Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønse-vintermad?  (Læst 8303 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
Hønse-vintermad?
« Dato: 25 Oktober , 2013, 12:40 »
Hej allesammen :)

Jeg vil gerne sørge for at mine sussex koner kommer godt igennem vinteren og har derfor tænkt på om I har nogle tips og tricks til at sørge for en god foder stand vinteren over? Jeg har ikke været så klog at sætte grønkål og den slags i min have så det skorter lidt på grønt. Tilgengæld får de kornblanding og æglægningsfodder (ikke det der fuldfodder). De får alt hvad der er fra køkkenet af rester, også sovs, kød og pålæg samt diverse brødrester. Jeg gemmer al fedt fra stegning og hælder over de madblandinger jeg sætter ned til dem og de elsker det.

Jeg har dog tænkt på at jeggerne vil kræse lidt ekstra for dem og havde overvejet at købe de her vildtfugle fodder bolde til dem? Kan de tåle det?

Derudover vil jeg høre jer om det er normalt at en høne mister farve i kammen og også virker decideret en str. mindre i forbindelse med fældning?

Håber I kan hjælpe mig endnu engang :)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: Hønse-vintermad?
« Svar #1 Dato: 25 Oktober , 2013, 15:44 »
Det er ganske almindeligt, at hønsene bliver blegere i kammen i fældeperioden, og mange kamme skrumper også lidt. Jeg har en høne med en meget stor og flot kam. Når hun går i fælde, så skrumper hendes kan ind til det halve, og den bliver først flot stor og rød igen til foråret - med hende har æglægningen ikke betydning for kamstørrelse og farve, da hun gik på æggepension for et par år siden.

Du kan fint bruge mejsebolde som guf om vinteren - desuden kan du lave spiret korn, det plejer også at være et hit

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=29
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 25 Oktober , 2013, 18:08 »
Næste gang du kommer i Fakta, så riv lige en dåse majs til en femmer ned fra hylden. Du bliver så populær at du næsten ikke vil vide hvad du skal gøre af dig selv. Men majs er fastfood, så det er til luxusdage.
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #3 Dato: 25 Oktober , 2013, 18:16 »
Knækket majs er godt til at holde hønsene ved huldet om vinteren når det er rigtig koldt. Og det kan man nemt købe en sækfuld eller to af på foderstoffen/møllen.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 25 Oktober , 2013, 18:23 »
Jeg bruger foderkugler til vildfugle. Alle mine høns elsker dem og de lidt tynde har taget flot på efter jeg er begyndt at bruge kuglerne.

Køber dem i store poser og har sådan en holder hængende i hønsegården. Hver gang jeg fylder op kommer de alle spændende. De spiser omkring 6-8 kugler på 2 dage og jeg har 17 høns.
Desuden får de hvede, knækket majs og æglægningsfoder blandet nogenlunde i lige dele. Og naturligvis skaller.

Kh Lotte

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 25 Oktober , 2013, 18:58 »
Jeg har grønkål i haven, som mine høns skal have af til vinter -men jeg har også tænkt på, om man ikke bare kan tilberede lidt ekstra grønsager (Broccoli blanding) til aftensmaden og så mose resten med lidt havregryn til hønsene ?? - på den måde kan man jo give dem masser af grønsager hver dag også om vinteren :O))

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 25 Oktober , 2013, 19:17 »
Jo nemt. Jeg koger ind imellem alle mulige grønsagsrester fra køleskabet. Kedelige rødbeder, gulerødder, æbler, løg, hvidløg og så videre og så blender jeg det til sidst og køler det ned. Er det tyndt blander jeg havregryn eller klid i ellers servere jeg det bare. De ÆLSKER det. Og et kæmpe fad er tømt på 10 min.

Så kun fantasien sætter grænser.

Mine høns elsker også ris og bulgur. Så koger gerne lidt for meget så der også er til dem.

Kh Lotte

Offline Lonekh

• Bruger
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2013, 13:52 »
Du kan jo også prøve den opskrift på hønseguf, der står herinde, ude til venstre i billedet, det elsker hønsene og det er sundt for dem.
Mvh Lone
1,2,25 Brahma
0,2 blandingshøns
0,3,2 skotsk højlandskvæg
1.0. tysk langhåret hønsehund
1,0 tysk ruhåret hønsehund
1,0 kat
1 lækker mand

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #8 Dato: 28 Oktober , 2013, 15:23 »
Ej hvor godt, sikke gode svar! Jeg har i hvert fald masser af inspiration nu til hvordan jeg skal sørge for hønsekonerne kommer vinteren igennem med sul på kroppen :)

Jeg vil helt sikkert prøve det med kogte grøntsager, og majs har de faktisk aldrig prøvet!

Det er godt man lige kan få lidt hjælp, tak for det :)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #9 Dato: 28 Oktober , 2013, 16:28 »
Super gode tips  /o
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 28 Oktober , 2013, 16:59 »
Vi har grøntkål i haven som skal bruges til vinterfoder, men hvor meget skal de have. Vi har 8 høns, ville en plante om ugen være fint?
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #11 Dato: 28 Oktober , 2013, 19:28 »
Spiret hvede er også en lækkerbisken. Nu er jeg også begyndt at smide alt muligt i en stor nettopose, som ligger i fryseren. Kartoffelskræller, brødrester, kedelig salat, osteskorper og jeg ved ikke hvad, men naturligvis intet der er fordærvet. Det er meningen at det skal igennem kødhakkeren og koges op og derefter blandes op med havregryn og foder. Så er der en god blandning til de mørke vinterdage.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #12 Dato: 28 Oktober , 2013, 20:42 »
Når jeg ordner æbler og fryser til æblegrød, så ryger alle kærnehuse og skræller i en frysepose, og så koges der en portion i vinterens kulde med lidt sukker og rosiner,,,, tal lige om dejlig lun vintermad.. Det samme sker for mirabeller der er frosset hele, og måske en enkelt pose solbær eller kirsebær,,, dejlige sommervitaminer i frostvejr.
Der kan tilsættes lidt havregryn for at strække det lidt, og så hænger guffet jo ved.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #13 Dato: 29 Oktober , 2013, 07:54 »
Skal man forkæle hønsebasserne ekstra, så køb et kraftben og kog en god gang suppe til dem. Spæd suppen op med masser af "hvad du har i skabet/fryseren", gerne så det ender med at blive en snasket gang grød. Serveres lunt. Det er guf på en kold vinterdag.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tink

• Passiv bruger
    • Lillemormor
« Svar #14 Dato: 30 Oktober , 2013, 22:36 »
God ide med suppen, så kan man også få brugt rester af det :) Jeg smider altså stort set ikke mad ud længere ;) Ryddede lige op i fryseren og fandt en masse kød og wokblandinger vi mennesker i hvert fald ikke gad, men det ville damerne gerne!