Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad brænder i med ?  (Læst 1776 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
Hvad brænder i med ?
« Dato: 08 Oktober , 2013, 08:52 »
Jeg bruger min brændeovn flittigt, så at sige hver aften bliver den tændt op. Vi har ikke mere brænde så køber lyse briketter som man kan få på tilbud 5-7 pakker for 100kr . Men nu skal jeg til at bestille træpiller til fyrret  og kommer i tvivl om det kan betale sig at fyrre op med de lyse briketter eller om jeg skal købe et tårn brænde eller de mørke briketter istedet ?  Så hvad bruger i og hvor køber i ? Jeg er pt på Whiteaway.com som også er fragtfri. Hvor er det billigst og bedst ?

Offline jeanette lund

• Passiv bruger
Sv: Hvad brænder i med ?
« Svar #1 Dato: 08 Oktober , 2013, 13:50 »
Hej, vi køber piller hos sydjysk stoker. De er både billige og rigtig gode. Vi har prøvet nogle alt for billige, der var der synlige plaststykker blandet i pillerne. Alt efter hvor i landet du bor så var det fragtfrit til os.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 08 Oktober , 2013, 14:16 »
Jeg har en Volcano two in one  og i den bruger jeg både brænde og energi koks. Det synes jeg nu er bedst.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Oktober , 2013, 14:18 »
Vi fyrer med korn, da dette er billigst i år ;)
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline morAnna

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 08 Oktober , 2013, 19:47 »
vi køber træpiller i Tyskland og tager 24 tons, så er det billigst, træk deler vi med  andet par så rækker det til næste år,  vi har erfaret at det er bedst at handle om sommeren inden 1.08 så kan man forhandle sig til GOD pris /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 08 Oktober , 2013, 22:49 »
Vi køber petrorex, briketter og brænde. En gammel Salamander æder det hele. ;)
Det er svært at finde gode briketter, både i DK og i Tyskland. Vi har haft en ton, der vist mest var formpresset ukrainsk aske. Jeg bestilte ikke andet end at skovle aske ud.  >:(

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 08 Oktober , 2013, 23:37 »
Jeg fyrer primært med brænde i et centralvarmeanlæg.

Anlægget er konstrueret med to fyr. Et oliefyr og et fastbrændselsfyr (brændefyr). Er der ikke tændt op i brændefyret tager oliefyret automatisk over, og sikrer at der holdes en hvis minimumstemperatur på brugsvand.

Jeg køber brænde ind i store mængder og har prøvet lidt af hvert, også de lyse briketter.

Det der giver mig den bedste økonomi er indkøb af brænde i store læs.

I år har jeg opnået en meget fordelagtig økonomi, men det har så til gengæld kostet en hel del timer i arbejde.

Jeg har købt hele stammer af ask og bøg, skåret dem op, flækket dem og stablet dem i bure. Da jeg var færdig var der ca 15 godt pakkede bure til en samlet pris af 12.500 kr. Men som sagt, det kræver en hel del arbejde.
Mvh
Erik Andersen

Offline MOK

• Passiv bruger
    • Odahesten.dk
« Svar #7 Dato: 09 Oktober , 2013, 09:15 »
Vi har et baxi-træpillefyr og en brændeovn i stuen. Har netop købt træpiller til fyret og nogle bøge-briketter til brændeovnen. Bøgebriketterne mere hårdtpressede end dem jeg har kunnet finde i diverse byggemarkeder/Bilka her omkring og så er det jo altid "nemmere" at have en palle stående end at skulle slæbe hjem  :D

Da vi sidste år fik pillefyret installeret fik vi at vide at det var stort set spild at bruge brændeovnen - vi skulle bare lade fyret arbejde, men om det holder skal jeg ikke kunne sige (og så er der jo altså lige hyggen ved brændeovnen i stuen  /o )
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Oktober , 2013, 10:19 »
Jordvarme. Der er gulvvarme overalt i huset. Og så en brændeovn i stuen :)
Mvh Marianne

Offline Malena

• Passiv bruger
  • høns
« Svar #9 Dato: 09 Oktober , 2013, 17:26 »
Jordvarme bliver det når vores pillefyr døer ! Brændeovnen bruger vi nu, for vi har ikke tændt for varmen ( har endnu ikke fået købt piller :-/ )! Har kik på Svenske Villa piller til lige under 2000kr leveret, de ligger i 16 kg sække, så jeg også kan fylde på .  Alle de billige piller kan købes i jylland, satans bro !!!
Erik det giver jo varme mange gang :-s

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2013, 22:45 »
Vi har naturgas og bruger for ca. 5000 kroner om året på varmt vand og varme i radiatorerne i vintermånederne.

Derudover bruger vi omkring 2-3 m3 brænde om året, brænde jeg typisk køber i skoven som 3-meter bøgestammer jeg saver op og kører hjem og kløver og stabler i brændeskuret. Jeg plejer at have brænde til 3-4 år på lager og kan dermed nøjes med at hente træ ca. hvert andet år, da det så altid kan nå at ligge og tørre i to år inden det skal bruges.

Det giver varmen mange gange at hente træet selv, det er noget billigere end at købe brændetårne og er sund motion. Og så en god lejlighed til at lege med motorsaven, den store bil og brændekløveren
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2013, 23:11 »
Det var en lang tørretid, men måske fordi du lægger det til tørre i skur.

Det brænde jeg bearbejdede i slutningen af april er klar til brug nu. Sol og vind gør en utrolig forskel.

Jeg flækker med en god flækøkse, da det efter min mening går for langsom med brændekløver, medmindre man investerer i en der kan dele i mere en 2 stykker ad gangen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Oktober , 2013, 23:51 »
Det var en lang tørretid, men måske fordi du lægger det til tørre i skur.

Tjaa, det er friskskovet bøgetræ jeg henter hjem i februar måned, så er det ikke helt nede på 14-15% fugtighed efter kun en sommer, så hellere lade det ligge et år mere, så kommer det helt ned og er dejligt tørt.

Det brænde jeg bearbejdede i slutningen af april er klar til brug nu. Sol og vind gør en utrolig forskel.

Ja, hvis det ligger ude i sol og vind har det da helt klart en bedre tørring end en stabel inde i et skur, om end skuret er lavet med 2 cm mellemrum mellem beklædningsbrænderne så der kommer luft igennem det. Er det også bøgetræ du bruger?

Jeg flækker med en god flækøkse, da det efter min mening går for langsom med brændekløver, medmindre man investerer i en der kan dele i mere en 2 stykker ad gangen.

Jeg tager den grove opdeling med en stor 400V brændekløver der deler i fire stykker, og tager så findelingen med en lille kløver og/eller en fiskars flækøkse der ikke er til at slide ihjel.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #13 Dato: 10 Oktober , 2013, 00:23 »
Jeg har købt bøg og ask i år. Friskskovet. Så friskt at der på nogle stammer sad grene med friske grønne blade. Dog ikke på det tidligste læs (jeg købte 3 læs ialt, hvoraf det første blev modtaget lige i slutningen af april, og det havde ikke blade, men de næste 2 læs havde nye friske blade på nogle små kviste der ikke var fjernet ifm fældning).

Ved brug af flækker der kan dele i mere end 2 stykker kan jeg se fordelen, men så begynder det jo også at løbe op i 'anlægsudgifter'.

Mvh
Erik Andersen

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 10 Oktober , 2013, 09:08 »
Sådan en flækker koster da ikke mere end 2-3000 kr i dag. At den flækker i 4 er fordi den får sat en ekstra spaltekniv på den eksisterende. Den ekstra kniv koster omkring 500 kr. Har i øvrigt netop sådan et sæt til at stå som jeg ikke bruger hvis det kan friste...
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/