Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er det nødvendigt at ræve-sikre sin hønsegård...  (Læst 10763 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
Er det nødvendigt at ræve-sikre sin hønsegård...
« Dato: 14 Marts , 2009, 22:04 »
...hvis man lukker hønsene inde hver nat i et rævesikkert hønsehus?

Jeg arbejder som dagplejer, og er jo derfor hjemme stort set hver dag, hvor vi ofte er i haven. Vi har ikke rigtig set nogle ræve herude, men derfor kan de jo sagtens være her alligevel  ???

Kan vi nøjes med bare at lave hønsegården med hønsenettet gravet en lille smule ned i jorden, og så evt. med sten eller et eller andet langs? det er mere for at undgå at skulle grave så lagt ned, da vi gerne vil lave en stor gård.

Offline hovedskov

• Passiv bruger
Sv: Er det nødvendigt at ræve-sikre sin hønsegård...
« Svar #1 Dato: 14 Marts , 2009, 23:25 »
Tjae det forstår jeg at I gerne vil være fri for ,det er et stort arb at grave hegn ned .
Jeg vil sige at det kommer lidt an på hvor I bor henne .
Ræven er jo nogen steder blevet næsten tam,så han/hun er ligeglad med om der er mennesker i nærheden .
Her hvor vi bor og det er der hvor kragerne vender ,der kommer ræven om dagen når den har hvalpe ,for der skal den altså skaffe rigtig meget mad til ungerne .
Før vi fik vores Labrador kom den tit og tog 1 høne el 1 el 2 ællinger om dagen selv om vi var hjemme. Nu skal det lige siges at vores fjerkræ går frit ,så den kan bare vælge hvad den vil ha . Det er noget andet hvis den kommer ind i jeres indhegning, så går den ligesom i en slags blodsrus og tit bider den alt ihjel der bevæger sig .
Vi har ikke haft besøg af den siden vores Labrador fandt ud af at det var hendes job at holde Mikkel væk .

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 15 Marts , 2009, 07:30 »
Umiddelbart vil jeg sige, at hønsehuset er nok, men som der også skrives kan ræven også luske rundt om dagen. Jeg bor i en "grøn lomme" i tilknytning til et parcelhuskvarter, og ræven er set flere gange her i nabolaget. En enkelt gang har den forsøgt at grave sig ind i vores gård ved nattetide, men kom ikke under fundamentet, som er havefliser på højkant gravet ca. halvt ned i jorden (se mit galleri).
Smuthullet til hønsehuset er altid lukket om natten, jeg lukker, når jeg er ovre og putte dem.
To gange har jeg mistet en høne "ud i den blå luft", men om det har været en ræv eller en rovfugl, ved jeg ikke.
Mine høns går frit i vores ret store (knap 7000 m2) have, og selv når jeg er hjemme, kan jeg selvfølgelig ikke holde øje med dem hele tiden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 15 Marts , 2009, 08:49 »
Tak for jeres svar :)

Vi bor ret langt ude på landet, et godt stykke uden for Ringsted. I de ca 4 år vi har boet her, har vi ikke set ræven en eneste gang. Og der er ellers et rigt dyreliv herude :) Jeg tænker at hvis hønsene alligevel får lov at gå frit meget af dagen, at det så næsten kan være ligemeget at rævesikre hønsegården, når de så bliver lukket inde i huset for natten.

Det jeg kunne se som en fordel, var hvis vi skulle afsted f.eks. et døgns tid, og havde den dér automatiske hønselem... Så vidste vi de var sikre om dagen også. Men det er bare så sjældent vi tar' afsted, og ligefrem at tage på ferie, gør vi nærmest aldrig, fordi vi er sådan nogle hjemmepersoner

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #4 Dato: 15 Marts , 2009, 19:30 »
Hvis ikke I har noget "lækkert" raven kan komme og hente hos jer er det måske derfor I ikke har set den. Det kunne jo være den ville komme hvis I havde dejlige hønsebasser, den kunne sætte tænderne i. Det kan også være der bare ikke er så mange i nærheden. ???

Man kan jo også lave den spændende løsning; Altså lade være med at lave hønsesikker gård og så "se hvad der sker".

Min gård er ikke super rævesikker og jeg har alle mine madammer endnu. (7 9 13  :P)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 15 Marts , 2009, 19:56 »
Vi har ellers 4 "kaninbiskener" ;D De går faktisk i en åben løbegård, bestående af vores garage... (som dog bliver lukket for natten).

Nå, men tak :) Jeg må lige forhøre mig, hvis jeg ser andre med høns i området ;)

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 16 Marts , 2009, 08:13 »
Jeg tror det er kun et spørgsmål om tid inden ræven vil forsøge at tage jeres høns - især i foråret/sommer perioden. At I ikke ser dem, betydser ikke, at de ikke er i området.... Spørg nogle af de lokale jægere, hvad de siger til rævebestanden i jeres område.

Hvis I slet ikek vil miste høns, bør I grave tråden langt ned i jorden.

- Martin

Offline Christina

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 16 Marts , 2009, 20:39 »
Jeg tror det er kun et spørgsmål om tid inden ræven vil forsøge at tage jeres høns - især i foråret/sommer perioden. At I ikke ser dem, betydser ikke, at de ikke er i området.... Spørg nogle af de lokale jægere, hvad de siger til rævebestanden i jeres område.

Hvis I slet ikek vil miste høns, bør I grave tråden langt ned i jorden.

- Martin

Også selv om jeg for det meste er hjemme om dagen? ???

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 16 Marts , 2009, 22:14 »
Jeg kan jo ikke give dig nogen garantier, men mine høns er ude fra morgen til aften, og ræven ER set i nabolaget. Jeg har mistet to høns på to år, begge forsvandt ud i den blå luft, så jeg ved ikke engang om det var en ræv eller en rovfugl.
Og selv om jeg er hjemme, kan jeg jo ikke holde øje med mine høns alligevel.
Hvis det var mit valg, ville jeg ikke gøre mere ved den gård, når bare smuthullet er lukket til huset, og helst når hønsene går ind.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 17 Marts , 2009, 07:54 »
vi er ikke specielt plaget af ræv, der hvor vi bor, men alligevel mistede vi en del høns i løbet af 14 dage sidste år. Midt på dagen, mens vi var hjemme. Faktisk, så angreb ræven tværs hen over terrassen, mens vi sad lige indenfor....
Hvis først de finder ud af at der er mad, så vender de tilbage igen og igen - specielt  i foråret/sommer perioden.

Hvis du, som jeg selv, godt kan leve med at ræven napper en høne nu og da, så behøves du ikke gøre mere, men ellers...

- Martin

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 17 Marts , 2009, 08:51 »
Jeg har ikke ræve sikkeret min hønsgård, jeg lukker hønsene ind om aften, men jo jeg har ræve her ca 200-300 meter fra hønsehuset er der en rævegrav, og de har også hvalpe, indimellem, og hvor er det sødt når ungerne leger på marken.
Jeg har haft ræve på besøg 1 gang, og der tog den en and  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte