Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vinter kyllinger  (Læst 1713 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Haugaard

• Passiv bruger
Vinter kyllinger
« Dato: 02 November , 2013, 14:06 »
Skulle der være noget i vejen for at lave sine egne vinter kyllinger?

Tænker på om de æder meget mere foder end om sommeren og hvordan bliver kødsætningen om vinteren fremfor om sommeren?

Er det en halv dyr fornøjelse at lave dem om vinteren ?
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline Rudy

• Bruger
Sv: Vinter kyllinger
« Svar #1 Dato: 02 November , 2013, 14:12 »
En ting man ikke kommer udenom er, at de vokser langsommere om vinteren, og henset til det faktum, så bruges der mere foder for at opnå en given slagte vægt.
Det ændres en smule når man kommer så langt hen på vinteren, at dagene længes.
Den optimale vækst fåes selvfølgelig ved udrugning i marts/april.

NB: jeg ruger f.eks. selv kun ud fra marts til Sct.Hans, hvor dagene bliver kortere.

Offline Tapani

• Bruger
Sv: Vinter kyllinger
« Svar #2 Dato: 02 November , 2013, 15:42 »
Mit sidste forrige års kuld var fra sidt i august, de brugt mere end dubbelt så meget tid til at vokse. Som juni kuld samt jeg mistede to kyllinger pga lungebetændelse.
August kyllingerne kig i uopvarmet drivhus og var frit gående, juni kyller boede i kyllingehus og var også fritgående. Begge kulde fik samme slags foder, købepiller + korn+ køkkenrester bon appetit.
Efterårs kyllinger går men kræver god hus og spiser meget mere samt er udsatte for sygdomme. Jeg vil tage en efterår kuld kun hvis det ikke kan blive annerledes.
Hvor tidligt skal begynde om forår? ja det er afhængigt hvor godt hus man har og hvor meget tid kan man ofre at pleje kyllingerne.
En god skruk kan pleje en kuld kyller i ringere forhold end kunstig rugemor.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand