Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Har høns følelser?  (Læst 1415 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

• Bruger
Har høns følelser?
« Dato: 15 ſeptember , 2013, 18:45 »
Hvis jeg nogensinde var i tvivl er jeg nu overbevist! Jeg har købt nogle silkekyller, og to af dem er varmefri + et par uger. Min ene silkehøne har gået med araucanakyllerne, som nu tydeligt ville UD. Defor satte vi dem ind i det store hønsehus i går aftes, og her til morgen satte vi så de to "små" silker ind til Mor Slke. De så ud til at går fint. Hun hakkede kun lidt, og viste dem oven i købet maden. Men SÅ .....hørte hun vist sine "egne" kyllinger langt væk i hønsegården, og så gik hun i gang ned at råbe og skrige, og ville ikke længere finde sig i de små silker. Efter en times tid fangede jeg hende, og satte hende ind i det store hønsehus. Resultat: efter max ti minutter havde hun fundet "sine" kyllinger, og nu er der tavshed, bortset granen lille urolig lyd, som vist skal holde dem i nærheden.
Småsilkerne får derfor ikke en ny mor, men dog et stor græsningsbur, som nu er behørigt foret og udstyret med varmede halm.
Vist har høns følelser
 :)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Har høns følelser?
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2013, 19:57 »
De har lige så mange følelser som en hund. De har mindst lige så stor behov for at blive nusset som at få foder og vand. De kan slet ikke være alene.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2013, 22:06 »
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tove

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2013, 22:24 »
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 16 ſeptember , 2013, 16:47 »
Følelser - instinkter - tanker - nogle har det, andre har ikke. Mon ikke det er sådan indenfor alle racer, os selv inklusiv ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline palleti

• Bruger
  • Livet er kort - spil bridge!
« Svar #5 Dato: 16 ſeptember , 2013, 18:18 »
Ja, nu er det så lige (igen!) at vi mangler en LIKE knap /o
0,1 Maran/Araucana, blå (Aura)
0,1 Araucana, guldhalset/blå (Carla)
0,3 dværg Wyandotter, blå, rød, gul columbia (Madam Blå, Brownie, Rappenskralden)
0,02 sorte Ea kyllinger
0,03 blå/kobber Maran kyllinger

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #6 Dato: 16 ſeptember , 2013, 18:49 »
Ha ha, ja det var nu en af de bedre. Er det ikke det der kaldes tør humor.  ;D
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Tove

• Bruger
« Svar #7 Dato: 16 ſeptember , 2013, 19:48 »
Arhj Lene. Jeg er med på, at vi kan kalde det noget forskelligt. Og jeg er i øvrigt ikke i gang med noget romantisering eller humanisering af hverken høns eller andre dyr. Men en eller anden form for tanker/følelser/instinkter har vel alle væsener.
(Dog muligvis ikke insekter ol  ;))

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 16 ſeptember , 2013, 20:16 »
Jamen Tove, jeg giver dig fuldstændigt ret. Det er vel ikke kun os mennesker som har patent på følelser og tanker.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tove

• Bruger
« Svar #9 Dato: 16 ſeptember , 2013, 21:07 »
Nemlig  ;)