Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp søges på midtsjælland hurtigst muligt  (Læst 9223 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jacobryom

• Passiv bruger
Hjælp søges på midtsjælland hurtigst muligt
« Dato: 03 November , 2013, 15:50 »
Hejsa

Jeg oplevede den anden dag min ene høne lå død i hønsegården, jeg havde været ude tidligere på dagen og der var umiddelbart ikke noget at, udover at 3-4 ud af 6 høns havde smidt en del fjer omkring gumpen. Jeg lavede en tråd herinde og fik umiddelbart indtryk af at det var almindelig fældning, og tænkte at den høne der døde måske havde haft problemer med æglægningen, da der var blod i rede kassen. Jeg er lige blevet opereret i ryggen og kommer derfor ikke selv så meget ud til hønsene, da jeg er stærkt plaget af smerter endnu, min kone sørger for de har mad, vand og muger dagligt. Men jeg har lige været ude og kigge på dem nu, og kunne se at den ene høne var helt bar omkring gumpen, og var meget blodig. Jeg tror de hakker hinanden til blods, og har ikke selv mulighed for at gøre noget da jegfor det første ikke ved hvad jeg skal gøre, og for det andet er så plaget af smerter at det vil være umuligt for mig at fange dem og evt behandle...

Derfor søger jeg hurtigst muligt en som kan hjælpe mig og ved hvad det er der er galt med dem.

Du er meget velkommen til at kontakte mig på tlf:
Jeg bor i borup, som ligger på midtsjælland mellem ringsted og roskilde

På forhånd tak
Jacob
« Senest Redigeret: 07 November , 2013, 22:41 Fra jacobryom »

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hjælp søges på midtsjælland hurtigst muligt
« Svar #1 Dato: 03 November , 2013, 16:04 »
Hej Jacob,

Først og fremmest ønsker jeg dig god bedring med ryggen!

Angående dine høns: Det lyder som om de plukker hinanden, endda til blods. Det skal stoppes NU! Ellers ender du med, at de æder hinanden. Få din kone til at købe noget hjortetaksolie på apoteket eller i matas. Når hønsene er på pind skal hun tage gummihandsker på og en lille svamp. Svampen vædes med olien og duppes i rumpen på hønerne. Ikke for meget, for det er svagt ætsende, og svider i huden, så pas på med det. Pas også på med at få det på tøjet eller fingrene, for lugten er næsten umulig at fjerne. Giv hønsene noget beskæftigelse fx en balle halm strøet i gården, og så en håndfuld korn eller majs. Hvad som helst for at aflede opmærksomheden på hakkeriet. Finder I ud af hvem der hakker den anden, skal hun enten aflives eller holdes godt øje med.

Jeg håber det kommer til at gå godt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jacobryom

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 04 November , 2013, 11:14 »
Tak for svar.

Vi har nu købt det ildelugtende hjortetaksolie og smurt dem bagi, så må vi håbe at det hjælper på dem.

Det er frygteligt at se hvor medtaget de er blevet så hurtigt, vi holder øje med om det er 1 høne der hakker de andre, isåfald må den aflives.

Men vi krydser fingre her :)

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #3 Dato: 04 November , 2013, 11:58 »
Lad os høre hvordan det går.
Venlig hilsen Tanja

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 05 November , 2013, 08:09 »
Tilsæt en smule køkkensalt i de madrester de får fra husholdningen. Det skulle have en positiv effekt på fjerpilning. Der er to aspekter i fjerpilning, adfærd/kedsomhed, og/eller de mangler noget i deres foder. Sørg for at der er fri adgang til æglægningspiller og skaller. Spred en balle halm og spred lidt korn. Giv den et par hele æbler og gulerødder, og lad dem få så meget plads som muligt når de er ude.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2013, 08:11 »
PS. Tjek også for utøj ;) God bedring til dig og hønsene.
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 05 November , 2013, 09:27 »
Jeg bruger denne, så bliver mængden ikke så koncentreret, og jeg har ikke selv haft problemer med negative reaktioner, hverken på min egen hud, eller hønsenes, det sidste bygger jeg på, at de ikke reagerer på at få et pust i måsen og på fjerene  omkring.

http://www.dlgnetbutik.dk/product/hjortetakolie-spray-400-ml-658/
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline jacobryom

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 05 November , 2013, 11:53 »
Så røg høne nr 2 idag :(

Den havde et æg liggende på vej ud, den var fuldstændig nøgen omkring gumpen, og blødte det sidste døgn derfra. de sidste 4 høns ser ikke sådan ud, kun lettere fjerrfældede omkring gumpen.
Men jeg frygter naturligvis det går samme vej for dem, det mest irrereterende er at jeg ikke aner hvad der er i vejen, og hvad jeg kunne gøre ved det ???

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
« Svar #8 Dato: 05 November , 2013, 12:05 »
Det lyder ikke godt. Prøv at ringe til en fuglekyndig dyrlæge for at høre om råd og vejledning. Der er en liste her: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=29799.0
Venlig hilsen Tanja

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 05 November , 2013, 12:27 »
Smøring med hjortetaksolie skal gøres dagligt til fjerpilleriet stopper. Jeg tænker at dine dyr er svækket af noget andet, så de mistrives ?? Hvad er det for nogle høns du har?
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

• Passiv bruger
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
4 hunde, 2 katte.

Offline jacobryom

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 November , 2013, 17:39 »
Høne nr 3 røg igår, efter at jeg trods smerter havde fået humpet ud til hønsegården, og kigget efter dem i et stykke tid, kunne jeg så observere at den ene høne havde travlt med at hakke på en anden høne, den åd fjerne og ligeså snart den havde gjort det, hakkede den nye fjer af den igen. Den høne der hakkede var også den eneste der ikke havde mistet nogen fjer.  Ringede efter en kammerat og så røg hovedet af den. Jeg har nu 3 høns tilbage ud af 6, den ene af dem er noget pillet bagi, mistænker den for at pille sig selv bagi, da det muligvis klør på den. Men nu må vi se hvoran det spænder af, bare rigtig trist af miste halvdelen af bestanden, fordi jeg lige er blevet opereret og ikke var i stand til at holde øje med dem selv :(

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 07 November , 2013, 18:49 »
Først vil jeg sige rigtig god bedring til dig /o

Jeg har siddet og kigget dine tidligere indlæg igennem og bl. beundret dit meget fine hønsehus....MEN ...som jeg kan forstå, så har hønsearrangementet et grundareal på 8 kvm - og hvis dine høns ikke har mulighed for at komme frit i haven om dagen, så er 8 kvm alt for lidt plads til 6 høns - og især til ISAer som har et meget højt aktivitetsniveau og nemt kommer til at kede sig, hvilket bl. a. kan udarte sig i fjerpildning.

Skal hønsene fremover gå på de 8 kvm, så vil jeg mene, at du skal vælge en race, som ikke fiser rundt og skal undersøge alt hele dagen, hvis/når du skal have nye høns.
« Senest Redigeret: 07 November , 2013, 18:51 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline jacobryom

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 07 November , 2013, 19:30 »
Hej Helle

Det er Maran høns jeg har, og ja grundarealet er 8 kvm, da jeg bor i byen, kan jeg desværre ikke lade dem gå frit i hele haven, dels pga af vi bor tæt på veje med stor trafik, men også fordi naboen har jagt hund, den ville elske at jage dem rundt i haven:(

Jeg har bygget et bur som jeg har lavet låge i, det stiller jeg hen foran døren i hønsehuset som jeg også har lavet en låge i, derved kan de så tages rundt i hele haven som det passer :) De plejer at komme ud i buret hver dag, men de har dog ikke været ude hver dag efter jeg blev opereret for 3 uger siden,da det er min kone der skal stå for det hele her og forståeligt nok ikke har kunne afse tid til det.

Men jeg ville da mene 8 kvm er nok til 6 Maran høns, såfremt de har noget de kan tage sig til i hønsegården, og kommer ud og græsser dagligt ??

hilsen Jacob

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #14 Dato: 07 November , 2013, 20:50 »
Hej igen Jacob,

Ok - jeg regnede blot med, at du havde ISAer, fordi du eftersøgte disse i sommer ;) sorry -

Selvfølgelig hjælper det med et græsningsbur, som kan flyttes rundt til nye steder i haven - det har sikkert også haft sin virkning og givet beskæftigelse for hønsene - det har det jo med al tydelighed vist, ved det som er sket efter du er blevet syg - men stadig så mener jeg, at 8 kvm + et græsningsbur er for lidt plads til 6 høns
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14