Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sommerens kyllinger - hvad ville i gøre?  (Læst 5981 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lui

• Bruger
Sommerens kyllinger - hvad ville i gøre?
« Dato: 02 November , 2013, 08:51 »
Kære fjærkræ forum

Det er højst sandsynlig bare mig, der er alt for blød, men hjemme er vi (meget mig) sådan i tvivl.
Vi har fået dejlige kyllinger i sommers, skønne nye medlemmer af hønseflokken.
Det var jo meningen, de skulle i fryseren , dem der ikke var plads til, men...
Der er den smukkeste nye hane, og en anden fin hane der er helt tam, to søde damer....

Men de to haner kan jo på ingen måde blive vel? selvom jeg gerne beholdt dem...de har jo deres fine far, som er sådan en god hane for flokken...
De to hønse-piger kan vel heller ikke blive i en flok, hvor deres far en hanen?

Jeg kunne sørme godt tænke mig at beholde dem, især den lille hane som er helt tam, han er også god til børn.

Hvad ville i gøre?

Mvh
Lui.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Sommerens kyllinger - hvad ville i gøre?
« Svar #1 Dato: 02 November , 2013, 09:04 »
Ja, det kender jeg kun alt for godt ::).

Hønerne kan du sagtens beholde. Indavl hos høns bliver vist først et problem i 3. eller 4. generation.

Hanerne vil begynde at slås. Måske kan du afsætte dem til en ny hønsegård? Det er svært at komme af med haner, men det kan lykkes. Det letteste er, hvis du samtidig kan sælge et par høner med, så det bliver en lille "startpakke" du sælger.

Held og lykke med at finde et godt hjem til dine haner *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #2 Dato: 02 November , 2013, 09:25 »
Du kan også bare fjerne tøsernes æg, så der ikke bliver kyllinger ud af dem.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 02 November , 2013, 10:18 »
Hej Lui. Det kan lade sig gøre at komme af med haner- som det er blevet skrevet.
Fat mod og sæt en annonce (med billeder) i Den Blå Avis og/eller i Gul og Gratis.
Jeg har i år solgt to haner uden piger.
Der er også den mulighed, at du (alt efter hvilken slags høns du har) sætter en annonce på en fjerkræklubs hjemmeside. Der er både specialklubber og lokalklubber.
I nogle klubber skal man være medlem for at kunne avertere, men det er ikke hos dem alle.
Der er her på siden forbindelse til Dansk racefjerkrætralalaog der finder du klubberne.
Held og lykke

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 02 November , 2013, 10:22 »
Der er et eksempel på en stamme af danske landhøns som har eksisteret i 26 år (generationer) uden blodfornyelse udefra. Hønsene var friske og uden genetiske defekter. De var lidt små i det i forhold til standarden, men ingen problemer med indavl der.

Så du kan roligt beholde hønerne uden at frygte indavl. Hanerne derimod vil nok blive problematisk.

Det kan være svært at komme af med haner så det kan være at du bliver nødt til at slagte dem

Jeg kan sagtens forstå at det kræver overvindelse at spise sine egne dyr, men tænk på at hvis du spiser dem i stedet for en industri købe-kylling, så har de haft det godt hos dig i stedet for et kort liv i stressende omgivelser hvor det eneste mål er hurtig opvækst og der intet er gjort for dyrevelfærd.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lui

• Bruger
« Svar #5 Dato: 02 November , 2013, 21:50 »
Tak for alle de gode, forstående svar  :)

Jeg tror jeg beholder damerne, og prøver at afsætte den flotte hane.

Jeg har hørt at brødre kan blive sammen?

Kh.
sølv sort båndet brahma hane og høne, samt en hvid, sort og flere grå nuancer brahma høner

Stor flok af gl. danske landhøns.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 02 November , 2013, 22:12 »
Man kan godt have flere haner sammen, hvad enten de er brødre eller ej.

Det er dog ikke altid at det lader sig gøre, og så må man gribe ind. Fjern den mest dominerende/aggresive og se om det giver ro.

Mine høns går i en blandet flok i øjeblikket. Jeg tæller 10 haner og 20 høner. Sådan cirka  ;)

Jeg er begyndt at nappe lidt af de største haner til slagt, da det store antal haner er for stor en belastning for hønerne, men jeg oplever ikke kampe mellem hanerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 02 November , 2013, 22:19 »
Nogle har held med to haner i en samlet flok, hvor der er masser af damer og de kan dele dem op imellem sig plus en masse udenomsplads..andre har aldrig held med to haner!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #8 Dato: 02 November , 2013, 22:22 »
Erik, hvor meget plads har dine høns og haner at gå på?
(syntes jeg kan huske fra en tidligere tråd de har MEGET plads) kan det ikk have en indflydelse på om de kan enes eller ej??
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 02 November , 2013, 22:27 »
Meget og meget.

Huset er ca 20 m2 og gården vel omkring 70-80 m2.

Jeg har aldrig målt det op så det er baseret på et skøn.
Mvh
Erik Andersen

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 02 November , 2013, 22:29 »
nååå, så har jeg misforstået noget eller blandet dig sammen med en anden, syntes bare det var dig der havde hønsene gående på flere "tønder", land  ;)

Men er sgu da imponeret over du kan have så mange haner gående  /o

(hønsehviskeren Erik  /o
Christina

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #11 Dato: 03 November , 2013, 07:54 »
Hvis de er brødre kan det lykkes at få dem til at gå sammen, som det også er skrevet tidligere. Det kan også ske, at det ikke lykkes. Hos mig gik de to brødre Frede og Jokke sammen uden ballade. Frede var alfahanen og det respekterede Jokke. Frede døde af sygdom 3 år gammel i år, så nu er der Jokke tilbage. I mit andet hønsehus er hanen Carlo herre, og hvis han smutter under hegnet og ind på Jokkes domæne er der såmænd ikke ballade. Jokke er nemlig en tøsedreng og løber den anden vej, hvis han ser Carlo komme. Jo, jeg er meget heldig med mit hanehold.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #12 Dato: 03 November , 2013, 08:30 »
Når man laver kyllinger, så vil der altid kommer haner, ca. halvdelen.

Hos mig, som opdrætter og udstiller, sortere jeg mange gange i løbet af sæsonen.
Jeg kan sælge lidt af dem, for det hænder af og til at folk mangler en hane eller vil starte op med en race.

Men de fleste havner dog på "dødsgangen" hvor de går indtil de er slagteklare og så ryger de i min fryser og jeg er 100 % selvforsynet med fjerkræ, og køber derfor ikke de stakler som lægger i butikkerne.

Om man kan have flere haner gående sammen, der er svaret (som nogen af de andre også skriver) både ja og nej. For det kommer an på mange ting :
Plads, antal høner, race, alder, familie/opvækst.
Nogle gange lykkedes det og andre gange lykkedes det ikke.
Så der må man prøve sig frem.

Mine haner går i opvæksten (når de kan kønssorteres) sammen i små grupper, men der er så IKKE høner sammen med dem, som de skal slås om.

En ting omkring flere haner sammen er om hvor vidt de træder hønerne, for især de helt tunge racer slider enormt meget på hønerne og især yndlingshønerne og det er synd hvis hønerne skal parres "100" gange om dagen af alle hanerne.
Det er egentlig pudsigt at så få tænker på hønerne når de vil have flere haner sammen. Der bliver kun tænkt på om hanerne vil slås, istedet for om hønerne bliver trådt "ihjel".
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #13 Dato: 03 November , 2013, 10:19 »
Jeg havde 2 brødre gående sammen, men fordi de begyndte at små-slås, blev den ene hane foræret væk, men som Lene skriver, tror jeg ikke min psyke ville kunne se på hønerne blev grov-parret  /d

Men må også indrømme at der kom en utrolig ro og et sammenhold i min lille bitte flok af høns efter bror er flyttet ud  /o

Men man behøver vel ikke gå længere end hvad vi kvinder ville føle hvis der var flere mænd der "benyttede" sig af os  :laugh: og det vil jeg ikke byde mine høne-piger  /d /d

men med alt andet er der jo for og imod  :)
Christina

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 03 November , 2013, 14:52 »
At slagte én hane kunne også være en indgang til at kunne udnytte sine egne dyr til mad og dermed undgå det industrifremstillede.
Det er en overvindelse første gang men en tilfredsstillelse at kunne.

Vi har 3 haner gående sammen med 31 høns - de har meget plads - 2000-3000 m2 men der har aldrig været ballade. Der er en klar magt-orden imellem dem men når bare de "svage" haner holder sig fra den dominerende hanes favoritter så forliges de.
Sonja