Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan undgår vi en ny Roskildesag.  (Læst 1375 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Svend Erik

• Bruger
    • Team Dråby
Hvordan undgår vi en ny Roskildesag.
« Dato: 12 Marts , 2009, 08:34 »
Hvordan undgår vi en ny Roskildesag.

Senere på året er der kommunalvalg hvor de nye byråd skal vælges.
Det betyder at partiforeningerne rundt omkring i landet er i gang med at finde kandidater og skrive valgprogrammer.
Derfor er det nu der skal benarbejde af fjerkræklubber og deres medlemmer, det er rimelig nemt at få indflydelse på politiskarbejde da de politiske foreninger er meget lydhøre.
Derfor er du medlem af et parti så mød op når der er møder og deltag i debatten og fortæl om vores hobby, er du ikke medlem så overvej at blive det.
Efter kommunalreformen er der meget at miljø-, kultur-, teknikpolitikken der bliver besluttet i byrådet.

Roskilde sagen er en seneste sag om haneforbud. Den er godt beskrevet i lokale medier, så søg lidt på avisartikler og TV indslag fra TV2Lorry.
Racefjerkræ på Djursland, Kolind og Omegns Fjerkræklub
www.djursracefjerkrae.dk
Faverolles den hyggeligste høne
www.faverolles.dk
Racefjerkræ i Danmark
www.racefjerkrae.dk
Faverolles i Dråby
www.TeamDraaby.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvordan undgår vi en ny Roskildesag.
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2009, 16:21 »
Roskilde er absolut ikke den eneste kommune, som har "sær" regler for hønsehold, så kig på din kommunes hjemmeside og stil spørgsmål. Det er nu at de lokale politikere er lydhøre.

Og der er masser af grund til at stille spørgsmål!

I Esbjerg og Varde må høns ikke gå frit i haven selv om den er indhegnet. De skal være i hønsehus eller  hønsegård (men de har eksempelsvis ikke noget regulativ der påbyder det samme for katte og hunde??) og der er helt specifikke krav til indhegning
Esbjerg

I Frederiksberg skal husene være hævet mindst 35 cm, og gården skal være overdækket med 10*10 cm net.
Frederiksberg
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Bjarne Andersen

• Gæst
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2009, 22:00 »
Det lader til at bekendtgørelse nr. 1517 af 14 december 2006 nu muligvis kommer op til revidering.
Her tror jeg at det er meget vigtigt at vi får sat nogle fingeraftryk på.
Efterfølgende kan vi bruge og henvise til denne bekendtgørelse som rettesnor.

Jeg mener også at det i fremtiden bør fremgå tydeligt af bekendtgørelsen hvad grænsen (db) for støj er. Samt at det tåbelige og dyretisk uforsvarlige krav om indelukning i mørklagte rum fjernes til fordel for isolerede huse med dobbelt glas, som anvendes i de tilfælde hvor der klages over støj og grænse værdien overskrider det der bør være fastsat i den nye bekendtgørelse.

Jeg har som Veterinær og Miljøkonsulent i Landsorganisationen Danske Fugleforeninger rodet lidt i de sager der er afgjordt ved retskendeser.
Det er tydeligt at de i langt de fleste tilfælde går kommunerne imod og tilgodeser den der klages over, når støjen ikke er højere end alm. aktiviteter i et boligområde, som f.eks græsslåmasine hunde der gøer mm.
Det er også tydelig fra den undersøgelse der foreliger fra Roskilde at det kun er ganske få borger der ønsker et forbud mod hold af haner og at det er ca. lige mange der ønsker et forbud mod hold af haner der også ønsker forbud mod hold af høner. Man må så formode at det gælder også andre mindre larmende fugle der svare til høner.
Så både retsafgørelser og de berørte meneskers holdninger, svare på ingen måde til de tåbelige tiltag nogle kommuner gør for at tilgodese de ganske få menesker der klager over alt og alle og som ikke burde bo blandt andre menesker der opføre sig anstændige.

Som sagt tror jeg at en ny bekendtgørelse vil være et godt redskab for os, men jeg ser det også som vigtigt at de lokale foreninger og klubber er opmærksome på hvis der er problemmer og går videre med dette til deres hovedorganisation for en løsning af problemet.
Der er jo tydelige beviser for at det DFF og DFfR har gjordt i Roskilde sagen har rystet mange politiker her.

Indenfor Landsorganisationen Danske Fugleforeninger havde vi en lignede sag i Herning omkring et nyoprettet fuglehold, hvor der inden byggeriet var færdig blev klaget over lugt og støgener.
Der blev brugt 3-4 kg. foder om ugen og gjordt rent en gang om ugen og affaldet blev sendt med dagrenovationen.
Fugleholdet bestod af småfugle der støjer det der svare til gråspurve og bogfinker. Kommune ville stoppe det resterende byggeri og der var tvivl om resten.
Efter at jeg som konsulent i LDF gik ind i sagen blev kommunen straks lettere at tale med og man frafaldt alle klager, udover genskind fra nogle plader som ikke er tiladt i henhold til byplanvedtægterne. Disse forlangte kommunen malet. En ganske fornuftig løsning på sagen.

Problemet er ofte at kommunerne ikke ved hvad de har med at gøre og derfor tilgoser den stærke og hermed klagens sag, for at få ro.

I LDF vil jeg i hvertilfælde opfordre foreningerne om at inberette hvis nogle medlemmer bliver behandlet uretfærdig og efterfølgende tage sagerne op. Jeg er også helt sikker på at DFfR og DFF vil gøre det samme. Jeg vil så bare håbe at medlemmerne indser at det er en fordel at være medlem af en stærk organisation, samt at de indberetter uregelmædsigheder.

Som det ser ud på nuværede tidspunkt er jeg sikker på at vi finder en fornuftig løsning med myndighederne. Men der er heller ingen tvivl om at det er nu der skal smedes medens jernet er varmt, så vi efterfølgende kan få gavn af det vi opnår nu.   

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 13 Marts , 2009, 15:52 »
Finn: Godt du gjorde mig opmærksom på det. Det vil nok forklare hvorfor der ikke er så mange her i kommunen der holder høns :)... Bare lige en lille ting, så gælder det også for Fanø kommune ;)...

Heldigt at jeg bor i landzone! :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 13 Marts , 2009, 16:10 »
Mikkel, hvis du kender nogen i Esbjerg, Fanø eller Varde så er vi med på at lave en Esbjergsag...
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 13 Marts , 2009, 16:34 »
Hm.. Skal nok kontakte jer hvis jeg finder noget om eventuele personer der er i klemme pga det :)

Esbjerg kommune er jo også stor, så det kan jo også være fra Brammning eller omegn :)

Vender som sagt tilbage hvis jeg hør noget ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline jesper

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 13 Marts , 2009, 21:39 »
der er også et par kommuner på fyn hvor haner er forbudt
jesper
en hønsehunds kryds