Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Prisen for et rugeæg  (Læst 24833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Prisen for et rugeæg
« Svar #30 Dato: 12 Marts , 2009, 20:25 »
Jeg tager 10 kr pr æg og hvis folk ikke gider betale det, tja så må de bare gå et andet sted hen.

Tilgengæld plejer jeg altid selv at ruge kyllinger ud først, sådan lige for at se resultatet og også selvfølgelig være sikker på selv at få nogle kyllinger, da det er det vigtigste.

Og jeg vil også altid gerne høre fra folk om hvordan det er gået.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Patricia

• Passiv bruger
  • Mit første Klubmesterskab
« Svar #31 Dato: 12 Marts , 2009, 20:32 »
Jeg vil bare lige sige, at jeg har solgt 20 æg til Susanne, hvor der åbentbart kun er 6 befrugtede  >:( , men hvordan i H......, skulle jeg kunne vide det ???. Sidste år var min befrugtning helt i top.
Jeg har selv mit første hold æg i rugemaskinen og er spændt på resultatet.
Hønsehilsner
Patricia

4,5 stor lys Sussex, 2,10 lys dv. Sussex, 2,10 gul dv. Sussex, 7 grå Landgæs, 2 Svanegæs 1,0 Dansk/svensk gårdhund, 0,1 Jack Russell terrier
www.racefjerkrae.dk
www.naestved-fjerkraeklub.dk
www.sussex.dk
www.Sydvestsjaellands-fjerkraeklub.dk

Offline Susanne Ebbe

• Passiv bruger
« Svar #32 Dato: 12 Marts , 2009, 20:38 »
Det er jo netop ikke til at se Patricia  ;) Desværre kan jeg jo kun sige. Men jeg håber på at de 6 holder den gående og klækker.
Hilsen Susanne

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #33 Dato: 12 Marts , 2009, 20:43 »
Nu må i ikke misforstå mig for sådan noget kan jo ske, men at være klar over det er en anden ting, og så at skrive at befrugtningen er udemærket er forkert.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #34 Dato: 12 Marts , 2009, 21:11 »
NEj det er jo ikke til at se hvordan befrugtningen er i en portion æg.  MEn måske kunne man lave en aftale om at hvis der kun er 50 % befrugtning så får man tilsvarende en ny portion uden beregning, altså hvis jeg køber 100 æg og kun 50 er befrugtede, så kan jeg kvit og frit få et portion på 50 nye æg. er der så stadig kun halvdelen er befrugtet, ja så har man trods alt fået 2/3 dele ud af æggene, og kan så fortælle opdrætteren at det måske er på tide enten at lade hanen gå på pension, eller lige tjekke alderen på damerne :)
Det kunne da være en mulighed.  og på den måde holder man et godt amarbejde.

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #35 Dato: 12 Marts , 2009, 21:29 »
Det synes jeg lyder som en rigtig god model, Wanda.
Hvis sælger er interesseret i at høre om resultatet på rugningen, som en del her på Forum er, viser det seriøsitet.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #36 Dato: 12 Marts , 2009, 21:41 »
Det tror jeg ikke i får mange sælgere til at gå med til, især hvis han/hun læser her på forum om hvor mange der har problemer med deres rugemaskiner, måske ikke lige problemer men lidt besvær, nej så hellere selv køre ud til sælger og tjekke forholdene og er de ikke i orden så lad være med at købe der.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #37 Dato: 12 Marts , 2009, 21:45 »
Ja jeg må nok sige jeg er mere enig med Allan. Tit er det jo også rugningen der er noget galt med og ikke æggene. Men hvis det kun r befrugtnings% er det jo en anden sag.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #38 Dato: 12 Marts , 2009, 21:51 »
Kan man ikke vurdere befrugtningsprocenten ved den første lysning, og dermed fastslå om den er god eller dårlig?
Er den god og kyllingerne alligevel går til under rugning kan man vel konkludere at det er rugningen den har været gal med...
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #39 Dato: 12 Marts , 2009, 21:52 »
¨Jeg vil da også mene at man kan se befrugtningen på 7. dagen. hvad der derefter sker, er jo ikke sælgers problem. MEn man kan så vidt jeg har hørt tydeligt se om det har været befrugtet eller ej?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #40 Dato: 12 Marts , 2009, 22:59 »
Ja jeg har valgt ikke og ville sælge rugeæg.. Der kan jo godt blive lidt væsen ud af det. Jeg skal selv ha ruget ud førend jeg sælger nogen æg. Så de må nøjes med kyllinger. Syntes ikke min rugeprocent er god nok endnu.. Tror nu der er mit thermometer.. Men det er en anden sag.. Men ja det er træls og rende i nogen som ingen skrupler har over hvad de sælger.. Så jeg foretrækker bestemt osse forum her når der skal handles.. Jeg mener jo selv jeg ville være godt dum og snyde nogen herinde fra.. Så det håber jeg osse alle andre herindfra tænker.. Men jeg fortrækker nu osse og købe kyllinger :P

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #41 Dato: 13 Marts , 2009, 07:38 »
@Rikke du skal overhovedet ikke have det dårligt over at der ikke er flere befrugtet, for hvordan skal du kunne vide det, nej og selvom der skulle ske noget under rugningen er det jo heller ikke din skyld, så er det mor her der har klokker i det.  ;)

@Stinne jeg håbe selvfølelig at alle æg du får er befrugtet, jeg har jo haft kyllinger af alle, undtagen af de blå men der har jeg 6 æg i maskinen, men jeg tror desværre at kun de 3 er befrugtet, for han har ikke måtte træde dem,  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte