Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Urhøne-lyd?  (Læst 2194 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
Urhøne-lyd?
« Dato: 25 Oktober , 2013, 22:55 »
Nu har jeg jo flere forskellige høns og de "taler" tydeligt nok forskelligt.
Men specielt om aftenen når jeg lukker for natten hos dem. Jeg har lagt mærke til at mine Arucanaer giver sådan en fløjte-trillelyd, hvor alle mine andre endten pipper sådan lidt lillefugleaktigt eller den typiske hønsepludren. Tror det er sådan en "vi sover, ikke forstyrre lyd".
Tænker om det er sådan en urting? Noget kun arucanaerne gør, eller om i kender andre der gør det?
Prøvede i dag at efterligne lyden, da mine høns gik i haven og hyggede sig. Ingen reagerede på nær min ene Arucanahøne, hun strakte hals, kiggede rundt og spænede så hen til de to andre Arucanaer jeg har, der består af en hane og en høne mere. Tænker den lyd jeg efterlignede måske er en "der er fare på færer lyd" og hun så søger beskyttelse hos hanen.
Men det er da tydeligt at mine andre høns fatter minus, for de var komplet ligeglade.

Er der nogen der kender lyden? Er det en speciel Arucanalyd?

Kh Lotte

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Urhøne-lyd?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2013, 23:03 »
Mine Araucanaer har også den der meget karakteristiske putte-sove lyd :)  ...og forstyrrelser i det tidsrum ændrer ret prompte til mere langtrukne og skingre lyde.

Vh Louise

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
Sv: Urhøne-lyd?
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2013, 23:38 »
min tante-røde har også en helt speciel lys, og det er både når hun er i haven og i huset  :)
Christina

5 dværg farverolles høner