Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man have to haner sammen?  (Læst 12941 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fru Nielsen

• Passiv bruger
Kan man have to haner sammen?
« Dato: 27 Oktober , 2013, 12:19 »
Hej allesammen.

Jeg er ny i hønse-hobby-branchen og har brug for et råd:

Vi har p.t. 1 hane og 5 høns i racen New Hampshire. De er fra april/maj måned, har gået sammen hele sit liv og er ikke begyndt æglægningen endnu. Vi vil gerne udvide vores bestand med et par Orpington-høns, så vi har rugemødre og gode kødfyldte høns, men har et par spørgsmål i den forbindelse: Hvordan skal man føre nye høns sammen med de andre? Vores hønsehus er inde i stalden med 5-6 kvm. gulvplads, adgang til stor hønsegård (som kan opdeles i to gårde) og have. Vi har kig på fire Orpington høns og 1 hane, som sælges samlet. To høns og hanen er 6 mdr. gamle og de sidste to høns er to år gamle. Lyder det muligt i jeres ører at sammenføre disse to flokke?
Og er der noget, som vi komplet har overset eller skal være opmærksomme på? 

Vi er ret grønne endnu, men nyder livet med høns vældig meget. Især vores 2 årige dreng  :)

På forhånd tak,
Louise

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Kan man have to haner sammen?
« Svar #1 Dato: 27 Oktober , 2013, 12:30 »
Hvis I fører de to flokke sammen, vil I aldrig vide hvilke kyllinger I får ud af det, da haner parrer sig med alt tilgængeligt inden for høner. Desuden risikerer I, at hanerne slås til den bitre ende. Måske kan de i starten gå fint sammen, da hanerne ikke er så gamle, men til foråret begynder hormonniveauet at stige, og så går det galt! Så I kan godt købe den nye flok, men vælg en af hanerne til at beholde og lav dejlig hanesteg af den anden.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #2 Dato: 27 Oktober , 2013, 13:40 »
Jeg er helt enig med Henriette. Det går an til de når en hvis alder, så vil den stærkeste tyranisere den svageste. Hvis det er slagte kyllinger i gerne vil have, gør det jo ikke noget at det er blandingshøns. Orpington giver nogle kæmpe slagtekyllinger ca. 2-2½ kg, min erfaring er, at det ikke gør det mindste, hvis de bliver lidt mindre. Vi har i hvert fald svært ved at spise os igennem vores slagtekyllinger, der også let kommer til at veje2-2½ kg.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #3 Dato: 27 Oktober , 2013, 13:43 »
Jeg glemte at skrive, at i fører dem sammen ved evt. at lade dem gå op af hinanden med hegn imellem nogle dage, det skulle hjælpe på processen. Ellers sætter i de nye høns ind til de gamle høns, når det er blevet mørkt og der er ro i hønsegården.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 27 Oktober , 2013, 23:38 »
Det er ofte ikke et problem at have to haner sammen blot der er høner nok til dem begge. I nogle tilfælde kan man dog opleve at én hane, vil være alene om flokken, uanset antallet af høner. Sådanne haner er sjældent værd at samle på.

Så det er umiddelbart forsøget værd med den nye flok.

Største udfordring bliver adskillelse af racerne (ved kyllinger) da hanerne, næsten med sikkerhed vil 'låne' damer i den andens flok.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fru Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 05 November , 2013, 14:02 »
Jeg undskylder for, at jeg ikke har svaret før nu...
Tak for jeres råd. Som vi forstår det, så kan det altså sagtens lade sig gøre at have Orpington og New Hampshire høns til at gå sammen med én hane. Vi er kun interesseret i slagtekyllinger, så for os er det ikke et problem, at der ikke kommer "rene" kyllinger ud af det.
Men sidder nu tilbage med to spørgsmål:

1) Hvilken hane ville I vælge? En New Hampshire eller en Orpington? Vores nuværende i N.H. er en rolig og omsorgsfuld fyr, så det er ikke fordi vi  er utilfredse med ham. Og jeg tænker også, at det vil være smartest at beholde ham til at holde styr på "tropperne", når vi får de nye høns hjem? Omvendt ved jeg ikke meget om Orpington-haner. Er det bedre at have en hane af denne race?  Galer sådan en mere eller mindre end en N.H?

2) Hvad tænker I at det rigtige antal vil være at anskaffe sig i Orpington set i lyset af vores flok og plads m.m.?

På forhånd mange tak fra os, som er taknemmelige for at dette forum findes :)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 09 November , 2013, 08:01 »
Hvis det var mig ville jeg beholde NH-hanen
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 10 November , 2013, 12:38 »
Hej,

2 år gamle høns kan man godt beholde et år til, men så er det også slut. Fordelen er at de er erfarne, men deres æglægning vil være lavere.

Vi har selv næsten samme idé som jer, vi forsøger at lave krydsningsavl mellem Faverolles hane og Orpington og NH høner.

Tanken er magen til din. NH til at lægge æg og Orpingtons til at ruge.

I jeres tilfælde tror jeg en krydsning mellem NH og Orpington er glimrende, da heterosis effekten vil gøre de krydsede dyr i F1 generationen større end far/mor dyrene og mere frugtbare og evt. også gladere for at ruge. Det siger Jørgen Liljiensøe i alt fald.

Orpington haner smager fantastisk, vores fejl var dog at vi smed dem på grillen. Vi burde have lavet suppe af dem, der er rigtig godt med smag ved sådan en race.

Jeg er ikke klar over hvilken kombination der er bedst til slagtedyr, du har begge muligheder, NH hane eller Orpington hane.

I kan jo starte med at lade dem gå sammen og se hvordan det går. Når i så påtænker avl, bør i vælge ud fra flere kriterier da i har børn, det er netop vigtigt at have en rolig hane. Så kan man vel godt give køb på super-generne hvis det medfører mere aggressivt afkom.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire
0.1 Isa Brown - Pensionist
0.2 kryds Faverolle kok på New Hampshire

Offline Fru Nielsen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 10 November , 2013, 19:14 »
Mange tak for svar. Især dig, alrk.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 10 November , 2013, 22:12 »
Vi er kun interesseret i slagtekyllinger, så for os er det ikke et problem, at der ikke kommer "rene" kyllinger ud af det.

Så skal du beholde NH-hanen. Hvis du kigger i Leksikon kan du se at NH er avlet med henblik på både slagt og æglægning.
Orpington er flotte dyr men ikke specielt gode æglæggere. De er ok som slagtedyr, men næppe på højde med NH. Som skrukker er de meget lette at få til at skrukke, men desværre noget klodsede til at ruge, hvilket ofte resulterer i dårlige resultater. Deres klodsethed afstedkommer ofte knækkede æg i reden, hvilket ikke er godt.
Mvh
Erik Andersen

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 10 November , 2013, 22:56 »
Så skal du beholde NH-hanen. Hvis du kigger i Leksikon kan du se at NH er avlet med henblik på både slagt og æglægning.
Orpington er flotte dyr men ikke specielt gode æglæggere. De er ok som slagtedyr, men næppe på højde med NH.

Jeg glæder mig allerede til at spise en hjemmeruget Faverolles-NH hane/høne til sommer ;) Selvom du siger Orpington høner vil komme til at knække nogle æg, så må NHerne bare gå æg-amok så de kompenserer for de klodsede rugemødre :)

Jeg synes egentlig Orpington smagte mindst lige så godt som Faverolles - så hvis NH er endnu bedre igen, så kan det næsten kun gå godt ;)
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 10 November , 2013, 23:29 »
Jeg glæder mig allerede til at spise en hjemmeruget Faverolles-NH hane/høne til sommer ;) Selvom du siger Orpington høner vil komme til at knække nogle æg, så må NHerne bare gå æg-amok så de kompenserer for de klodsede rugemødre :)

Jeg synes egentlig Orpington smagte mindst lige så godt som Faverolles - så hvis NH er endnu bedre igen, så kan det næsten kun gå godt ;)

Problemet med klodsede rugere er, at resten af æggene i reden, har stor risiko for at gå til. Og så hjælper det ikke meget med flere æg i reden. :(
Mht slagtedyr er det ikke smagen der er fokuseret på men kødsætningen.
Mvh
Erik Andersen

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 11 November , 2013, 19:04 »
Mine NHere vejer 2800g, mine Orper vejer 2700g (groft sagt).

Ifølge standarden bure NHere holde sig på 2500g for et fuldt udvokset dyr og Orper på 3000g. Det er vist en minimumsvægt, og det må siges at de NHere jeg har skaffet mig holder den til fuld tilfredshed. Ingen af dyrene er fuldt udvoksede endnu.

Så vidt jeg husker er det først ved 9 mdrs alderen man taler om udvoksede dyr? Ungdyr 6mdr?
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 11 November , 2013, 19:18 »
Mine NHere vejer 2800g, mine Orper vejer 2700g (groft sagt).

Ifølge standarden bure NHere holde sig på 2500g for et fuldt udvokset dyr og Orper på 3000g. Det er vist en minimumsvægt, og det må siges at de NHere jeg har skaffet mig holder den til fuld tilfredshed. Ingen af dyrene er fuldt udvoksede endnu.

Så vidt jeg husker er det først ved 9 mdrs alderen man taler om udvoksede dyr? Ungdyr 6mdr?

Der er ingen vægt som store racer skal holde sig "nede" på. Store racer skal være MEGET store. Der er derimod ved dværghøns tale om en max. vægt, som ikke bør overskrides ret meget.

Offline alrk

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 November , 2013, 20:26 »
Der er ingen vægt som store racer skal holde sig "nede" på. Store racer skal være MEGET store. Der er derimod ved dværghøns tale om en max. vægt, som ikke bør overskrides ret meget.

Hvad ligger en typisk stor orpington på efter 7mdr? Jeg kan se du har en del erfaring med dem.

Mine vejer som sagt ~2700g efter 7 mdr. Er det meget normalt? Jeg har ikke før haft orpington hvor jeg kendte alder.
0.2 Faverolles
1.1 Orpington
0.1 New Hampshire