Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rotter ?  (Læst 1980 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
Rotter ?
« Dato: 21 Oktober , 2013, 18:18 »
Skal lige bruge et godt råd ::)

Vi har ikke nogen steder set tegn på rotter - har foder i fodertønder men af og til en sæk foder eller to til at stå og ikke oplevet at der er gnavet/gravet nogle steder, men .....

Opdagede lige at vore DEJLIGE katte havde nakket en ung rotte - den lå i carporten   :-\

Jeg tror/håber det var en på vandring, men hvad gør jeg ?

Holder godt øje (det plejer jeg nu at gøre)?
Kontakter kommunen med det samme (vil være ked af at have gift stående, hvis der ikke er et rotteproblem)?

Hmmmmm - what to do ?
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Canarche

• Passiv bruger
Sv: Rotter ?
« Svar #1 Dato: 21 Oktober , 2013, 18:23 »
Du smider med det vuns den sæk op i fodertønden og lukker hermetisk til. Derefter gør du det til en vane at samle ALT der har bare minimal næringsværdi op fra hønsegården hver dag.

Til slut sikrer du dit hønsehus mod rotter. Det er noget rigtigt skidt at få ind. ÆVS /d
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 21 Oktober , 2013, 18:35 »
Skulle du få problemet så behøver du ikke have gift liggende frit tilgængeligt. Du kan få sat en aflåst metaldåse med et lille hul i op - så lægges giften ind i den og rotterne lokkes derind for at spise af giften. De kan gå ud igen (det er ikke en fælde) og dø ude.
Sonja

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2013, 20:00 »
Du smider med det vuns den sæk op i fodertønden og lukker hermetisk til. Derefter gør du det til en vane at samle ALT der har bare minimal næringsværdi op fra hønsegården hver dag.

Til slut sikrer du dit hønsehus mod rotter. Det er noget rigtigt skidt at få ind. ÆVS /d

Sækken er en lukket plastiksæk fra foderstoffen, så jeg ville kunne se, hvis der var gnavet ::) men ellers har hønsene adgang til æglægningspiller som det eneste (men det er selvfølgelig også nok  ???) - korn og andet bliver kun udfodret 3 gange om dagen og det spises op.
Desværre kan hønsehuset ikke rottesikres, da det er et aflukke i et delvist åbent maskinhus, så de ville altid kunne kravle under taget osv.  :-[

Skulle du få problemet så behøver du ikke have gift liggende frit tilgængeligt. Du kan få sat en aflåst metaldåse med et lille hul i op - så lægges giften ind i den og rotterne lokkes derind for at spise af giften. De kan gå ud igen (det er ikke en fælde) og dø ude.
Sonja
Jeg kender godt de bokse til gift, men min bekymring går på, at skulle der komme en rotte og æde giften så vil den netop gå ud og lægge sig til at dø og vil katte eller måske endnu værre  :o vores lille hund så måske æde af dem  :(

Jeg overvejer om, jeg måske ikke fluks skulle anskaffe mig en af de fælder, der fanger dem levende ?

Hvad er det mest effektive lokkemad - spegepølse har jeg haft stort held med til mus, da de simpelthen ikke kan modstå det, men hvad vil rotter gerne have, som den sidste nadver ?  :angel:
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2013, 20:26 »
Lad en klapfælde med et stykke lakridskonfekt, en rosin, en hasselnød eller et stykke chokolade, men tag en handske på, så du ikke selv afgiver lugt til fælden. Rotter er snu, sky og mistroiske. Sæt fælden langs en væg og lidt skjult, gerne bag noget net så katte eller fugle ikke kommer galt afsted. Jeg fangede dog kun store fede mus i klapfælderne, mens rotterne åd gift i giftstationerne. Det brød jeg mig heller ikke om, men der var ingen anden udvej, da her pludselig var flyttet en familie ind.

Det kan forøvrigt meget vel være en strejfer du har set. Rotterne søger mod huse nu hvor markerne er høstet. Hold godt øje og prøv med et par klapfælder, og så ellers undlad at strø korn udenfor i en periode.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 21 Oktober , 2013, 20:48 »
Husk at binde smækfælderne fast. Jeg har en "familiefælde" fra p. Lindberg. Den virker når man "lader" den med et marcipanbrød. P. Lindberg har et fint udvalg i rottefælder til rimelige penge.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #6 Dato: 21 Oktober , 2013, 20:56 »
Der må jeg ud Morten   /o

måske et dumt spørgsmål, men hvad er en familiefælde ?  :-[
Mvh.

Morten

3,6 sølv brakel

Samt
1,3 islænder

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 21 Oktober , 2013, 21:59 »
@MOK

Der er formentlig tale om en strejfer da du ikke ser andre tegn på rotter, og det er højsæson for strejfere (netop som Tanja skriver).

Der er anmeldepligt ved forekomst af rotter, MEN at anmelde en strejfer er nok spild af alles tid. Men hvis du ser tegn på at rotter etablerer sig skal du anmelde det til din kommune.

Jeg har 4 metalkasser stående med gift. De bliver aldrig rørt af rotterne. Til gengæld kan jeg på denne årstid begynde at fange tilløbende rotter i trådfælder (vil helst ikke bruge smækfælder af hensyn til andre dyr). Jeg hælder lidt majskorn i trådfælderne. Da mus også elsker majs sættes typisk en musesmækfælde (rimeligt uskadelig for katte og hunde) ved indgangen til trådfælden, så musene ikke æder lokkemaden tiltænkt rotterne.

God jagt.  ;D

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 21 Oktober , 2013, 22:10 »
Måske kunne hunde finde på at æde et lig. Men jeg tvivler på at en kat vil æde en rotte som død af gift, i så fald så skal katten selv være ved at dø af sult.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Oktober , 2013, 22:18 »
P-Lindbergs generelle udvalg til skadedyrsbekæmpelse:
http://www.p-lindberg.dk/hus/dk/hus/insekter-og-skadedyr.aspx

Familie-fælden:
http://www.p-lindberg.dk/p/rottefaelde--familie-model.aspx

Jeg er dog ikke overbevist om at man sådan bare lige fanger flere på én gang i den. Men i teorien må det jo være muligt.

Jeg har også haft succes med denne:
http://www.p-lindberg.dk/p/rottefaelde.aspx

Rotten der gik i den var så stor at halen strittede ud i den ene ende imens den kæmpede for at komme ud i den anden. FØJ!  /d
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #10 Dato: 21 Oktober , 2013, 22:27 »
Sidstnævnte er den jeg refererer til som 'trådfælde'. Yderst effektiv.

Familiefælden virker måske i teorien, men tvivler på at den virker i praksis. Rotten er temmelig intelligent og snu, så hvis der er kommet én i fælden kommer der næppe flere før fælden er tømt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #11 Dato: 22 Oktober , 2013, 07:02 »
Og så skal der tjekes om alle udluftningshuller til krybekælder eller lign en tætte ned til 1cm for har du først rotter på et utilgængeligt sted under din bolig kan du ikke bruge gift, da den så ville gemme sig får at dø der og lugten af en stor rotte der rådner i det meste af et år kan få de fleste til at flytte. Undskyld skræmmescenariet.
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 30 Oktober , 2013, 23:41 »
Jeg havde besøg af rotter på loftet (altså, husets loft) for et par år siden og indkøbte 10 plastik-klapfælder i Bauhaus. De blev monteret med ståltråd til spær og andet godt og ladet med et par rosiner.

Rotter følger naturlige afgrænsninger i omgivelserne, så en placering af fælden langs væggen, med udløseren ind imod væggen giver større chancer for at rotten i den, end hvis den var sat ude midt på isoleringen.

I mit tilfælde gik der 4 timer inden den første (og eneste rotte) gik i fælden, til gengæld var den så næsten 40 cm inkl. hale.  :o

P.S. Jeg fandt sidenhen ud af hvor de var kommet op og ind på loftet og fik lukket deres adgangsvej.
P.P.S. Det var meget værre da jeg en uges tid senere havde rotter i køkkenet!
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 31 Oktober , 2013, 00:05 »
Det er da vist bare en stor unge du har fanget. ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 31 Oktober , 2013, 13:11 »
Det er da vist bare en stor unge du har fanget. ;) ;)

Det lød ellers som en elefant da den gik i fælden på loftet... Hold da kæft et brag det gav, altid noget at fælden var sat fast med ståltråd, den hoppede en meter da den klappede.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk