Kimen til mine høns blev nok lagt, da jeg var barn. Vi boede i Gentofte og mine far var "københavner med stort K", han fik mavesår (slemt), så det blev besluttet at vi skulle flytte "over til Jylland" så han kunne stresse af (dengang troede man mavesår var psykisk betinget)
For mine forædre blev det nok drømmen om det lille hus på landet, selvom det var en hel bondegård med landbrugspligt osv de købte. En del jord blev forpagtet ud, min far fortsatte med at være aut. gas-og vandmester (det hed det jo den gang), og der blev anskaffet dyr en masse: Heste, ponier, påfugle, kaniner, marsvin, hund, katte, ja, jeg glemte da lige en stor flok får incl. vædder og alle de skønne forårslam OG DVÆRGHØNS.
Senere flyttede vi til et andet sted i Jylland, og dyreholdet blev indskrænket til en enkelt skødehund og min lillesøsters marsvin.
For nogle år siden gik jeg så en tur bag om nogle af haverne her i kvarteret, og der mødte jeg en hønsegård med de hyggeligste høns, (nogle røde hybrider af en slags). Nu ved I jo her på forum at man ikke behøver at være skør, for at gøre som jeg: men jeg stod jo længe og "snakkede" med de høns, for de var bare så søde med deres skraben og gokken.
Frem fra mit tankemylder tonede sig et glemt (næsten) billede fra barndommen af en hønemor med sine små spraglede dunklumper, og smagen af en selvrørt "æggesnaps".
Jeg lånte ALT om høns på biblioteket søgte på netttet og gemalen blev inviteret på en lille gåtur, han kunne nu også se det charmerende i de røde høns og var med på idéen (det er han ellers ikke altid, når jeg får en "god idé"). Det gik stærkt, han og en nabo tog på trælasthandlen for at købe materialer til hus osv. her blev de ekspederet af en ung fyr, som fortalte at hans far (tømrer) da byggede hønsehuse til salg, og havde flere forskellige slags høns, også til salg.
Så samme dag havde jeg mit hønsehus, og en hønsegård godt på vej og et par dage efter hentede jeg fire søde et-årige dværgkochiner, det var i maj. Nu var planen jo at vi skulle have vores egne æg.....ugerne gik...det er nok fordi de er blevet flyttet....de er nok gået i fældning.......du snakker for meget med dem så de ikke får ro til at lægge æg......

Da efteråret kom uden at jeg havde fået et eneste æg!! besluttede jeg mig for at der var ingen grund til at overvintre tøserne, så naboen fik de slagtede høns, jeg kunne ikke selv spise dem (man spiser da ikke sine venner).
Men på trods af de manglende æg var jeg hooked, jeg havde brugt timevis på at sidde og kikke på hønsene, og selvfølgelig skulle jeg have nye, så da foråret kom, hentede jeg (fra samme sted som før) mine fantastiske dværg wyandotter (ca 12 uger gamle). Fejlfarver, javist, for jeg synes nu det er skægt at de er så forskellige.
Æg javist og i lange baner, selv om vinteren uden ekstra lys, dværghønemor med et kuld spraglede dunklumper, også det!
Gemalen smiler overbærende af mig, men er i virkeligheden selv lige så glad for hønsene, og bestemt helt med, når jeg gerne vil have andre slags høns. Jeg tror dog ikke jeg kan få ham overtalt til flere hønsehuse - desværre. Omvendt er det nok heller ikke realistisk med flere stammer, når de er fritgående.
Pyh, det blev næsten en hel roman, og så har jeg endda begrænset mig