Det er vigtigt at huske at alt omega ikke behøver at komme fra fisk. Ligesom der er Cvitamin i andet end citrusfrugter. Der er desværre ikke lavet forskning på hvordan olier gavner fjerkræ, men olier er super gode for mennesker hvis vi kan holde os fra at varme dem for meget op.
Her er lidt om omega3 via olie:
Alfalinolensyre er en af de essentielle fedtsyrer der kaldes omega-3-fedtsyrer, den er en nødvendig bestanddel af pattedyrs ernæring. De fleste frø og frøolier indeholder en større koncentration af omega-6-fedtsyren linolsyre, som også er en essentiel fedtsyre. Alfalinolensyre og linolsyre konkurrerer om pladser i cellemembranerne og har forskellig indflydelse på menneskets sundhed.
Der er fundet beviser for at ALA har en gavnlig indflydelse mod hjerte-kar-sygdomme.[5][6] Men virkningsmekanismen er stadig ikke forstået: kroppen omdanner ALA til fedtsyrerne eicosapentaensyre (EPA) og docosahexaensyre (DHA), og det er endnu ikke klart om beskyttelsen mod arytmi skyldes ALA selv eller et af disse stofskifteprodukter. Nogle studier forbinder ALA med prostatakræft[7] and macular degeneration,[8] således at af de. der ikke fik ALA, var der 70% større risiko for at udvikle kræft. Forskning tyder også på, at ALA har en gavnlig indflydelse på hjernen, og beskytter mod iskæmi og epilepsi. [9]
Jeg er af den mening gør det mig gavn ka. Det ikke skade mine dyr.
Kh Lotte