Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æg, som ikke vil klække  (Læst 6617 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjarne03

• Passiv bruger
Æg, som ikke vil klække
« Dato: 26 Oktober , 2013, 21:03 »
Hej !
Jeg er en dreng, som har købt en fin lille rugemaskine. Desværre har jeg oplevet, at mine kyllinger, ællinger eller gæslinger ikke selv kan komme ud af æget. Skallen flækker næsten ikke, når kyllingerne hakker i den. Så selv om de kan slå et lille bitte hul, så kommer de ikke ud uden hjælp, da "inderskindet" af skallen også bliver helt tørt, selv om luftfugtigheden i rugemaskinen er højt  :'(.
Det samme skete også for min succex-høne og min andemor, som lå og rugede på deres egne æg.

Er der nogen, som kan hjælpe mig ???
Mvh. Bjarne

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: Æg, som ikke vil klække
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2013, 21:28 »
Jeg har samme problem at de ikke kommer vidre end et lille hul i ægget

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2013, 21:32 »
Hej Bjarne.

Og velkommen på Forum.

Det lyder umiddelbart som om du har for lav fugtighed i din maskine under klækningen. Og det kunne så tyde på at det måleudstyr du har til registrering af fugtighed enten ikke virker, eller er meget upræcist.

For at komme lidt tættere på årsag til problemet, så giv os lidt oplysninger om den rugemaskine du bruger, samt indstillinger/målinger af temperatur og fugtighed. 
Mvh
Erik Andersen

Offline preben r

• Bruger
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2013, 21:59 »
@Erik
Som jeg læser det er det ikke kun med rugemaskine det går galt men også af naturlig vej 

kunne det være noget med indavl at gøre :)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2013, 22:09 »
Det kan selvfølgelig ikke udelukkes, men at både Sussex høns og ænder skulle være indavlet. Hmmm.... Jo, det er muligt, men måske ikke så sandsynligt.

At indtørring af hinde forekommer ved naturlig udrugning vil jeg helst ikke kommentere på, da jeg ikke har begreb om hvorfor det sker.
Men ved rugning i maskine skyldes det jo typisk for lav fugtighed under klækningen.

Men lad os få lidt mere information på banen, så giver det en bedre mulighed for at vurdere hvad problemet kan skyldes.
Mvh
Erik Andersen

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2013, 22:34 »
en mulighed er for lav temp eller for store udsving i temp, på hvad dag er der hul i æggene, står rugemaskinen i solen, og i stabil temperatur, har hønen ruget stabilt og uforstyret, der er mange hvisser.

Offline EMO

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2013, 03:19 »
Jeg tror også indavl kan spille ind, når dyrene ikke selv kan ruge deres afkom ud.

Offline Bjarne03

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2013, 18:10 »
Hej !
Min lille rugemaskine hedder "Inkubator G ", den måler kun temperatur og ikke luftfugtighed  :-\.
I de første 7 til 10 dage tilfører jeg ingen vand og bagefter fylder jeg vand på bunden af rugemaskinen.

Desværre har jeg det samme problem som med rugemaskinen også med min moskus-and og min succex-høne. Ællingerne og kyllingerne kunne ikke komme ud af ægget uden hjælp. Kan det virkelig skyldes indavl ?
Mvh. Bjarne

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2013, 20:54 »
Hej Bjarne.
Jeg har lidt ondt af dig. Det er rigtig træls når rugningen ikke rigtig lykkes. Det er fint, at du skriver her i Forum. Desværre er der indimellem så mange svar og spørgsmål, at man bliver helt forvirret.  Du skal have en ud og hjælpe dig der hvor du er. Der er en der heder Rudy, der bor ikke langt fra dig. Jeg håber, at han læser dit indlæg. Ellers kan Rudy findes i medlemslisten. Han ved en masse om rugning og høns. Så kan du sende en mail. Jeg kan fortælle dig, at jeg har ruget i godt tre år og er ikke helt tilfreds med resultatet. Har talt med et par stykker, og vil sænke min temperatur i min rugemaskine i år. Dejligt at du har mod med det, der hedder fjerkræ. Bliv ved og det skal nok lykkes for dig.
 /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2013, 21:03 »
Hvis det er indavl så går det meget tit ud over befrugtningen først.

Det kan også have betydning om æggene er blevet for gamle inden de begynder rugningen.

Det kan også have betydning om forældre dyrene er sunde, raske, og om de er fodret godt og ikke mangler vitaminer.

Temperatur og især fugt har også en stor betydning. (men dette burde dyrene selv have styr på).

Så lige netop HVAD der er galt er jo lige det ............det lyder lidt mystisk at det både er i maskinen og under høne/and at det går galt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 31 Oktober , 2013, 09:44 »
Jeg kan se, at du bor i nærheden af mig, da jeg af og til besøger vores søn i Esbjerg, vil jeg gerne kikke forbi på et tidspunkt, hvor det passer dig og dine forældre, måske kan jeg hjælpe dig?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Erik holst Pedersen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 November , 2013, 20:58 »
Hej Venner.
Jeg er lidt spændt på at høre, hvordan det går med rugemaskinen over ved jer i Varde.  :)
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps