Når man laver kyllinger, så vil der altid kommer haner, ca. halvdelen.
Hos mig, som opdrætter og udstiller, sortere jeg mange gange i løbet af sæsonen.
Jeg kan sælge lidt af dem, for det hænder af og til at folk mangler en hane eller vil starte op med en race.
Men de fleste havner dog på "dødsgangen" hvor de går indtil de er slagteklare og så ryger de i min fryser og jeg er 100 % selvforsynet med fjerkræ, og køber derfor ikke de stakler som lægger i butikkerne.
Om man kan have flere haner gående sammen, der er svaret (som nogen af de andre også skriver) både ja og nej. For det kommer an på mange ting :
Plads, antal høner, race, alder, familie/opvækst.
Nogle gange lykkedes det og andre gange lykkedes det ikke.
Så der må man prøve sig frem.
Mine haner går i opvæksten (når de kan kønssorteres) sammen i små grupper, men der er så IKKE høner sammen med dem, som de skal slås om.
En ting omkring flere haner sammen er om hvor vidt de træder hønerne, for især de helt tunge racer slider enormt meget på hønerne og især yndlingshønerne og det er synd hvis hønerne skal parres "100" gange om dagen af alle hanerne.
Det er egentlig pudsigt at så få tænker på hønerne når de vil have flere haner sammen. Der bliver kun tænkt på om hanerne vil slås, istedet for om hønerne bliver trådt "ihjel".