Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine  (Læst 5627 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Iver

• Passiv bruger
Rugemaskine
« Dato: 27 ſeptember , 2013, 11:14 »
Jeg har en America 24 ægs fladruger, jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg styrer luftfugtigheden. Kan nogen hjælpe

Offline Linda Andreasen

• Global Moderator
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Rugemaskine
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2013, 15:52 »
Hejsa
Den styres ved at du putter vand i de to bakker som er i begge sider i bunden. Lidt vand i den ene =lav fugtighed. Meget vand i begge = høj fugtighed. Der er ikke nogen helt bestemt opskrift..... Du må prøve dig frem  8)
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Iver

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2013, 15:56 »
Takker for dit venlige svar /o

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2013, 22:35 »
Hejsa
Den styres ved at du putter vand i de to bakker som er i begge sider i bunden. Lidt vand i den ene =lav fugtighed. Meget vand i begge = høj fugtighed. Der er ikke nogen helt bestemt opskrift..... Du må prøve dig frem  8)

Det er nu ikke helt rigtigt. :)

Den virker perfekt ved at have vand i ét kar i begyndelsen (eller fra dag 3 hvis det skal være helt rigtigt) og vand i begge kar fra dag 18. Mængden af vand i hvert kar har ikke den store betydning for fugtigheden, da overfladen (som afgiver fugtigheden) altid er lige stor. Det er dog klart en fordel at fylde karrene til randen, efter ovenstående anvisning, for at undgå at åbne maskinen unødigt (meget luftfugtighed mistes hver gang man åbner maskinen, så åben den så få gange som muligt).

En meget simpel men i grunden også pålidelig maskine.

Pøj-pøj.

Mvh
Erik Andersen

Offline Iver

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 ſeptember , 2013, 08:19 »
Æggene kommer i dag. Jeg prøvede i går at fylde begge kar og ente med at lukke op for alle de blå propper, resultatet var en fugtighed omkring 73.
I går aftes fyldte jeg så det ene kar halvt op og åbnede alle propper. fugtigheden var her til morgen 48. så jeg tror jeg styrer derhenad.
Man tak for Jeres hjælp /o

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 28 ſeptember , 2013, 09:28 »
Blot til info, så må der aldrig lukkes helt til for luft (ilt) under en rugning. Hvis der er tale om huller/propper skal en enkelt vedblive at være åben og hvis det er en rugemaskine med luftrosette, så lukkes max. så der stadig står en smal stribe åben.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2013, 13:18 »
Det gør ingen forskel om karrene er helt eller halvt fyldte, da det jo er overfladen, der afgiver vanddamp, og den er jo den samme uanset om karret er helt eller halvt fyldt.
Et tip kan være at lægge en gennemvædet svamp i bunden, hvis man har svært ved at få fugtigheden op.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #7 Dato: 02 Oktober , 2013, 00:23 »
Vand i begge kar på dag 18 og alle propper lukket giver alt rigelig fugt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 02 Oktober , 2013, 07:16 »
Der skal altid være mindst én prop åben af hensyn til ilten.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk