Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fældning og ingen æg  (Læst 2974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Honningsvesken

• Passiv bruger
Fældning og ingen æg
« Dato: 23 Oktober , 2013, 11:56 »
Jeg har 5 madammer (2 sussex og 3 wyandot fra sidste sommer), der siden slutningen af august har lagt 1-2 æg... om UGEN! Den seneste uge er der ikke kommet et eneste og jeg savner vores ægforsyning på 2-4 æg om dagen :(

Der er en del fjer rundt omkring, især i huset og en enkelt af wyandotterne har nye fjer på vej på halsen. Hønsene har på intet tidspunkt været bare eller forpjuskede at se på. Hvor lang tid tager sådan en fældning? Hvis hele dragten skal skiftes, kommer det til at tage flere år med den fart de har på :(

De får NaturÆg fra L&F, grønt fra haven og rester fra køkkenet.
Vi vil snart have lys op i huset, men tænker at det umiddelbart er fældningen der er den største hindring.

What to do?
0,2 gule Sussex
0,3 guldrandede Wyandotter
0,02 blåtegnede Araucana
0,01 4-årig menneskedreng

Offline frydensberg

• Passiv bruger
    • frydensberg-billing
Sv: Fældning og ingen æg
« Svar #1 Dato: 17 November , 2013, 17:18 »
Er der slet ikke nogen der ved hvor længe en fældning tager?
Mine 4 fra sidste år har ikke lagt æg siden uge 42 og mine to nye fra i år er ikke gået igang endnu.
Mine 4 "gamle" har så set ganske miserable ud, de har haft pletvise bare pletter, men er begyndt at se anstændige ud igen.

Skal jeg forvente meget længere æglægnings pause end de 5 uger der allerede er gået?
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #2 Dato: 17 November , 2013, 17:30 »
Tja...der er ikke så meget andet at gøre, end at have tålmodighed.

Mine araucanaer, faverolles og marans fældede i september/oktober - og jeg forventer ikke æg fra dem før tidligst til februar

Mine ISAer er begyndt at lægge æg igen efter deres fældeperiode...men det er jo også ISAer.

Der kan ikke sættes en fast længde på æggestoppet i forbindelse med fældning, da så mange andre faktorer spiller ind, hvis man vil have æg om vinteren.

@Honningsvesken - Et fjerskifte tager i hvert fald en måned, men det er langt fra alle høns, som skifter hele fjerdragten. Nogle bliver næsten helt bare mens andre kun skifter fjer ganske behersket. 
« Senest Redigeret: 17 November , 2013, 17:52 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline line70

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 17 November , 2013, 22:48 »
Jeg har haft samme problem og var ved at blive lidt fortvivlet over, at der skulle gå så lang tid uden æg. Jeg har en blandet dværghønseflok på 8 høns (alle fra 2012 undtagen 3 maraner fra i år som jo ikke fælder), og der var stor forskel på, hvor længe de var om at fælde. Mine dværg Faverolles har ikke givet æg i flere måneder (nærmest 3 måneder ) og har fældet over en længere periode (de har set fine ud i fjerdragten MEGET længe men ingen æg alligevel). Mine New Hamphire tabte alle fjerene på en nat og holdte kun en pause på 3 uger. Jeg har derfor i de sidste par mange måneder kun fået æg fra mine 2 New Hamphire. For 14 dage siden satte jeg lys op i hønsehuset (kun ekstra lys om aftenen fra solnedgang til kl 21.30.) Fra den ene dag til den anden blev alle røde i kammen igen (undtagen min Orpington)- og til min store overraskelse lå der i fredags hele 5 æg i redekassen  :) Ja, det virker som om det var aftalt spil - selv to af de unge maraner fra i år besluttede at lægge deres første æg den samme dag som de andre  ;). Virker som om det smitter...Og sådan er det fortsat hele weekenden med 4-5 æg hver dag. Så bliver man da glad igen :) Mistænker at det var lyset der fik fremskyndet processen...

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #4 Dato: 17 November , 2013, 23:27 »
Mistænker at det var lyset der fik fremskyndet processen...

Du behøver ikke 'mistænke' lyset for det er næsten helt sikkert at det er det ekstra lys der gør forskellen.
Mere lys = mere ædetid = mere optagelse af energi = flere æg.
Mvh
Erik Andersen