Dette indlæg er fra midten af oktober.
Jeg har TRE haner. Den ene er smask bask ragende sindssyg. Den anden er stor, god, blid og temmelig dum, og den tredje ligner den første rent mentalt. Den eneste grund til at den aldrig rigtigt har udviklet sig til en løsgående terror bombe er at min førstehane skrækkelige Olfert har undertrykt han i en grad der gjorde at han faktisk var den allersidste af de syv jeg kunne kønsbestemme.
Da Mads, min gode sydslesvigske kammerat var oppe hos mig en dag, spurgte han: Hvorfor kalder du ham Gustav? Medens han pegede på min andenhane. Joh svarede jeg. Han bevæger sig som en konge, jah sådan ligesom kong Gustav af Sverige. Så er han flot, men desværre er hans væsen lidt bøsset ligesom ham Gustav i for lækker for love. Han er stor, bamset og dejlig som Gustav Winkler, selvom jeg tvivler på at han kan synge ”Gem et lille smil til det bliver gråvejr” Han er bare en Gustav. Den godtog Mads, selvom han ikke rigtig kunne forstå det. Der er nemlig en lille men afgørende kulturel forskel på os.
Jeg har flyttet min mobile hønsegård for tredje gang nu. Årsagen er at de flår alt op hvad der ligger på jorden og i takt med at de bliver ældre, bliver det også slemmere. Her er det især skrækkelige Olfert og tredjehanen der er synderne. Findes der en græstue skal den rives op. Der kunne jo være noget lækkert under den. Det efterlader så hønsegården som et overskidt ødeland på rekordtid.
Skrækkelige Olferts forkærlighed for græs har gjort at han benytter hver en mulighed han får til at stikke af. Ofte tager han sin åndsbeslægtede brormand med på tur. Det er slet ikke morsomt. Her den anden aften lukker jeg lågen til hønsegården op for at fodre, og ud suser skrækkelige Olfert. Brormanden var på vej efter, men ham fik jeg da stoppet med en størrelse 45. Den næste halve times tid, fandt skrækkelige Olfert det hylende morsomt at tæske rundt i skovstykket mellem hønsegården og bækken, med en svedende, opkogt og edderspændt midaldrende mand rendende efter sig.
Dagen efter møvede han sig under hegnet, og stod og vold provokerede røvfjerene ud af brahmahanen over hos naboen da jeg kom ned for at fodre. Naboen havde nemlig lukket sine høns inde i sin voliere, også turde den lille møgprovokerende flab til skrækkelige Olfert godt at spille sej overfor brahmahanen. Han lagde godt mærke til at jeg kom tromlende ned over stykket for at få fat på ham, så han rykkede tættere på brahmahanen som gik fuldstændig amok inde i sin voliere. Jeg fik klemt skrækkelige Olfert op mellem Krusåen og volierehegnet. Brahmahanen lavede et voldsomt udfald, og det syntes skrækkelige Olfert tilsyneladende var et nummer for tæt på tæsk, så han vendte 180 grader og løb næsten direkte ind i favnen på mig. Når jeg skriver næsten, er det fordi jeg måtte kaste mig ud efter ham. Problemet med det, er at grundvandet står Ca. 10-20 centimeter under jordoverfladen dernede.
Jeg fik fat på halen af skrækkelige Olfert og det kan godt være der røg nogle halefjer på ham, men jeg var ærlig talt temmelig ligeglad. For når du kaster dig vildt og blodigt efter en åndspygmæ af en hane på et sumpet stykke eng, ja så ligner du en mudderpøl når du kommer op igen. Nu kunne jeg for gud ved hvilken gang smide tøj til vask og gå i bad på grund af den sindssyge hane.
Den aften blev skrækkelige Olfert båret tilbage i benene med hovedet nedad. I min hjernes biograf så jeg svingende økser og splatterfilm. Han var nemlig små 5 øre i at have opbrugt det maksimale overtræk på sin good-will konto, og han havde i løbet af sommeren også opnået en størrelse, der gjorde af han ikke længere var fredet fra øksen på den konto. Skrækkelige Olfert skulle virkelig træde den smalle sti for at undgå huggeblokken.
Jeg fik smidt ham ind i hønsegården, og straks forlod han dydens smalle sti, og formøblede sine sidste 5 øre ved at spille flagspætte på de stakkels indsatte der ikke stak af i tide og utide.
Det var det Olfert tænkte jeg. Den aften fik de kun vand og ingen mad med ind i nathuset.
Den næste morgen var der udover foder også en fiks lille skarpsleben håndøkse i min rygsæk da jeg kom ned til hønsene. Jeg lukkede natlugen op, og erfaringen er at de kommer hierarkisk ud 1-3-2. Sådan ville jeg også gerne have det, da det jo var skrækkelige Olfert og hans åndsbeslægtede brormand jeg ville af med. Desværre er det med naturen sådan, at den absolut ikke spiller efter din forventning når du mest af alt har brug for det. Den morgen kom de 1-2-3.
Det var ikke min mening at Gustav skulle se sine brødre himle, men på den anden side havde jeg heller ikke overskud til at jage rundt efter ham. Jeg bryder mig nemlig ikke om at slå ihjel, det giver mig ingen glæde, men og det ville blive uroligt nok sådan som det var. Tredjehanen røg først. Han var absolut clueless og anede ikke hvad der ramte ham da han fik et drag over nakken. Skrækkelige Olfert derimod, var helt med på at situationen var absolut uholdbar for ham, men også han fik et drag over nakken og mistede hovedet. Dermed var hans terror regime forbi. Tilbage i hønsegården stod Gustav og så temmelig fesen ud.
Jeg gik ind i hønsegården med den forventning at nu skulle jeg til at tæve rundt efter en rædselsslagen hane, men sådan var det ikke. Gustav stak bare hovedet ned i et hjørne og klukkede lidt uroligt. Så jeg kunne bare roligt løfte ham op og ae ham lidt før jeg bar ham tilbage i nathuset.
Desværre gik turen tilbage til nathuset forbi hans brødres afhuggede hoveder, så han fik det hele med, og det også i stereo. Men ind fik jeg da sat ham, og først var der en pludren af tøsestemmer men så blev der helt stille. Jeg begyndte at pille rammerne ned i den mobile hønsegård for at flytte dem da jeg pludselig hørte en hjerteskærende lyd inde fra nathuset der mest af alt mindede om en kvinde der lige har fået at vide at hendes barn er dødt. Åh den stakkel tænkte jeg. Han har fået et nervøst sammenbrud.
Gustav gassede gradvist mere og mere op, og til sidst slog det mig. Gustav galede. Det har jeg aldrig hørt ham gøre, og det burde også være en umulighed eftersom Gustav er snot forkølet og forkølede haner kan ikke gale jævnfør sagkundskaben. Men Gustav galede. Det lød ikke specielt godt og en pladekontrakt får han sgu aldrig med det gal, men psykisk ødelagt var han i hvert fald ikke. Jeg ved at Gustav er forkølet, for i går aftes da de fik puttemajs, nøs Gustav mig lige op i fjæset. Adr siger jeg bare. Hanesnot i hele krydderen. TAK Gustav. Jeg elsker også dig. Møgkræ!!
At Gustav absolut ikke led af et nervøst sammenbrud, blev jeg forsikret om kort tid senere, for da jeg havde bygget den nye hønsegård op, og lukkede dem ud, startede de alle en leg jeg ikke har set siden de var ganske små kyller. De spillede hoppebold. Hoppebold foregår på den måde at de løber ned i enden af hønsegården, også ryger de ellers afsted op i den anden ende med vingerne blafrende som en toptunet hoppebold boing boing boing. Skrækkelige Olfert havde tilsyneladende noget imod legen, for han tævede alle der startede på det, men nu var han der jo ikke mere også gik den vilde leg, ja selv Gustav deltog.
Nu har jeg gået og kigget på dem et par dage, og sikken en ro der har indfundet sig. Når der bliver fodret, står alle fem med numsen i himlen og æder. Ikke som før hvor alle rendte forvildet rundt og prøvede på at få noget at spise uden at få tæsk med i købet. Sally er stadig presset, men med skrækkelige Olfert og hans voldelige brormand ude af ligningen, har hun det noget lettere. Hun kan jo løbe på lodret trådhegn, hvilken hun i øvrigt gør når jeg kommer ned til dem og annoncerer min ankomst med et højlydt KYLLERNE KYLLERNE KYLLERNE. Så tager Sally den ned igennem hønsegården i fuld firspring for så at løbe op af hegnet og slå en baglæns saltomortale i luften før hun lander i hønsegården igen. Det ser skide skægt ud.
Eneste minus er at Gustav ikke kan lide Skrappedulle. Han jager hende ikke, men kommer hun for tæt på gør Gustav opmærksom på at han synes hun er en møgkælling. Det gør han ikke med de andre. Efter aftenfodringen, starter de pudse showet. Der bliver pudset og rettet fjer ud i en sådan grad at en beautysalon ville være grøn af misundelse. Når de så er færdige med det, begynder de selv at gå ind i nathuset. Hvis jeg så ikke letter rumpetten og kommer med majs, stiller Sally sig i natluge åbningen og glor bebrejdende på mig som om hun ville sige: Vi er altså klar til puttemajs.
Jeg har EN hane og fire dejlige høner.