Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hestebønner som proteinkilde i foder  (Læst 10093 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Hestebønner som proteinkilde i foder
« Dato: 03 Oktober , 2013, 19:50 »
http://www.lf.dk/Aktuelt/Nyheder/2013/Oktober/Hestebonner_kan_reducere_importen_af_udenlandsk_soja.aspx

Lyder lovende. Indenlandsk proteinkilde i stedet for importeret soya.

Nogen der skal til at dyrke dem?
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Fisker

• Passiv bruger
Sv: Hestebønner som proteinkilde i foder
« Svar #1 Dato: 03 Oktober , 2013, 20:09 »
Jeg prøvede for et par år siden, de er nemme at dyrke, men kræver lidt arbejde når de skal bælges, som dengang fik mig til at overveje om de ikke kunne ensileres med fordel? I hel tilstand gad hønsene dem ikke, og da jeg ikke havde nogen stor målestok kværn gik de til geder og grise i stedet, som spiser det gladeligt. Men det kræver nogle kvadratmeter hvis det skal være hovedproteinkilde i foderet.

Rasmus

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #2 Dato: 03 Oktober , 2013, 20:55 »
@ Fisker

hvordan håndterede du ensilage, nu tænker jeg på hvordan du styrede at det ikke blev varmt, hvor mange grise fodrede du
var det som wrap eller i stak ??

mvh christian

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 03 Oktober , 2013, 20:59 »
Jeg dyrker hestebønner både til dyr og mennesker. De er meget nemme at dyrke - jeg dyrker dem imellem kartoffelrækkerne da de er jordforbedrende og kvælstofopsamlende (knoldrodsplante). De skal sås tidligt - allerede april måned - for at udvikle sig ordentligt. De blomstrer så flot med hvide og violette blomster.
De bønner vi ikke selv spiser bliver mest brugt til grisefoder men at valse dem til hønsene er måske ikke nogen dårlig ide.
Sonja

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #4 Dato: 03 Oktober , 2013, 21:01 »
@kokholm
tøre du bønnerne eller hvordan håndtere du dem ?

mvh christian

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 03 Oktober , 2013, 21:35 »
@Christian
Nej jeg ikke prøvet at lave ensilage af dem, jeg overvejede det fordi jeg synes det var ret arbejdskrævende at tørre og sortere bønnerne fra. Første forsøg var nok omkring 500kvm tilplantet og det gav for meget arbejde når det skal høstes etc manuelt. Men som skrevet så kunne det godt være et forsøg værd at valse dem.
Efterfølgende har jeg høstet og bundet neg og givet dem løbende over vinteren. Det har fungeret godt til fæ uden fjer og jeg giver Kokholm helt ret i at det er en utrolig let plante at dyrke.

Rasmus

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #6 Dato: 03 Oktober , 2013, 21:42 »
@ fisker

det er fordig jeg har sort broget dansk landrace svin
og jeg roder lidt med noget grov foder til dem, jeg har besluttet mig for at dyrke to ha mark ærter, med græs udlæg, men det kunne godt være jeg skulle overveje bønnerne igen

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 03 Oktober , 2013, 21:49 »
Hvad giver du dem nu?
Og hvor meget plads har de at gå på?

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #8 Dato: 03 Oktober , 2013, 21:54 »
@ Fisker
jeg har 1000kvm pr so, men det bliver jo hurtigt sort, så der skal noget tilskuds foder til
i dag for det majs helsæd og en blanding af 50kg soya, 100kg valset byg, og 20kg melase

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 04 Oktober , 2013, 17:41 »
Hej Christian
Bønner til menneskefoder plukker jeg grønne, bælger og fryser. Til grisene (som er sortbroget gl. landrace) bliver de tørret og smidt ind som grønfoder så længe de slår til. Også om sommeren spiser de af både bælge og stængler. Den pågældende svinerace skal have noget mere grønfoder end den almindelige lyserøde slagtegris og har ikke så stort proteinbehov da den vokser mindre så bladmateriale er lige så vigtig.
Jeg bruger dem som kvælstofgødning til kartoflerne så derfor bliver de ryddet efterhånden som kartoflerne bliver taget op og smidt ind til grisene. Høns og grise går i den samme fold så hønsene spiser også af det.
Sonja

Offline Fisker

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 04 Oktober , 2013, 21:04 »
Jeg følger nogenlunde samme plan som Sonja, og her har grisene, samme race, nok også dobbelt så meget plads så de når aldrig at vende det hele ned. Jeg synes de er utrolig nøjsomme og der skal ikke den store mængde tilskudsfoder til.

Rasmus

Offline martin s j

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 04 Oktober , 2013, 22:38 »
Er der ikke noget med at de skal koges før at mennesker/dyr kan spise dem.

Og hvor kan man købe dem, jeg dyrker foderærter i forvejen og kunne godt finde på at dyrke hestebønner ved siden af

Offline Kokholm

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 04 Oktober , 2013, 23:00 »
Hestebønner er biologisk set ikke en bønne men en ært og er derfor ikke, som andre bønner, let giftig. De kan uden problemer spises rå både af dyr og mennesker. De hedder ofte i frøkataloger valske bønner. De kan fås hos de fleste frøfirmaer både i Danmark og i udlandet.
Sonja