Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Livets gang i min hønsegård  (Læst 8383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Sv: Livets gang i min hønsegård
« Svar #45 Dato: 21 November , 2013, 18:16 »
Hvis de vil have en forklaring på det, så er det kun for at bringe moren på glatis. De ved godt besked. Alternativt kan du jo omskrive den til morgentrængende, og forklare de nuttede små at gustav skal tisse. ØØØHHHhhhh altså. Jaså. *e

Tror faktisk du får større problemer når du skal forklare hvad Gustav gør når han fremturer med sin sex ting <H

Nææ ... det tror jeg ikke kun, at det er ... vi har været omkring blowjob (det havde den ældste læst i "Vi Unge" - og spurgte af oprigtig nysgerrighed) ... så har vi vendt alm. befrugtning af kvinden, insemination, voldtægt ... og et par mindre emner også ... sååå ...
Tror bare ikke rigtigt, at det vil kunne sætte sig ind i begrebet morgenliderlig ;)
... og at Gustav skal tisse, det tror de nok alligevel ikke på ...

Nope ... det har det overværet, når vores egen Napoleon fremturer overfor Tante Grå, som er eneste æglæggende høne i vores gård ...  deres eneste kommentar var ... HOLD DA OP ... går det SÅ stærkt ????   *g   ... hvortil jeg trak lidt på smilebåndet og svarede, at det er jo kun, når det er høns.  Med mennesker kan det godt tage et par minutter længere  ::)
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #46 Dato: 21 November , 2013, 18:22 »
Med mennesker kan det godt tage et par minutter længere  ::)

<H  *g <:
0.2 SK Marans Tykben og Tyndben
1.0 Handicappet Sumatra hane Muks

Offline Lmidtgaard

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 04 December , 2013, 21:52 »
Glæder mig til fortsættelsen :-)
1,5 gråstribet maran
1,2 guld vildtfarvet silkehøns

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #48 Dato: 17 December , 2013, 10:08 »
Angsten for ændringer i ens hverdagsliv beskrænker sig ikke til os mennesker alene. Høns er faktisk endnu mere hys overfor selv små ændringer i deres liv. Vi der har med høns at gøre på en daglig basis ved det godt. Der skal ikke ske ret meget, før man har det totale kaos i hønsehuset, og jeg slipper naturligvis heller ikke.

Først de dårlige nyheder. Gokke er død. En morgen her i starten af ugen, lå hun stiv som en pind i bunden af nathuset da jeg kom ned for at lukke dem ud. Hvad der var årsagen er uvist. Jeg tror ikke hun bare var fra sidste år som naboen fortalte mig. Hun har nok været en ældre dame. Gokke gik og hang, uden at jeg kunne påvise hvorfor. Nu er hun død, og det ærgrer mig selvfølgelig fordi jeg havde kalkuleret med en beskidt mængde af kyller efter Gokke. Jeg tror hun døde af en kombination af alder og nye udfordringer. De andre har det ihvertfald godt. Flyvetossen har under voldsomme protester overtaget sex tjansen.

Den gamle bande ter sig som de plejer. Her går alt efter en ældgammel stok konservativ regel om at hvis vi ikke kender det, så vil vi det heller ikke. Det viste jeg godt, men det er blevet ekstremt her på det seneste. I sommers testede jeg om majskolber var noget de kunne lide. Det var det ikke. Der kom lige et par advarsels gok fra Skrækkelige Olfert, også var majskolber farlige. Konsekvensen blev at jeg måtte skrælle alle de majskolber jeg samlede op på marken efter høsten i hånden.

Hvis det så bare var et par stykker, så var det jo til at overse, men nej. Hønsemanden her har nemlig aldrig lært at begrænse sig, så da han fandt en nyhøstet majsmark, slog han naturligvis hænderne sammen med et fryde skrig og tæskede rundt på marken og samlede spildte majskolber op. Hvis jeg så bare havde gjort det en dag, ville det have været godt, men nej. Hele tre dage ræsede jeg rundt på den åndssvage mark, og som om det ikke kunne være nok, så tørrede jeg dem i mit vindue der er sydvendt. Det vil jeg gerne på det kraftigste advare imod. Allerede den første nat vågnede jeg ved at jeg ikke kunne få vejret. Majs smider nemlig en hulens bunke vand til at starte med, så mit soveværelse var blevet omdannet til et veritabelt tyrkisk trykkoger dampbad med en luftfugtighed langt over de 210 procent. Derfor flyttede jeg dem over i det nordvendte værelse, men der rådnede de, så derfor måtte de så tilbage. Nej nej nej siger jeg bare. Næste år gør jeg noget helt andet. Håber jeg.

Det er jo ved at blive lidt små køligt udenfor. Derfor mente jeg at der skulle hø i nathuset hos mine høns. De syntes at det var en rådden ide. Jeg plejer jo bare at pege på natlugen om aftenen og kommandere IND. Så går de ind i seng. Bare ikke den dag. Der kom lige et par advarselsgok, også var der ingen der skulle i seng. Derfor måtte jeg manuelt indfange dem en efter en og smide dem langt ind i nathuset, for de vendte 180 grader lige på stedet og forsøgte at løbe ud igen. Jeg ved ikke om i kan forestille jer det masseri der var ved natlugen, når jeg prøvede på at proppe en høne ind, medens 2 høner og en hane prøvede på at komme ud. Nej siger jeg bare. Den omgang hys ophørte først efter 3 dage.

Så faldt der sne. Ud? Os? Du må da være sindssyg. Det er hvidt, det kender vi ikke, det vil vi ikke.
Nå. Jamen så spreder jeg bare lige lidt nyt hø i jeres nathus. IIIiiiihhh, det er farligt, også røg de alle sammen ud som raketter. Bortset fra Gustav der er for tung i røven til rigtigt at kunne flyve, ramlede de alle ind i hegnet nede i enden af hønsegården. Så tøede det igen, og hønsegården blev omdannet til et stort søle. I min godhed, spredte jeg noget savsmuld i gården for at de ikke skulle rende rundt i mudderet. Ud? Os? Du må da være sindssyg. Det er lyst, det kender vi ikke, det vil vi ikke. Denne gang lod jeg dem være. De gik ikke ud hele dagen. Dagen efter ville de stadigvæk ikke ud. Så brændte den sorte skole igennem hos mig. Jeg snappede Gustav i det ene ben, også brød helvede løs. Gustav hylede, skreg og baskede med vingerne som en vanvittig, medens hønerne noterede sig at Gustavs førerposition var midlertidigt sat ud af spillet. Det benyttede de til at drøne ud. Alternativet var jo at man skulle tages på af en midalderene mand med badebold og tynd top. ADR.
Iøvrigt var de skrupsultne, så jeg tror ikke de havde så meget imod at komme ud. Jeg fik styr på Gustav, og fik hældt ham ud i hønsegården, hvor han lod ydmygelsen gå ud over hønerne.

Nikolaj der ejer haven jeg er i, havde får gående nede i engen bag haveforeningen denne sommer. Han synes det var en god ide. Det gjorde fårene ikke, så de stak konstant af og trak op igennem haveforeningen hvor de åd alt på deres vej. Til sidst måtte han tage dem hjem efter en syndflod af klager. Det har efterladt engen fri. Jeg er begyndt at fable lidt om Dexer køer, og det ville jo give god mening med eget oksekød, eget smør og egen mælk. En lille skilling kan man vel også tjene. Nå. Det er noget for næste år. God jul og godt nytår til jer alle.

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #49 Dato: 17 December , 2013, 10:55 »
 ;D  :laugh: Jeg ændrer nogle detaljer på redekasserne i eftermiddag  ::) og kender godt reaktionen  :o :o
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 17 December , 2013, 11:19 »
Fantastisk underholdende beskrivelse Ganarche  /o
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline Connie

• Bruger
« Svar #51 Dato: 17 December , 2013, 14:10 »
Dejligt at høre, at der er liv i jer endnu  8)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 19 December , 2013, 11:51 »
SUK. Så skete det. Jeg fik mit første æg her til morgen. Faktisk fik jeg to, men det ene var knækket. Normalt skulle jeg jo hoppe og danse af fryd over nu at have mine egne æg, men det faktum at mindst to af dem nu er gået i æglægning, skaber flere problemer en fryden ved egne æg kan overvinde. Nu er det ikke sådan at jeg vil lyde utaknemlig, slet ikke, jeg er da glad for at de tilsyneladende har det så godt at de mener der skal lægges æg uden brug af kunstigt lys så nær ved vintersolhverv.

Men det skaber altså problemer, nej. Opgaver. Jeg skal jo se positivt på det. For det første er den have de går i jo ikke min. Ejerskabet er kort sagt uafklaret. Ejeren har ikke vist den ringeste interesse for den have han købte i foråret, og kun har været i den en eneste gang. Det var den gang han købte den. Man kan jo så spørge sig selv om hvorfor han overhovedet købte den. Jeg vil gerne købe haven, men har ikke midlerne før i Januar. For det andet er det nathus de bor i nu, i sin tid konciperet som rugehus og ikke for permanent hønsehold. Designet forudså 2 rugende høner, og ikke ophold for 4 høner og en møgstor krabat af en hane. Det bliver svært at få indkoropereret en rede i det hus. Pladsen er lige på grænsen af det fornuftige i forvejen.

For det tredje er haven nu et stort mudderhul. Jeg er ved at blive syg af bekymring for om lille Sally kan holde varmen. Sagen er nemlig at når Gustav træder hende, tvinger han hende ned i mudderet med det resultat at hun bliver helt pladret til på brystet. Hun ligner lort på to ben lige for øjeblikket. Derfor vil jeg gerne have dem et andet sted hen hvor der er lidt mere tørt. Sådan et sted findes nede i haven, men så er vi tilbage til ejerskabet og dermed brugsretten igen. Det SKAL afklares her inden for de næste tre uger. Nu har jeg jo ikke hønniker mere. Nu har jeg høner. Det kræver nogle helt andre tiltag.

Så på den anden side, synes jeg at det er helt fantastisk at de er gået i æglægning. Jeg har bevidst fodret på en måde så de burde blive fede. Fede høner lægger jo som bekendt ikke æg. De har fået ca 40% grovmalet majs, ca 40% hvede og de sidste 20% har bestået af valset hvede med frugt, fedt og vitaminer, lidt knækkede jordnødde kerner, nogle afskallede solsikkefrø og en lille håndfuld harvre.
Så har de hver dag fået hvad jeg sådan kunne finde billigt, gratis eller havde tilovers selv. Det være sig salat, dåsemajs eller kogte ris. Jeg lukker dem ud i haven så ofte som jeg kan, og jeg havde godt lagt mærke til at der var et par af dem der var noget røde i kammen, men jeg tænkte at det nok ikke betød noget.

Det gjorde det så, og nu har vi balladen. Sådan går det når man leger med naturen, og det burde jeg jo være klog nok til at indse. Jeg havde bare håbet på at de kunne holde de æg oppe i sig indtil midten af Januar. Det kunne de ikke. Dagen i dag kommer derfor til at stå i pragmatiske løsningers tegn. Jeg skal have bygget en rede, også skal jeg have fat på Nikolaj der ejer haven. Vi får se hvad det bliver til.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #53 Dato: 19 December , 2013, 16:32 »
...og så skal du have fat i nogle halmballer, du kan stø ud i have, så Sally og de andre ikke bliver så våde og beskidte - det er også dejlig beskæftigelse for dem at rode i halm...og måske finde lidt korn.

tillykke med æggene....trods alt ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 19 December , 2013, 18:13 »
Nu skal det ikke misforstås. Jeg er superglad for æggene, og jeg ville gerne sprede et par halmballer eller 50 hvis jeg kunne. Det kan jeg ikke fordi haven ikke er min............Endnu. Der skal lige lidt turbo på de salgforhandlinger :D

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #55 Dato: 29 December , 2013, 19:01 »
Det lader til at de normale regler for vejr i al almindelighed ikke gælder for Sønderjylland. Når andre dele af landet har højt solskin og fint vejr, pladrer det ned her. I den ellers fine sommer vi har haft, opstod der aldrig brandfare hernede. Alt var sumpet til. Således også denne vinter.......Eller monsun periode. Det står konstant ned i stænger og det er IKKE hønsevejr.

De står konstant oppe under nathuset, og det er da fint nok hvis det ikke lige var fordi at Gustav ter sig som guds gave til hønerne, en mening han er helt alene om at dele. Han tager fat i en høne, som regel Sally, også bliver hun ellers presset ned i mudderet under højlydte protester. Hvis han så bare gjorde det ordentligt, men det kan han ikke finde ud af. Han tvinger sig op på hønen, sidder så næsten oppe i nakken på hende, og mens hun er næsten totalt neddykket i mudder, pladrer han hendes ryg til med sæd. Jeg har nogengange stået og rystet på hovedet mens jeg har tænkt. Det der bliver der altså ikke nogen kyller ud af Gustav. Han minder mig i øvrigt om en svensk konge der måtte have sin rigskansler med i ægtesengen fordi han ikke kunne finde hullet i dronningen. Jo, han er en rigtig Gustav er han.

Med den megen nedbør, begyndte hønsegården også snart at ligne et grelt tilfælde for dyreværns organisationerne. I første omgang lukkede jeg dem ud i haven, men den løsning var uholdbar, for haven er ikke indhegnet. Ikke at jeg er bange for at de løber væk. Det gør de ikke. Der opstår nærmest tumult og panikagtige scener hvis de ikke kan se deres nathus. Skrig, skrål og nej hvor er det her farligt. Så er det bare rundt om hjørnet og hjem. Modsætningen var jo skrækkelige Olfert der blæste af for et godt ord, men de havde heller ikke den samme mor. Mit problem var egentligt mere at det jo ikke ligefrem er intelligensen der trykker dem, og hvad ville de så gøre hvis der kom en hund der lige syntes at det var skide skægt at jage Wyandotter. Deres problemløsnings evner er nærmest ikke eksisterende og den smule hjernekapacitet de trods alt har, bruger de ikke på at huske vejen ind i hønsegården igen. Jeg har flere gange måtte genne dem blidt rundt om hønsegården for at de kunne finde lågen ind. Det mest fantastiske er at de kan løbe forbi lågen uden at ænse den, og det er ikke fordi de ikke vil ind, det vil de gerne. Jeg har nemlig en frygtelig bunke homebuddies.

Til sidst blev tilstanden i hønsegården så utålelig at jeg droppede mine forbehold og reservationer overfor at lave en stor hønsegård. Problemet er jo stadig at haven ikke er min endnu, men når du har fem høns der står på ti orange stolper uden at du kan se klørene, så skal der ske noget radikalt. Derfor gik jeg i gang med at bygge en ny stor hønsegård med græs og flise terrasse.  Mine høns er hånd sky. De bryder sig ikke om at blive taget op, og kælepotter bliver de aldrig. Det er lidt irriterende når man nu gerne vil snakke lidt. Jeg har læst et sted at Wyandotten er reserveret af sind. Det passer fint på mine. Derimod er de ikke det fjerneste fod sky. Det er også lidt irriterende, for bedst som man står der og koncentrerer sig om at lave noget håndværksmæssigt, så er man ved at snuble over en nysgerrig høne der lige skulle se om der mon faldt en regnorm af eller noget.

Efter nogen tid, stod den nye hønsegård endelig færdig. Den var blevet 5 gange så stor som den de var vant til at have. Ud til statsskoven, havde jeg lukket af med en flok gamle tagplader jeg havde fundet dernede. Huset der står på grunden, udgår enden af hønsegården og alle de rammer der før havde været rundt om hele hønsegården udgør nu siden overfor tagpladerne. Stort, flot og med tørre steder. Den første morgen jeg lukkede dem ud, kom den overspændte hormonbøf Gustav som sædvanligt ud som den første. Hønerne kiggede forsigtigt ud. Der var ikke nogen af dem der havde lyst til at lege morgenbolle høne med Gustav. Ud kom de da, også skete der noget nyt og møg frustrerende for Gustav. Hvor han før havde været vant til at kunne trænge en høne op imod hegnet også gøre sin ting, måtte han nu konstaterer at hønerne bare spænede fra ham. Det hejs stod på on and off den næste times tid. Først derefter gik det op for Gustav at den nye hønsegård i yderste potens havde besværliggjort hans arbejdsbetingelser radikalt. Han stod og gokkede på en utilfreds måde, og det var temmelig nemt at se at han syntes at det her var noget rod.

Hønerne lader nu til at være godt tilfredse. Sally som før lignede lort, kom også til at se en hel del pænere ud igen efter nogle dage. Hun er nu også den der drager størst fordel af den udvidede plads. En enkelt gang har jeg set at Gustav fik presset hende op i hjørnet ved nathuset, men i stedet for at løbe væk fra Gustav, løb hun lige imod ham, satte i et spring og fløj over ham. Gustav strakte sig efter hende og prøvede på at dreje 180 grader i fuld fart. Denne gang skred Gustav i svinget, eller mudderet om man så må sige og landede på røven uden at opnå andet end at være ydmyget og pladret til med mudder.

Efter adskillige dage med nytteløse konditure for Gustav, er han endelig begyndt at bruge den minimale smule af indersiden han trods alt har. Han har konstateret at han ikke ryger på halen nede på fliserne på terrassen. Han har også fundet ud af at terrassen ligger i en tarm og hønerne ikke kan slippe væk, altså lige med undtagelse af Sally. Desuden har han fundet ud af at jeg fodrer grønt på terrassen, så det er bare med at vente indtil alle hønerne er kommet ned for at spise grønt. Så får han altid fat i en. Hønerne har så som modtræk boykottet terrassen og spiser græs i stedet. Det har så tvunget mig til at ændre grøntfodrings sted for at de i det mindste får noget næringsholddigt grønfoder frem for det efterhånden noget slappe græs.

Den 24ende December er jo en glædens dag for os alle, eller burde i hvert fald være det. For mit vedkomne startede dagen med en rask omgang pustevejr og et hegn der væltede. Hønsene fandt vejret så dårligt at de fortrak til nathuset. Efter at have stået og lave hegn mens jeg bandede og svovlede i kold blæst og det sædvanlige regnvejr, kunne jeg så konstaterer at hønsene absolut ikke havde nogen intentioner om at komme ud den dag. De kender godt storme. Vel hjemme kunne jeg så læse den glade nyhed om at vi slap for stormen. Right. Dvs. nogen af os gjorde.
Vejret er så ikke blevet mærkbart bedre her de seneste dage og haven kan ikke klare mere vand. Nu er halvdelen af terrassen også oversvømmet, så hvis det forsætter på den her måde, må jeg bygge et tårn, ansætte en livredder og uddele snorkel og svømmefødder til hønsene. Jeg kender godt vindæg, men er der nogensinde nogen af jer der har hørt om vandæg? Det kunne jo gå hen og blive den nye modedille.

Så er jeg blevet en turistattraktion. Den dag jeg gik og lavede den store hønsegård, kom der en dagplejemor ned med fire unger. Hun fortalte at de næsten hver dag var nede og se på kykkelikyy som hun og børnene kaldte mine høns. Det er jeg meget glad for, fordi jeg synes det er vigtigt at børn forstår at æg IKKE kommer fra Fakta eller Netto, men derimod fra levende dyr der siger noget og har krav på respekt og ordentlige forhold. Hørm. Nåja. Der findes da stadig tørre pletter i poolen.
Nu har jeg sat lidt ekstra godt guffefoder ned i haven, så de kan gå ind til dem og give dem lidt lækkert. Det tør jeg godt, for Gustav er fredelig. Havde skrækkelige Olfert stadig levet, ville jeg have forbudt enhver adgang til hønsegården, for han var med statsgaranti røget lige i fjæset på en af ungerne, også havde jeg stået der med en sag om børnemishandling, eller i hvert fald vold med sår til følge. Grimme ting.

Jeg har jo ikke strøm nede i haven, så det lys der kommer fra oven er det lys jeg har. Til trods for det, er der nu to høner der ligger æg. Jeg vred jo mine hænder noget, for jeg havde jo håbet på at jeg kunne få afgjort ejendoms spørgsmålet så jeg kunne lave et ordentligt hønsehus til dem inden at de gik i æglægning. Sådan skulle det ikke være, så jeg fik banket en lille rede sammen inde i nathuset. Det kunne jeg godt have sparet mig. Æg bliver lagt i sandbadet under nathuset, og reden er sørgeligt ubenyttet. Jeg havde ellers lagt to golfbolde ind i reden, men lige meget hjalp det. Her de sidste par dage har de snydt mig. Jeg har været vant til to æg hver anden dag. Nu kommer der pludselig ingen eller kun et som i dag. Jeg synes det er noget sjusk, og er lettere fornærmet. Det er fantastisk hvor hurtigt man kan vænne sig til egne æg. Det er naturligvis subjektivt, men jeg synes at mine egne æg har en rigtig intens lækker æggesmag og jeg vil helst ikke undvære dem. Det var det for dette hønseår. Hønsene i haveforeningen Padborg skov og jeg ønsker jer alle et rigtigt godt nytår, og på gensyn i det nye, hvor vi forhåbentligt bliver mange flere.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #56 Dato: 29 December , 2013, 19:53 »
Dejlig læsning ... og godt nytår til jer også  ;)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #57 Dato: 16 Februar , 2014, 15:37 »
Haven er sikret og min. Ivan der ejede haven, var særdeles medgørlig. Det er dejligt. I øvrigt var det mit indtryk at Ivan overhovedet ikke havde brug for pengene, men mere var interesseret i at få 6 æg, en kop kaffe og en god snak. Det har han i hvert fald sikret sig det næste stykke tid.

Jeg gik så straks i gang med at indrette et nyt stort hønsehus i en del af det gamle sommerhus der står på grunden. Sidste gang der er sket noget dernede, er for en seks syv år siden og det kan ses. Det var et yngre par som havde huset, og de arbejdede på det som sindssyge en hel sommer. Så blev hun gravid, også var pladderhullet ikke så interessant mere. Derefter har det så bare stået og forfaldet, og nu er det kun tjenligt til en ting og det er hønsehus.

Der lå en del byggematerialer dernede, så det var nemt nok at få sat nogle skillevægge op og få lavet reder og dør. Derefter skruede jeg deres siddepind ud af deres gamle nathus og satte den op.
Hønsene gjorde lange halse og fattede helt sikkert ikke en dyt af hvad der foregik. Så skruede jeg hønsetrappen af og lukkede for deres gamle nathus. Det nye hus var klart. 16 kvm, med vinduer hele vejen rundt bortset fra bagvæggen. Det er et hønseparadis.

Det eneste problem var blot at det var jeg ene om at mene. Hønsene ville under ingen omstændigheder derind, og min overtalelses forsøg faldt på golde sten. Så prøvede jeg at jage dem blidt ind, men det skabte kun vidtstrakt panik. Gustav flippede ud. Jeg skulle ikke pille ved hans damer, og hønerne røg rundt i hver sin retning. Derfor var der kun en ting at gøre, og det var at sætte sig ned og vente på at det blev mørkt. Høns er nemlig smask hamrende natteblinde. Så i tusmørket samlede jeg dem op en efter en og satte dem ind på deres pind. Gustav er i øvrigt ikke så natteblind som hønerne, så det tog lidt tid at få fat på ham.

Næste morgen åbnede jeg døren med et godmorgen og er vi tilfredse med vores nye hus? Svaret faldt prompte. Hele banden styrtede ud og op til deres gamle nathus hvor et par af dem prøvede at flyve ind igennem den nu lukkede dør. Tak siger jeg bare. Det faktum at de havde fået et hønsepalads der var 8 gange større end det de havde haft, gjorde tilsyneladende ikke det fjerneste indtryk på dem. Jeg lod dem være, men ved aftentide opstod det samme problem en gang til. De ville ikke gå ind. Igen blev jeg tvunget til at plante måsen i havestolen og vente på at det blev mørkt nok til at jeg kunne bære dem ind. Samtidig svor jeg også at det var sidste aften jeg gad at have det mas med de utaknemmelige hoveder.

Næste dag stod jeg i en stiv kuling med anklerne godt begravet i mudder og kæmpede med en enorm stor presenning og en hæfteklamme pistol. Det gamle nathus blev pakket ind og væk var det fra hønsenes bevidsthed. Den aften gik de rimeligt frivilligt ind.

En 14 dage senere så jeg en annonce i gul & gratis om 8 høner og en hane i min race der var billigt til salg. Jeg burde have lyttet til den indre fornuftige stemme der sagde at jeg skulle passe på mine penge og lade høns være høns, men når hønsefeberen slår til, er den ramte umulig at få talt noget fornuft ind i hovedet på.

Dagens billede er fra de nyes overnatning hos en veninde på Fyn. Hun påstod de hørmede hele hendes hytte til. Jeg svarede indigneret at høns ikke lugter, men måtte æde den i mig igen. De stank som ind i helvede da de ankom. Jeg ved ikke hvad den gamle ejer har fodret dem med, men de stinker heldigvis ikke mere efter jeg har sat dem på en opfednings diæt. Nogle af dem var noget skravlede. De æder som tærskeværker, så der går nok ikke lang tid før de opfører sig som mine gamle snotforkælede velfærdsmadammer.
« Senest Redigeret: 16 Februar , 2014, 15:39 Fra Canarche »

Offline Connie

• Bruger
« Svar #58 Dato: 16 Februar , 2014, 16:35 »
Til lykke med både nyt palads og familieforøgelse  *y
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Canarche

• Passiv bruger
« Svar #59 Dato: 16 Februar , 2014, 18:19 »
Tak tak ;D