Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: foder til høns  (Læst 9067 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
foder til høns
« Dato: 01 Oktober , 2013, 10:44 »
har altid fodret med fuldfoder til æglæggende høns... men så skiftede vi over til en anden fodrer firma og de sagde det var helt forkert da vi også giver vores høns korn ved siden af... så de skal have tilskudsfoder i stedet for fuldfoder....
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: foder til høns
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2013, 11:06 »
Det er helt rigtigt at fuldfoder ikke skal tilsættes extra korn, for så sænker man protein indholdet.

Vil man fodre med korn også, så skal det være et tilskudsfoder, som bruges. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2013, 11:08 »
Enig med dit nye foderfirma.

Fuldfoder = kun fuldfoder, da fuldfoder jo netop indeholder korn i passende mængde. Ulempen ved fuldfoder er at man får lov at betale en temmelig høj pris for det korn de hælder i pillerne. Fordelen er at hønsene ikke kan sortere i det og bare æde kornet.

Tilskudsfoder = Tilskudsfoder + korn/frø. Afhængigt af mærke fodrer man ca. i forholdet 50/50. Ulempen er at de snu høns sorterer i det og måske får for stor andel af korn. Fordelen er klart at prisen på kornet bliver næsten halveret i forhold til hvis det var tilsat fuldfoderet.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Marianne M.

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2013, 11:36 »
Ulempen er at de snu høns sorterer i det og måske får for stor andel af korn. Fordelen er klart at prisen på kornet bliver næsten halveret i forhold til hvis det var tilsat fuldfoderet.

Man kan gøre det, at de kun har fri adgang til tilskudsfoderet, og så giver en udmålt dosis korn hver dag (så de spiser op). Og ikke blander det sammen, for så bliver der svinet med tilskudsfoderet, når de leder efter korn :)
Mvh Marianne

Offline mcquolle

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2013, 11:54 »
Hmm - Ja, det kan man selvfølgeligt, men hvor meget foder skal man så regne med i alt pr. høne / dag? (Stor race)
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2013, 12:35 »
Pyyh det er lidt kompliceret..... mine har fået starfoder fra Hedegård og er ligeså stille begyndt at få mere og mere Tradicroc, men de får ca. 2 dcl Møllerens kornblanding + 1 dcl. 4-seasons havefuglefrø spredt ud i græsset og bladbunker. De får også 2 håndfulde undulatblanding- er det for meget korn ifht. Tradicroc så?
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:25 »
det var ved land og fritid jeg i sin tid fik afvide mine høns skulle have fuldfoder selv om jeg gav korn....  Kan det mon være derfor der ikke altid har været så mange æg.. fra 10 høns 5 æg hver dag...
for efter jeg har skiftet foder er der 8 æg hver dag nu.. (det er 1 uge siden jeg skiftede)
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:44 »
HELT sikkert er det at æglægning har noget med fodring at gøre.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2013, 22:34 »
Jeg har læst et eller andet sted her på siderne, at man skulle dosere korn med sådan ca 1 alm tændstikæske per høne.

Men er det rigtigt (forudsat de så har fri adgang til tilskudsfoder) - og er det så dværg høns, der tænkes på eller almindelige høns?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 02 Oktober , 2013, 23:29 »
Jeg har ikke problemer med at give mine høns en blanding af æglægningspiller, korn, undulatblanding og majs (de to sidste ingredienser iblandes i meget begrænsede mængder) i fodertårnet. Bevares, de prøver at pille alt korn og majs fra, men da de ikke får tilført nyt, før der er nogenlunde spist op, så spiser de også pillerne.
Mvh
Erik Andersen

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Oktober , 2013, 15:44 »
hvis de ikke skal have mere korn en det..skaljeg til at skære voldsomt ned..da mine får halv af hver
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline bjarne m

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 09 Oktober , 2013, 17:11 »
Fodring af høns!!!!!!!!
det er ikke så svært?????.
høns kan kun udnytte op til ca.17-18% fordøjeligt protein,så læs på jeres foderposer,hvad de egentlig indeholder.-æglægnings-tilskudsfoder-skal gives sammen med korn.
fuldfoder gives uden korn-som navnet antyder.
en stor høne æder ca.80 gr,foder om dagen.
en dv.ca 30-40 gr om dagen.
tunge racer æder mere og lette racer mindre.
kyllinger kræver mere protein,for at kunne danne muskler og væv,og høns i stærk æglægning kræver også mere af sit foder.
vh bjarne m