Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Slagte ned for vinteren?  (Læst 5328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hopper

• Passiv bruger
  • Høns i haven - lykkepiller uden bivirkninger!
Slagte ned for vinteren?
« Dato: 12 Oktober , 2013, 12:49 »
Hvor mange bruger det at slagte ned, når vinteren er på trapperne?
Jeg er lidt i vildrede, er splittet mellem at beholde mine kæledyr ( altså hønsene) og så slagte inden kødet kun er egnet som suppekød.
Har efterhånden flere ældre damer gående. En fra 2010 (skrukdotte) og så fire fra 2011. Men føler alligevel at det er lidt forkert at slagte dem. Nogle gode råd, tanker eller ideer?

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Slagte ned for vinteren?
« Svar #1 Dato: 12 Oktober , 2013, 13:01 »
Jeg vil helst ikke have alt for mange dyr siddende vinteren over, så nu når de udstillinger, som jeg vil udstille på er overstået, så bliver dyrene fin sorteret en sidste gang og dem som bliver tilbage bliver sat i stammer.

I år havde jeg dog en farveblandet Brahma flok gående, som æglæggere gruppe, det har jeg ikke planer om til næste år.

Af "gamle" dyr beholder jeg absolut kun de bedste år efter år.

Jeg opdrætter, udstiller og spiser selv mine dyr. For mine høns er ikke kæledyr. 
« Senest Redigeret: 12 Oktober , 2013, 13:03 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Oktober , 2013, 14:17 »
Har bare lidt svært ved at 'retfærdiggøre' det overfor mig selv. Men det er jo også træls med alt for mange dyr af svingende kvalitet.

Offline Vikkelsø

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 12 Oktober , 2013, 16:53 »
Jeg er ganske ny hønseejer, og jeg er på første hønsehold, som kun er ca. 6 uger gamle. Der har altså ikke været tale om slagtning her endnu, men det er bestemt planen.

Jeg har tænkt meget på, om jeg selv kan svinge øksen, når den tid kommer (jeg er typen, der bærer edderkopper ud i stedet for at klaske dem), og jeg er kommet frem til, at det kan jeg godt. Det VIL jeg kunne! Alle mine tanker og overvejelser kan koges ned til følgende: Hvis jeg (som jeg har gjort indtil nu) kan spise en 'købekylling', der har levet et kummerligt liv i kun 5 uger med en vækst, der går så hurtigt, at den knap kan stå på sine egne ben til sidst, så kan jeg også tage livet af mine egne kyllingerne og spise dem. Det kan godt være, at jeg ikke selv svinger øksen over 'købekyllingerne', men jeg gør det jo i overført betydning, idet jeg ved at købe dem sørger for at opretholde efterspørgelsen - og dét vil jeg ikke være med til længere! Så vil jeg hellere svinge øksen over kyllinger, der har levet et godt liv i vores have.

Blot mine egne overvejelser, som måske kan 'retfærdiggøre' det, som du skriver.
0,6 Maran
0,1 Silke
0,2 Grønlæggere

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #4 Dato: 12 Oktober , 2013, 17:29 »
Rent økonomisk kommer du til at fodre en hel lang vinter på nogle gamle høns der ikke kommer til at lægge forfærdeligt mange æg næste år. Så ja, når hønsene er et par år gamle er det altså smartest at "slagte ned for vinteren". Så er der også bedre plads til årets nye tillæg af hønniker der kommer i æglægning nu her i efteråret eller tidligt til foråret.
Du behøver jo ikke slagte alle de gamle på en gang, så det bliver helt uoverskueligt. Man kan sagtens nøjes med at tage et par stykker af gangen. Det vil jeg også helst selv.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #5 Dato: 12 Oktober , 2013, 18:19 »
Fuldstændig enig Vikkelsøe.  /o
Du skal nok klare det. Man får en rystetur, men det er sundt at vide, der går et liv til, når vi spiser kød. Men som trods alt har haft det godt.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 12 Oktober , 2013, 19:44 »
Det er også det, jeg er kommet frem til. Æggene bliver for dyre. Jeg har ikke svært ved at slagte unghaner, det er nemmere, da de jo ellers vil slås.
Men hønsene..... Det er en anden sag.
Kan jo sagtens se det fornuftige i at have en til to ældre som skrukmødre og så ellers de bedste af de unge. Men derfra og så til at hente øksen. Puha. Er der nogle der mangler en Dotte, der kan skrukke?  ::)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 12 Oktober , 2013, 22:26 »
Jeg har tænkt meget på, om jeg selv kan svinge øksen, når den tid kommer (jeg er typen, der bærer edderkopper ud i stedet for at klaske dem), og jeg er kommet frem til, at det kan jeg godt. Det VIL jeg kunne! Alle mine tanker og overvejelser kan koges ned til følgende: Hvis jeg (som jeg har gjort indtil nu) kan spise en 'købekylling', der har levet et kummerligt liv i kun 5 uger med en vækst, der går så hurtigt, at den knap kan stå på sine egne ben til sidst, så kan jeg også tage livet af mine egne kyllingerne og spise dem. Det kan godt være, at jeg ikke selv svinger øksen over 'købekyllingerne', men jeg gør det jo i overført betydning, idet jeg ved at købe dem sørger for at opretholde efterspørgelsen - og dét vil jeg ikke være med til længere! Så vil jeg hellere svinge øksen over kyllinger, der har levet et godt liv i vores have.

/o /o /o /o
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #8 Dato: 12 Oktober , 2013, 22:36 »
Når man giver sig i kast med at have feks høns, bør man, inden igangsættelse, gerne gøre sig nogle overvejelser over hvad man egentlig vil, og hvad man forventer.

Vil man udelukkende kælehøns, bør man nøje overveje hvor stor bestand man ønsker. Foder koster penge, og jo flere høns des mere foder (penge). De kræver stadig også en rimelig mængde plads pr individ. Desuden, ved for mange individer bliver det vel så som så med kæleriet for den enkelte h*ne.

Vil man æg + slagt (+evt udstilling/opdræt), er det et helt andet scenarie.
Mvh
Erik Andersen

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #9 Dato: 13 Oktober , 2013, 01:39 »
jeg har hønsene for ægenes skyld. og kød fra overskydende haner. og må indrømme at de par høner (6-8 stk) og en hane jeg startede med er blevet til lidt flere. men det er nu mere fordi jeg syntes det er spændende med de forskellige farver. så selv om jeg begrænser mig så når jeg i denne vinter op på 10-12 stk.

jeg syntes selv jeg er god til at sortere fra og sælger alle overskydende hønekyllinger og sælger også flere af de 1 år gamle. så jeg kun beholder få stk så jeg har æg sommer og efterår indtil hønnikerne begynder æglægning.

sådan har jeg altid kun få 1-2 år gamle høner som løbende bliver skiftet ud.

så undgår jeg at skulle slagte høner og fodre på nogle der ikke giver æg. alle haner jeg ikke får solgt bliver slagtet når de er ca 6 måneder gamle.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hopper

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 13 Oktober , 2013, 12:31 »
Jeg tænkte også sidste år, da jeg anskaffelse mig høns, at det kun skulle være for æg og kød. Med den naive tanke at 'høns holder man jo ikke som kæledyr'. Meeeeeen.
De har jo pokkers personlighed.
Vil helst spis e kød fra dyr der har levet et godt liv, og er da også selv jæger.
Jeg må have gang i min økse. Ville bare ønske at jeg var lige så nøgtern som liljensøe i den store hønsebog. Så ville meget være nemmere.....