Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg er bare så stolt - om katte  (Læst 1461 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Jeg er bare så stolt - om katte
« Dato: 01 Oktober , 2013, 13:04 »
I søndags var vi på udstilling, jeg havde to af mine egne katte med, og for første gang blev en killing med mit stamnavn udstillet, killingen er købt af en af mine gode venner, som også opdrætter siamesere.
Vedel's La Belle er kun lige tre måneder gammel (f. 24. juni i år), og min veninde havde hende bare med for at vise sin nye killing frem. Vi synes begge, at hun er en nydelig lille kat, men havde ikke kæmpeforventninger.
Men altså først blev hun BIV (Bedst i varietet) blåmasket siameser, hun slog endda en voksen hunkat, som ellers er Supreme Champion.
Hun blev også nomineret til BIS over 3 andre smukke killinger og endelig på scenen til BIS-show slog hun den anden killing, som bestemt var rigtig flot.
Så lille La Belle lever da op til sit navn, BIV og BIS på hendes allerførste udstilling, samtidig er hun rigtig, rigtig sød og kælen, hos mig kommer temperament og sundhed i første række, og derpå søger jeg selvfølgelig at leve op til standarden.

Mine egne to klarede sig også pænt, Sara (CH Winnetou's Jade Souvenier, JW) fik endnu et CAC (certifikat) og er dermed Champion, og Maidu (San-Toi's Maidu) blev BIV (brunmasket siameser) og BIS ungdyr.

Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Jeg er bare så stolt - om katte
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:22 »
Tillykke  <I Hvor er de smukke allesammen  :D
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Dorthe FR

• Passiv bruger
    • Kennel Fálkastjörnu
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:29 »
Woohoo, Marianne  /o  /o  /o

<I

Hjerteligt tillykke med alle de FLOTTE resultater - glæden er så meget desto større, når man ikke kommer med store forventninger  ;)

Sikken også en fornemmelse at tage til Belgien med...  *o
« Senest Redigeret: 01 Oktober , 2013, 13:33 Fra Dorthe FR »
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline Helle Enevoldsen (josefineamanda)

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2013, 14:57 »
Smukke katte ;) TILLYKKE!
Mvh. Helle
Familien består af:
1 mand og to døtre.
Store sorte Australorps, Gule Orpington, MEDK, 1.2 gæs,
4 hunde, 2 katte.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2013, 16:37 »
Stort tillykke.

Og et godt eksempel på at man sagtens kan avle og udstille gode racetypiske dyr, som også er sunde og har et godt temperament.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2013, 17:44 »
Flot flot.
Slet ingen tvivl om at de har det godt.... /o
Tillykke
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Turbomoster

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2013, 19:55 »
Kæmpestort tillykke Marianne og sikke da en super flot debut, hvad skal det ikke blive til med tiden ??  ;D - nu er det så ikke lige katte jeg selv udstiller men hunde, men tror da helt bestemt, at glæden og stoltheden er den samme - så kan godt forstå, at du er en meget stolt opdrætter og det med rigtig god grund  /o /o /o 

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2013, 20:18 »
Tak skal I ha'
Jeg svæver stadig på den lille lyserøde sky, for det var godt nok en rigtig WOW-oplevelse.
Især var det dejligt at dele det med min gode veninde, Ulla, som har købt La Belle. La Belles mor har jeg tidligere købt af Ulla, så nu er ringen sluttet.

Det gælder vel al opdræt, at man først og fremmest skal opdrætte/avle dyr, der er sunde og harmoniske, men selvfølgelig også gerne i overensstemmelse med standarden.

For mine katte gælder, at jeg gerne vil have de svarer til standarden, men jeg vil ikke have dem overtypede, og der har desværre været en tendens de senere år, hvor mange dommere specielt i vores race har glemt helheden, og kun fokuseret på om kattene havde "ører, der slæbte hen af gulvet", hvilket slet ikke er i overensstemmelse med standarden, men det ser heldigvis ud til, at det nu går den anden vej igen, så der skal mere end et par Dumbo-ører til, men også pels, farve, krop, hale osv tæller med.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2013, 22:39 »
Tillykke <I sikke nogle store ører :) da jeg var barn havde vi en siameser, den havde MEGET mindre ører, ikke nær så smuk som la Belle, smuk OG sød /o
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2013, 07:08 »
Ilse, der er sket meget på de orientalske katte de senere år, La Belle har faktisk ikke de abnormt store øre, hun har efter min mening rigtig nydelige ører, der er i balance med resten af hende.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tantelaila

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 02 Oktober , 2013, 11:49 »
Stort tillykke :) Hun ser meget harmonisk ud, og dejlig farve i masken... Skøn misser ;)
Mvh Laila

1.0 Blå Araucana
0.1 Gul/sort columbia dværg Wyandotter
0.2 Maran/kryds?
0.2 Engelsk Araucana, lyngfarvet
0.2 Hvid Sussex
0.2 Maran/Araucana
0.2 Australorps, Sort

2.1 Maine coon
2.0 Huskat

Offline Guldal

• Passiv bruger
  • HUSK - Vi lever kun 1 gang.
    • Guldal
« Svar #11 Dato: 02 Oktober , 2013, 17:19 »
Stort Tillykke med kattens fine resultater.   <M

Avler selv skov katte og har prøvet at lave min egen killing som vandt en hel del.
Denne lykke følelse er slet ikke til at beskrive.  *o 

I vores skovkatte verden kan de dommer jo heller ikke få ørene store nok og laaaange vil de også helst have kroppen på dem.
(der er selvfølgelig forskel på dommer)
Det er her jeg som opdrætter må holde tungen lige i munden (hvilket ikke altid er nemt, da man jo også gerne vil være med i toppen) og følge den sunde fornuft hvad angår avlen. For alt ændre sig og om nogle år er det vel halerne de ikke kan få lange nok....  *f

Så faktisk er det fantastisk flot at du har holdt på at du ikke vil lave KÆMPE øre på dine katte. OG alligevel formår at lave en BIS killing.  *y  *y
(man må gerne lave en sejers dans her)  *d

Man kan jo med andre ord sige at du nu er blevet belønnet for din tålmodighed. (og dygtighed)  <M

Hilsen Linda
Hilsen den grønne hønse dame. :-D

1.3 - Gul Orpington i stor.
0.3 - Brahma i stor.
0.2 Lys Sussex i stor.
0.1 Paduaner.
1.6 Silker i stor.
0.20 Blandinger.

1.0 Pragtfuld mand og 2.0 dejlige drenge.
0.2 Fransk Bulldog.
0.1 Langhåret Schæfer.

OG ikke at forglæmme mine dejlige Skovkatte som jeg bruger alt min fritid på.
Katte udstiller på "hobby" plan ;-)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 02 Oktober , 2013, 19:08 »
Så fine og elegante, kan godt forstå fascinationen af siameserkatte. Deres ansigter er små kantede chokoladehjerter :-)
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 09 Oktober , 2013, 15:28 »
Tak for jeres pæne ord, jeg svæver stadig lidt, for det var nu en FED fornemmelse.

Vi har lige fået vores egen avlshan nu, så vores piger ikke skal sendes i byen til en parring.

Bente, jeg kan godt forstå, du er fascineret af siamesere, der er netop utrolig elegante, nærmest porcelænsfiguragtige, når man så ser dem bevæge sig får man virkelig indtryk af, hvor elegante de er.
Noget jeg heller ikke kan stå for er netop deres smukke trekantede hoveder med de knaldende mørkeblå øjne, der især hos de brunmaskede næsten kan virke selvlysende, så intenst blå er de.
Endelig elsker jeg deres sind: nysgerrige, aktive, elskelige, frække, sjove, intelligente, uartige, dygtige, udspekulerede, lærenemme, charmerende, deltagende og alt sammen på én gang.

Mine katte får glæden frem så mange gange hver eneste dag <.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk