Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan en høne få æg-forstoppelse..?  (Læst 5438 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
Kan en høne få æg-forstoppelse..?
« Dato: 01 Oktober , 2013, 12:40 »
Undskylder alle mine dumme spørgsmål, men undrer mig over min ene høne. En Skånsk blomsterhøne. Det er ca en uge siden hun har lagt et æg sidst, og det valgte hun at lægge i hønsegården på trods af adgang til redekassen. De efterfølgende dage har jeg flere gange set hende ligge på reden, og når hun har ligget der i et stykke tid rejser hun sig og "snakker" som hun plejer når hun har lagt et æg, men reden er tom.
Det meste af dagen går hun rundt sammen med de andre høns, men har nogle dage lagt sig to gange som jeg har beskrevet ovenfor. Og så tænkte jeg om der kan sidde et æg fast..? Og ja der må gerne grines hvis det er et meget dumt spørgsmål, men jeg ved ik hvad der er galt med hende...  :-[ Hun er ca 1 1/2 år gammel.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kan en høne få æg-forstoppelse..?
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:09 »
Der er aldrig dumme spørgsmål, kun dumme svar :D
Hvis en høne har læggenød, virker den som regel rigtig ynkelig, man er slet ikke i tvivl om, at der sidder et æg på vej, som den kæmper for at komme af med, den står og hænger, forsøger at presse og har ikke lyst til at spise/drikke.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2013, 15:57 »
Hvis hun er frisk og rask kan det være hun bare er gået i fældning og derfor ikke lige lægger æg, men bare går ind og lægger sig af gammel vane.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2013, 16:00 »
Nej - din høne har ikke et æg siddende i klemme, som Marianne skriver, så er man ikke i tvivl ved læggenød.

Nogle høner er bare meget glade for at ligge på rede og synge snyde æggesang. Jeg oplever ofte, at en høne, som i en periode ikke lægger æg, alligevel lægger sig mindst en gang om dagen og efterfølgende fortæller hele verden om det fine æg (som ikke er der).

Jeg har desuden en høne, som gik på æggepension for godt et år siden, hun lægger sig stadig, hver dag, hvis ikke...nåh ja ::) der kan jo komme interessantere ting i vejen ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2013, 20:13 »
Ha ha... Jamen så har man hørt det med. Det er noget af en verden man har bevæget sig ind i med hønsehold. Så mange skøre ideer de får  :)

Hun virker på ingen måde skidt tilpas. Men hun har da fået mig til at rende forgæves mange gange efterhånden når hun står der og praler  ;D

Takker mange gange for jeres svar. Det er så rart at man kan spørge til råds herinde, når man ikke kender nogen der har forstand på høns. Der dukker godt nok mange spørgsmål op løbende.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2013, 23:21 »
.... når man ikke kender nogen der har forstand på høns.

Hvad mener du? Vi er jo lige her. Ganske mange, og på de fleste tidspunkter af dagen/aftenen.  :) :)

Du skal bare spørge løs. Det er den eneste måde at lære det på.
Mvh
Erik Andersen

Offline FruJakobsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 02 Oktober , 2013, 14:23 »
Det er bare fantastisk  ;D

Kan jeg så først forvente æg fra hende igen til foråret..? Sidste år holdt hun pause hele vinteren. Godt jeg har de to Isaer... De er da stabile ægproducenter  :)

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2013, 19:18 »
Der er stor sandsynlighed for at hun holder pause indtil forårslyset kommer tilbage - måske i februar en gang...
Nogle maraner, nogle araucana.