Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Min meget opfindsomme høne  (Læst 1298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Min meget opfindsomme høne
« Dato: 27 ſeptember , 2013, 10:47 »
Mit hønserum, er delt på midten af Collstrophegn, på ca 160, og på den anden side har jeg noget opmagasinering af gammelt alt muligt.

Hele sommeren har min ene blandingshøne lagt æg derinde, og samlet til bunke, og jeg har smidt hende over på den anden side og samlet hendes æg sammen.. det har vi fået megen god tid til at gå med...
Her sidst på sommeren blev hun liggende selvom jeg fjernede hendes æg, og jeg har jævnligt set til hende, fordi der jo ikke er foder derinde, men velvidende at hun da bare flyver over.

lige på den anden side af hendes plads og altså inde i selve hønserummet ligger min superhønemor med sine araucankyllinger, der jo siger som små kyllinger gør, og jeg bemærker at der også bliver sagt skruklyde på den anden side af hegnet, og tænker, nå det er nu også synd, når nu hun så gerne vil ha' de kyllinger.

Da jeg så igen ser til blandingen på ingen æg, bliver jeg noget overasket, da hun som hun har gjort flere gange i løbet af sommeren, ligger på 18 æg, og nu er der så kommet en kylling,, hvem der har lagt æggene ved jeg ikke, for hun har selv kun været ude og spise en gang i mellem, jeg genkender æggene som hun og hendes to søskende lægger, og tænker, kan det passe at en af de andre har fyldt reden for hende.. hmm en kylling er bedre end ingen åbenbart, og jeg sætter noget mad og vand ind til hende.

Senere på dagen er der tre kyllinger   ::) og jeg tænker " der tog hun da r.... på mig.. og resultatet da jeg dagen efter løfter hende, under stor protest er 5 sunde fine kyllinger i hver sin farve, under alle omstændigheder er farmand min gamle gule orpington,, hun selv er en blanding af Isbar og så vidt jeg ved Italiener i ukendt farve. Der er også to der aldrig klarede opgaven med at komme helt ud af ægget. Jeg rydder op i reden, og lader hende være.

Nu har hun så haft sit eget domæne derinde i 10 dage, og hun går i haven med afkommet hver dag, sammen med alle andre, der end ikke tør se på hendes børn.

Til morgen kom så den næste overraskelse, da jeg åbner døren til hønseriet kommer alle ud i en forvirring mellem hinanden, araucanakyllingerne først i lav flyvehøjde, så deres mor må vente i baggrunden på at de andre flytter sig...
Da jeg tjekker at alle er friske kommer min hvide blandingshøne spankulerende ud af samme dør, med alle sine 5 unger om benene  :o her er jeg fortabt,,, de små dunbolde, kan da vel ikke overkomme hegnet, selvom den øverste del er åbent i felter, og der er faktisk ingen sprækker, ved gulvet...
Jeg ved at jeg lukkede hendes egen dør på bagsiden af huset i går, og at hun lå derinde,,, jeg er hverken senil eller blind, og det var jo mig selv der talte og lukkede,, hvordan i al verden er det gået til ???

Nu er hun så flyttet ind til de øvrige høns, og det er helt fint, så nu er der igen kun en dør at lukke..

Jeg har en høne der er klogere end jeg  <:
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Min meget opfindsomme høne
« Svar #1 Dato: 27 ſeptember , 2013, 10:56 »
 *f Pragtfuld historie  :laugh: TAK!
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 ſeptember , 2013, 10:57 »
Vi havde en blandingshøne, Mille Fleur/Barnefelder med to kyllinger.
Hun sad på toppen af en pallestak på 2½ m. hver nat.
Hun transporterede kyllingerne, en ad gangen, på ryggen.
Din høne har nok gjort det samme.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 27 ſeptember , 2013, 11:42 »
Det var da helt utroligt, hold da op en høne du har der /o kan de de ligefrem flytte kyllinger over hegn :o. Ja, jeg er vildt imponeret!!
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Dorthe FR

• Passiv bruger
    • Kennel Fálkastjörnu
« Svar #4 Dato: 27 ſeptember , 2013, 12:56 »
Jeg elsker simpelthen de historier, I kan fortælle om jeres fjer  *b Tusind tak, fordi du deler en sådan oplevelse her på Forum, Ina  /o

...og så glæder jeg mig som et lille barn, til jeg selv igen får hønsebasser, når det bliver forår  *p
De bedste hilsner, Dorthe

Ejet af (og det er ikke en trykfejl...) 1,3 islandske fårehunde samt 0,1 border collie.
Havde dværghøns fra 1970 til 2005, og nu er beslutningen truffet om atter at berige matriklen med fjerede væsener i foråret 2014 :)

Medlem af Maranklub DK - www.maranklub.dk

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 ſeptember , 2013, 17:46 »
 ;D
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Lene Skelmose

• Gæst
« Svar #6 Dato: 27 ſeptember , 2013, 18:06 »
Hvilket herligt indlæg!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Offline Fr. Hønseløs

• Passiv bruger
  • Nu MED høns
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2013, 19:16 »
Sikke en hyggelig historie, og du skriver den så levende at man selv er lidt med.
Jeg personligt ville dog være lidt bekymret hvis jeg følte mig udkonkurreret på intelligens af en høne. ;)
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2013, 19:35 »
Endnu en skøn oplevelse fra en hønsegård - tak for den, Ina /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Jette Jensen

• Passiv bruger
  • Grib dagen, timen, minuttet
« Svar #9 Dato: 28 ſeptember , 2013, 11:03 »
Fantastisk at høns stadig kan forbavse en efter så mange år  <P

Tak for historien.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #10 Dato: 28 ſeptember , 2013, 23:03 »
Ja ja det er måske ikke det fedeste at blive out smartet af en høne, på den anden side, så længe det er på grund af moderskabets glæder, så er det ok med mig.

I dag lod jeg mig endnu en gang imponerer af det instinktive veludviklede omsorgsgen min hønsefamilie har.

Da jeg lukkede ud i dag, kom alle jo pilende ud af døren, og også de små og deres mor.
Her på farmen drikker hønsene af en opvaskebalje, og som det plejer at være, går alle direkte til vandbaljen, men de helt små kan ikke nå endnu.
Ved siden af baljen står et alm. drikketårn, som kyllingerne sagtens kan nå, men de havde ikke lige fået øje på det.. Det havde farmand til gengæld og selvom han skal lægge hovedet på skrå for at nå at få hovedet ned under beholderen, så står han længe og ser på de små, for så at drikke af vandet, igen og igen, indtil en af de små får kik på ham, og derefter står de alle og drikker sammen... den gamle hane ser på de små, og ryster sig, for så at gå videre, han ser noget træt ud, han er ussel at se til, og har hverken hale eller halsfjer pga. fjerskift, og han går i disse dage lidt stille og ofte alene omkring,, alligevel havde han lige overskud til at vejlede de små dunbolde til vandet. 

De der små, må blive utroligt kloge med de forældre, og jeg elsker mine høns.

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 29 ſeptember , 2013, 23:23 »
Klog far de har,haner kan da være SÅ søde. Det er jeg for første gang ved at erfare, en stor overraskelse, jeg troede det bare var en der galede og det var det!
Du skriver at han er stille og går alene omkring, er det fordi han fælder? Dem af mine der fælder er nemlig også lidt "anderledes" for tiden.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #12 Dato: 30 ſeptember , 2013, 05:50 »

Du skriver at han er stille og går alene omkring, er det fordi han fælder? Dem af mine der fælder er nemlig også lidt "anderledes" for tiden.

Nogle høns kan være meget ramt på almentilstanden, når de fælder - være trætte og ikke vise den store lyst til at deltage i flok aktiviteterne. Det er der bestemt heller ikke noget at sige til, der skal bruges meget energi på at producere en ny fjerdragt.

Min hane tog også en pause fra sine forpligtelser i en god uges tid, da han satte nye fjer - jeg så ham mest stå og sove midt i flokken i de dage.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 30 ſeptember , 2013, 09:40 »
Tak for svar, ja det forklarer jo hvad der sker :)
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.