Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sig mig engang lægger de aldrig æg?  (Læst 2768 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
Sig mig engang lægger de aldrig æg?
« Dato: 05 Oktober , 2013, 17:54 »
Købte i starten af august en Grünlægger og en Maran høne. De var imellem 12-15 uger vil jeg tro da jeg købte dem. Så nu er de så 22-25 uger gamle.
Men de lægger ingen æg, springer de over og venter til foråret eller skal jeg bare vente lidt endnu?
De har fået det jeg vil kalde voksnetræk, det vil sige Grünlæggeren har fået smukke gule ben og gul næb. Og Maranen har fået sort næb og er blevet fin rund.

Hvornår skal jeg kunne forvente æg fra dem og er der noget der kan indikere det er på vej?

Kh Lotte

Offline Bente E.

• Bruger
Sv: Sig mig engang lægger de aldrig æg?
« Svar #1 Dato: 05 Oktober , 2013, 18:01 »
En høne der lægger æg er godt rød i ansigtet og har også knaldrød kam og hagelapper.

Vi er lidt langt henne på året nu, og lyset er svindende - de skal helst begynde at lægge snart, hvis de skal nå at komme i gang - hvis de kommer i gang, bliver de ved til de fælder næste efterår, ellers vil de til foråret.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 05 Oktober , 2013, 18:05 »
Uhhhh mange tak. Så må det være lige op over med min Grünlægger, for hendes kam og lapper er meget røde nu. Da jeg købte hende var de næsten hvide og her de sidste dage har jeg observeret at de er meget røde.
Uhhh så håber jeg de når det.

Kh Lotte

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 05 Oktober , 2013, 21:57 »
Umiddelbart skal du regne med at din Maran skal være omkring 26 uger inden den begynder æglægning.
Mvh
Erik Andersen

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 06 Oktober , 2013, 18:11 »
Tak Erik

Har kigget efter lige den oplysning. Så er det spændende om hun når det i år. Kiggede nærmere på hendes lille hovede i dag og hun er godt rød om øjnene, dog godt kamufleret under hendes kobberfjer.
Jeg finder også en del brune fjer i redekasserne, så mon ikke hun er ved at prøve den af? Hun er den eneste høne med brune fjer hos mig ;)

Kh Lotte

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2013, 18:21 »
Det er på kamfarven (og resten af ansigtet) man kan se om de er ved at komme i æglægning. Men kammen er jo unægtelig nemmest at se. Har aldrig hørt at det skulle have det fjerneste at gøre med farven på ben og næb???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline LEgaa

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2013, 18:31 »
Ved godt ben og næb ikke har noget med æglægningen at gøre. Men ser det som en tegn på at hønen er ved at blive voksen, for da jeg fik Grünlæggeren havde hun helt lyserøde ben og næb og nu er det meget gult.
De har desuden begge haft flot rød kam den sidste mrd tid. Mener mest det med kammen er et sundheds tegn. Haner har jo også røde kamme og mine tre Arucanaer der kun er 12-14 uger har fine små røde kamme og de lægger nok ikke æg i år.

Ikke nemt men jeg værner mig med tålmodighed og ser frem til mine skønne piger lægger mig fine æg.

Kh Lotte