Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg opgiver snart........  (Læst 2370 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Sv: Jeg opgiver snart........
« Svar #15 Dato: 31 Oktober , 2013, 09:51 »
Mine høns har været i fældning siden august og lagde 1-2 æg om ugen indtil for et par uger siden, hvor det helt stoppede - efteråret er en sørgelig og ægge-løs årstid :(
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline Kennetw

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 31 Oktober , 2013, 12:08 »
Jeg har læst på hønsegåren.dk at en orpington  høne læger ca 160æg om året og gå heldt i stå om vinteren selv om der er lys men en isa braun høne læger 300æg ca på  et år læger æg Helle året hvis de får lys hvis du vil ha æg året rundt så er de der æglægningsmaskingiværshøns du skal ha fat i orpingtoner er vist lidt ægge dovne i forhold til maskinpistol racerne

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #17 Dato: 31 Oktober , 2013, 14:09 »
Altså efter alle de gode råd jeg har fået, tror jeg simpelthen de er overfodret. Men synes det er svært at se hvornår en høne er overvægtig, jeg er jo endnu ikke så garvet indenfor høns. Jeg er så heldig at en herinde fra, vil hjælpe mig med en mere nøjagtig foderplan til mine Orpington. Jeg vil så nødig af med dem, da de passer så godt ind her.

Hey :) Jeg kunne også være interesseret i den foderplan ;) Har selv Orpington, og fodre med Sort Havre og Tilskudsfoder... Mine har lagt ok med æg iår, men for godt 3-4 uger siden stoppede de, og jeg forventer ikke æg igen før til foråret :) Men jeg har haft problemer med at få dem skruk, måske det også kan have noget med foderet at gøre ?
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Tina Portz

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 31 Oktober , 2013, 14:15 »
Vi kan da bytte en skruk for en æglægger :D
Spøg til side, jeg har haft 4 skruk, på 4 mdr, så det har jeg ikke døjet med.
Jeg venter i spænding på en foderplan til dem.
Orpington
1.0 Golden Retriver
2.1 Katte
1.0 Fjordhest
0.1 Islænder
2.4 Skotsk Højlænder
3.1 børn

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 31 Oktober , 2013, 14:28 »
Ja... Jeg forstår sku heller ikke rigtigt... Havde nogle Silker på et tidspunkt, og der var stort set ikke en eneste der lagde æg i sommers, da de lå skruk på skift... - Har lidt på fornemmelsen at de måske er ved at være for gamle 3-4 år, så har anskaffet mig en ung stamme fra i år på 1.5, så håber det bliver bedre til næste år :) Men de gamle får nu liiiiiiiige et enkelt år eller 2-3-4 mere :) De er jo SÅ søde og tamme :) Især hanen, som er på mit profilbillede :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 31 Oktober , 2013, 14:39 »
Der er helt sikkert forskel på stammerne og sikkert også de forskellige varieter. Og forskel på hvordan de er opdrættet, om opdrætteren avler på høns, som lægger godt med æg eller ikke, eller på  høns som skrukker meget, idet "formlen" for æglægning er arveligt.

Æglægning har også meget med forhold at gøre, især foder, lys og varme.

Det er levende væsner, så der er mange ukendte faktorer, der findes jo også hybrider som er mandags høns og som ikke lægger æg og som også skrukker.

@ Tina

Det er jo ikke sikkert at dine høns er fede, de kan jo være fejlernærede, og med dette mener jeg ikke vanrøgt, men mere at de ikke har fået det optimale, så de også kan lægge æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 31 Oktober , 2013, 15:12 »
Jeg vil så også lige som Lene, pointere at det er levende dyr... De skal også have en velfortjent pause her i vinter... Det kræver meget energi, som de hellere skal bruge til at holde sig varme og raske og sunde :) Her hos mig/os, er de lige elsket selvom de ikke lægger æg fra Oktober til Marts ;) - De gør det jo så godt og flot resten af året :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #22 Dato: 31 Oktober , 2013, 17:40 »
De skal også have en velfortjent pause her i vinter... Det kræver meget energi, som de hellere skal bruge til at holde sig varme og raske og sunde :)

Det behøver man nu nok ikke at være så bekymret omkring.

Dyrene har helt deres egen prioritering, nemlig:
at holde sig varme og raske og sunde - og først derefter vil de overveje at lægge æg.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 01 November , 2013, 08:04 »
Det er også det jeg mener Erik :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Tina Portz

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 01 November , 2013, 08:47 »
Hvis i læser historien, vil i opdage at jeg undres over at en flok på 5 ikke har lagt æg siden først i juli md. Jeg skriver netop at flere faktorer spiller ind, flytning til mig, fjerskifte og skruk. Jeg ved også det ikke er super æglæggere jeg har, og at de i den grad er levende. Og for min skyld må de hjertens gerne holde vinterpause, det gør alle mine andre dyr også. Men jeg synes det er tidligt at gå på pause allerede i Juli md.
Men heldigvis er jeg udstyret med en kæmpe portion tålmodighed, og opgir ikke ;) næsten ikke, ihvertfald :-[
Orpington
1.0 Golden Retriver
2.1 Katte
1.0 Fjordhest
0.1 Islænder
2.4 Skotsk Højlænder
3.1 børn

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 01 November , 2013, 22:29 »
Vi havde vist samme problem som dig tidligere på året:

Vi gav fuldfoder og hvede al libitum. Der var stort set ikke æg fra hverken den ene eller anden race (New Hampshire og Isa Brown).

Efter at have konsulteret med fora'et her, gik vi over på tilskudsfoder og 50/50 havre/byg. Blandingen bliver så 50% tilskudsfoder, 25% havre og 25% byg.

Siden er æglægningen forbedret gevaldigt. Det tog godt 2 uger så begyndte resultaterne at kunne mærkes.

På sækken med tilskudsfoder stod der 33% hvede ved siden af - men nu var vores idé en slankekur til hønsene. Siden er det gået op for os at det nok også er en glimrende foderplan. Til vinter vil vi give lidt majs og hvede ind i mellem for at holde dem kørende.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire