Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: ny høne skal indlemmes i flokken - hvordan?  (Læst 13972 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline martin roed

• Passiv bruger
ny høne skal indlemmes i flokken - hvordan?
« Dato: 13 Marts , 2009, 17:39 »
Hvordan får jeg lettest tilføjet en enkelt ny høne til den eksisterende flok (hane + 7 sussexhøns) uden de hakker den til plukfisk?

- Martin

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: ny høne skal indlemmes i flokken - hvordan?
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2009, 19:55 »
Jeg mener det først og fremmest afhænger af om hønen er af samme race som flokken. Men er de af samme race handler det nok om at hønsene har god plads omkring sig, når de mødes. Det vil mindske stresset at de kan flytte sig fra hinanden og nærme sig igen.

Held og lykke med familiesammenføringen. ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline morten

• Bruger
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2009, 21:00 »
sæt den ind om aftenen når det er mørkt, så opdager de ikke så meget.
2 stammer af trefarvet sussex, stor race

Offline regitze

• Passiv bruger
    • vampyrpingvinen galer
« Svar #3 Dato: 14 Marts , 2009, 01:22 »
vi har haft held med samme taktik som Morten.

værtinde for 1,5,7 silkefarvelader og en isa brown der kom ud af det blå.

Offline martin roed

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 14 Marts , 2009, 09:16 »
tak for svar - jeg prøver det med mørke.

- Martin

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
  • Nu også med en datter på matriklen :-)
« Svar #5 Dato: 14 Marts , 2009, 16:10 »
hos os hjalp det ikke at sætte dem sammen i de mørke aften timer - jeg købte 5 små kyller hos Søs i sidste weekend og de er bestemt ikke modtaget godt af de andre 'damer' - de bliver overfaldet bare de nærmer sig de andre..
De gemmer sig konsekvent inde under skide - brættet når de andre høns er der..  :-[

Så andre gode råd om sammenførelse savnes  ???

Hvor længe kan man forvente at det tager før en sammenførelse er accepteret? ???

Randi
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.
Til slagt: Maran, Brahma, Maran/orp kylling

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 14 Marts , 2009, 16:58 »
Her plejer vi mindst at putte 2 ind ad gangen. Sidst vi sådan rigtig førte høns ind i flokken var Juli sidste år. Der fik vi 6 høns, lidt dværg kochin og lidt blandinger. Der gik ca 5 dage før de var accepterede af de andre, og i alt 10-14 dage før de fik lov at sidde blandt de andre på pinden.

Normalt går der 2-10 dage her før de er accepterede, men der har dog været enkelt som har taget noget længere :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 18 Marts , 2009, 07:00 »
er der virkelig ikke nogen som har nogle andre gode råd?
Jeg synes godt nok det er hårdt at se på de små kyllinger bliver 'nakket' bare de andre kommer inden for rækkevidde  >:(
De små kyllinger havde igår selv plantet sig på sidde pinden og tør nu bevæge sig ud i den store verden og være fritgående som de andre, så går ud fra de er begyndt at blive accepteret af de andre  ???

Randi :o)
En stamme hver af følgende; Orpington i blå og sort, Dværg Wyandot i sølv/sort båndet, Amrocks, krøllede chabos i gul m/ sort hale.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #8 Dato: 18 Marts , 2009, 07:08 »
Selvom det er hårdt at se på, tror jeg ikke man kan gøre mere.

Det tager tid, inden de alle har fundet deres plads i hirakiet. Selvom de små/nye har accepteret, de er nederst, går der tid inden de gamle har fattet, at de ikke mere behøver at markere sig i tide og (mest) i utide.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 18 Marts , 2009, 08:03 »
Du har ret, Randi, det er rigtig hårdt at se på, men som du også kan se går det den rigtige vej nu, og inden du ved af det, er det igen en homogen flok.
De gange jeg har sat høns ind i flokken, har jeg altid sat mindst to ind, og så synes jeg det får relativt fint, så er de også to til at dele tæskene.
Den måde Mikkel beskriver processen på er lige i øjet!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #10 Dato: 18 Marts , 2009, 08:06 »
Kan du ikke lave et lille hjørne af hønsehuset hvor du kan sætte lidt tråd op, så de kan se hinanden, og når der er gået et godt stykke tid når dine kyllinger er blevet lidt større, så når det er mørk sætter du kyllingerne op på pinden hos de andre høns, sådan tror jeg jeg ville gøre.
Jeg har selv sat 13 blomster kyllinger ind til 3 gule silke,  :D blomster kyllingerne var ca 5 uger, men en af de gule silke blev skruk, hun viser kyllingerne hvor der er mad og kommer med den skruk lyd  :D så det kommer jo nok an på hvilke måde man vælger, i forhold til hvilke race man har.  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #11 Dato: 18 Marts , 2009, 19:16 »
Jeg satte 6 silker ind til 4 Danske Landhøns for 3-4 mdr. siden (begge dværge). Det er helt klart Landhønsene der bestemmer. Silkerne får ikke lov at spise før landhønsene er mætte (med mindre jeg sætter flere skåle op) og de må heller ikke sidde på samme pind som Landhønsene - heller ikke selv om Silkerne har sat sig ind først.
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Randi Krak

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 08 Maj , 2009, 15:34 »
Opdatering:

De fem yngste damer, som blev overfaldet en del i starten, er aldrig helt faldet til - dvs i deres egen flok går det super, men accepteret af Hanen Herman og hans 5 damer er de aldrig blevet  >:(

Nu har det så også vist sig af en af de yngste damer er en hane  :o Han hedder nu Pelle Haleløs, da han ingen fjer havde på rumpetten i starten. Måske er Pelle grunden til de aldrig helt er faldet til i den store gruppe..

De går alle i samme hønse gård og sover på samme pind, så på den måde klarer de det ok sammen.. De bliver dog holdt på afstand af mad og drikke, når Herman og hans damer er i nærheden..

Jeg regner med der på et tidspunkt kommer kamp mellem Pelle og Herman, men indtil videre ved Pelle godt, at når Herman er i nærheden, så er det bare med at løbe alt hvad man kan - dertil skal det siges, at Herman er en 'kæmpe' kochin, hvor Pelle er lidt lettere i kropsbygningen  :P