Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tyndskallet æg  (Læst 10021 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Tyndskallet æg
« Dato: 13 Marts , 2009, 08:22 »
Jeg fik jo to fine nye dværg ararucana tøser fra sidste år i onsdags. Det går tilsyneladende som det skal, og her til morgen fik jeg minsandten det første æg, desværre lå det under siddepinden, hvor de har sovet, og det var i stykker  :'(
Jeg synes det virker lidt tyndskallet i forhold til mine wyandotters æg?
Mit spørgsmål går på om det kan skyldes flytningen, for de rugeæg, jeg fik fra samme sted, virker robuste nok.
Mine høns får alt, det de har brug for og også skaller, så det vil vel rette sig?
NB tøserne er lidt snavsede, efter at hanen har tjekket og de duede til noget  :D det er jo lidt fugtigt i vejret, så han har snavsede fødder.
« Senest Redigeret: 13 Marts , 2009, 08:24 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Tyndskallet æg
« Svar #1 Dato: 13 Marts , 2009, 08:36 »
Jeg synes nu ofte at de helt unge høner lægger ud med nogle tynde æg, så mon ikke det er en begynderhøne der har tabt det helt uden at vide hvad der var gang i , bare vent lidt, så ligger æget på det rigtige sted og har fået en ordentlig skal ;D

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #2 Dato: 13 Marts , 2009, 12:55 »
Tak Ina, Jeg har bare været så heldig med mine wyandotter, for da de begyndte at lægge æg, var de bare fine fra første æg. Selv hende der lige er begyndt, og faktisk er skruk nu, har lagt fine tykskallede æg, selvom de er lidt små.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2009, 15:30 »
De er rigtigt fine, de to, små nye damer.  :)  Held og lykke med dem!

PS  Var det Jensen med de snavsede fødder?
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2009, 15:37 »
Ja, det var ham, ikke nok med han er en hidsig S----; han har også snavsede fødder. Måske er mænd, der sover med sokker på slet ikke så tosset alligevel,  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2009, 22:04 »
Ja, det var ham, ikke nok med han er en hidsig S----; han har også snavsede fødder. Måske er mænd, der sover med sokker på slet ikke så tosset alligevel,  ;)

;D ;D ;D

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2009, 22:05 »
Måske er mænd, der sover med sokker på slet ikke så tosset alligevel,  ;)

Ha, ha!  ;D  Ikke så sexet, men måske praktisk  ::)

Da vi fik de tre ny lyse sussex sidst på sommeren 2008, lagde en af dem æg med meget tynd skal.  Samtidig havde hun hver dag gjort et eller andet ved dem, så de havde et lille hul i skallen.  Efter de er begyndt at lægge æg igen, er der ikke nogen tyndskallede imellem.
Det forklarer ikke rigtigt noget, men det kunne jo tyde på, at det var en af dem fra samme år, altså en ung høne, der lagde de tyndskallede.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 13 Marts , 2009, 22:08 »
Lise, hvor lang tid gik der inden hendes æg fik ordentlig skal? Gjorde hun det i flere måneder eller hur?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 13 Marts , 2009, 22:15 »
Hun lagde ikke æg ret længe, før de vinterstoppede.  Vi fik vel ca. 10 af den slags æg.  Og nu er der som sagt ikke nogen problemer.  Men du kan nok ikke rigtigt bruge det til noget, fordi vinteren kom imellem, og der er jo heldigvis længe til næste vinter.
Venlig hilsen
Lise Kirk

hoejberg

• Gæst
« Svar #9 Dato: 15 Marts , 2009, 12:00 »
Når høns bliver gamle, bliver skallen så tynd igen?
Vi har nemlig også en der ligger æg med tynd skal, men den er ikke så ung længere.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #10 Dato: 15 Marts , 2009, 12:26 »
Jeg mener, jeg har læst, at høns, der holdes igang med æglægningen vinteren igennem med kunstigt lys, kan komme til at lægge tyndskallede æg. Men jeg ved selvfølgelig ikke, om det er tilfældet hos dig?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

hoejberg

• Gæst
« Svar #11 Dato: 15 Marts , 2009, 12:37 »
Der er ikke kunstig lys hos os. De må nøjes med dagslys.

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #12 Dato: 15 Marts , 2009, 12:48 »
Hvis det er et problem at den gør det hele tiden, tror jeg kun der er den mulighed at slagte hønen. Vi har for kort tid siden slagtet en der begyndte at lægge tyndskallede eller "vindæg" hver gang. Da vi fandt ud af hvilken høne det var måtte den ende sine dage i vore maver!
mvh. Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #13 Dato: 15 Marts , 2009, 13:34 »
Ved ikke om det er held. Men efter at ha læst at manglen på D vitaminer kunne give "vindæg", er jeg begynde at komme levertran i blødfodret. Og 7 9 13, så har der ikke været tyndskallede æg siden  ;)
Hilsen Vinni

hoejberg

• Gæst
« Svar #14 Dato: 15 Marts , 2009, 19:31 »
Mange tak. Tror måske det med levertran skal prøves, ellers spiser vi hende.