever "problemet" med? De laver jo så vidt jeg ved en hel del forskellige foderprodukter..

Er det noget Danish Agro har meldt ud eller noget du selv har har konkluderet?

Hvis det er noget du selv er kommet frem til, har du så underrettet Danish Agro om problemet? Hvis det er et problem der skyldes deres foder, så skal de jo underrettes så de kan vurdere om der skal tilbagekaldes produkter.

Er det noget det har sundhedsmæssig påvirkning på dyr eller forbrugere der spiser æggene eller dyrene?

Som du måske kan lure, fodrer jeg med foder fra danish agro, så jeg er ret nysgerrig - Det er den økologiske logi goki fuldfoder til æglæggende høns jeg bruger her, med god erfaring.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 03 November , 2013, 21:52 »
Det er noget "insider" viden jeg har fået fortalt. Jeg tror ikke der er noget skadeligt ved det. Da det forlyder at de stadigvæk vil sælge foderet som har fået denne "overdosis"

Jeg ved ikke helt præcis hvilket foder, men det er det til æglæggere. Det er vel kun det der er farvestoffet i. Ved heller ikke om der er tilsat farvestof i øko. foder..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 04 November , 2013, 18:02 »
Det der normalt bruges til at farve blommerne med er tagetes pulver som fortrinsvis købes i Kina. Nogle bruger paprika til at farve med. Jeg tvivler på at det er sundhedsskadeligt, men det burde ikke være nødvendigt i et lille hobby hønsehold hvor dyrene får grønt og naturligt lys.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #4 Dato: 04 November , 2013, 19:26 »
Så er jeg da spændt på at se om den portion friske rødbeder der blev kogt og kom igennem kødhakkeren giver røde æggeblommer. Et hit til næste års Halloween måske.  /s
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 05 November , 2013, 11:10 »
Jeg vil gerne gøre de fjerkræavlere der benytter foder fra Danish Agro opmærksomme på at der i deres æglægningsfoder er tilsat for meget farvestof..det giver sig udslag i meget røde blommer..så nu ved i det, hvis jeres høns levere "anderledes" æg.. ;)
ha ha hvis bare de lagde æg overhovedet , ville det jo være skønt, uanset farven på blommen,,, jeg får et par æg om ugen,, men de ser ikke anderledes ud end de hele tiden har gjort,, og jeg bruger foder fra DA. ,,, det gør jeg kun om vinteren..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 November , 2013, 11:57 »
Da min far  i tideres morgen solgte æg til  Brugsen  kom han jernvitriol i drikkevandet, dette gjorde at æggeblommerne  fik flotte orange farve

smågrise fik en skolvfuld græstørv med jernvitriol og så havde de ikke tyndskid mer

og idag kalker jeg mit hus med dette,( se min hjemmeside)

græsplæne bliver afmosset med jernvitriol

så det er jo osse et farvestof
Gøl pølser bruger jo cocinillelus til at farve flere af deres produkter.............og lusene er vel naturligt farvestof ????
gad vide hvordan æg vil se ud efter indtagelse af disse lus  ;) :laugh: :laugh: :laugh:
« Senest Redigeret: 06 November , 2013, 11:59 Fra Ege »
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline ncj

• Bruger
« Svar #7 Dato: 06 November , 2013, 12:50 »
Ja,og jernvitriol farver lyserøde hortensia blå ;)
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)