Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: slag i hovedet eller ej  (Læst 2454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lotus

• Bruger
slag i hovedet eller ej
« Dato: 27 Oktober , 2013, 21:20 »
Hej piger
Jeg er lidt i tvivl, jeg har lavet en "killing-cone" hvor kyllingen kan sidde fastspændt med hovedet nedad.
Kyllingen placeres kegle-formen, og får derefter i snit i halsen for derefter at forbløde.
Men skal kyllingen først have et slag i hovedet for bedøvelse?

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: slag i hovedet eller ej
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2013, 21:28 »
Jeg ville mene at hvis dit snit tager nakkehvirvlerne med, så behøver du kun det ene. Selv bruger jeg (til min mands skræk og rædsel) en rigtig god rosensaks, som klipper gennem alt på 1 sekund. Det må være det vigtigste. Kan du gøre det på 1 sekund, så er det i mine øjne orden. Jeg ved ikke om der er nogen der kommer efter mig nu. Jeg lider af frossen skulder og må selv opfinde metoder af og til...
Der er en lovgivning - jeg har lige søgt uden at finde - er der nogen der kan finde den præcise adresse? - jeg er ret sikker på at man skal sikre sig at fuglen er uden bevidsthed - dvs har fået et slag i hovedet - før man skærer halsen over.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Lotus

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2013, 21:34 »
Det var også derfor at jeg slog mine kyllinger i hovedet i dag, men jeg ved ikke om jeg slår for hårdt, for jeg mistænker slaget for at dræbe dem, og de er ret besværlige at få op i deres kegle bagefter (så blodet kan løbe ud).

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2013, 22:30 »
Jeg plejer at give dem et slag og tage øksen og hovdet af og derefter op i kegle formen  :)
Synes det er synd kun at skære pulsæren over

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Oktober , 2013, 00:56 »
Det vigtigste ved slagtningen er, at dyret ikke mærker angst, og det gør det, hvis det bliver spændt fast med hovedet nedad før bedøvelsen.
De bliver bedøvet på slagteriet, har jeg fået fortalt.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 Oktober , 2013, 22:04 »
Med min 'metode' dør fuglen i mine arme, bogstavelig talt. No fear...
Nogle maraner, nogle araucana.