Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hæææælp!, temperatur i rugemaskinen  (Læst 7208 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dennis Blom Hansen

• Passiv bruger
hæææælp!, temperatur i rugemaskinen
« Dato: 14 ſeptember , 2013, 23:48 »
Hej.
Jeg har en suro king 20 rugemaskine, og som nybegynder, ja , så fik jeg fat i rugeæg, og satte i værk, 24 stk i maskinen!!, ud af det kom kun 8 levedygtige kyllinger, trods der var 21 befrugtede æg .
De kom alle 8 ud på 19 dagen.
Nå et nyt hold er blevet sat over, og den sidste uge de har været i maskinen, har jeg læst og læst og forsøgt at lære af jeres erfaringer herinde!!
Deraf købte jeg et termometer(check-up) og et hestehårshygrometer, fugtigheden har jeg kalibreret 100% ind..
og nu til mit spørgsmål:
hvor i maskinen skal jeg måle temperatuen??
I manualen skriver de 10mm over den skumbund der er i maskinen, gør jeg dette får jeg feks 37,1 og måler jeg i højde med midt på æggene få jeg 38,2 og den er sat til at holde 37,8 grader......erfaringen fra sidst fortæller mig at der har været for meget varme på (klækket 19 dag)..
Hvor ville i måle temp i maskinen??
Da den åbenlyst varierer efter hvor højt/lavt i maskinen man måler.

mvh
Dennis
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.
Hund :Griffon bruxellios.

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: hæææælp!, temperatur i rugemaskinen
« Svar #1 Dato: 15 ſeptember , 2013, 07:24 »
Der hvor æggene ligger  /o

Offline Kristian h

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 15 ſeptember , 2013, 09:55 »
Jeg plejer også at måle temperaturen ved æggene, og tilstræber 37,8 grader og hellere lidt under end over. og høj luftfugtighed den sidste uge. Det har fungeret rigtig godt ca 3/4 har klækket.

Mvh kristian

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #3 Dato: 15 ſeptember , 2013, 11:43 »
jeg sætter check up lige i overfladen af ægene. og har en fin klækkeprocent.

hos mig kommer de fra dag 19  (der er næsten altid 1 eller 2 kyllinger ude dag 19 eller 20) og til dag 21.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 15 ſeptember , 2013, 12:08 »
Oki.. takker for svar indtil videre..
Har idag igen tjekket temp.. tror jeg har lavet hårdkogte æg :-(.
Jeg måler nu ved toppen af æggene.. 37.8 grader.. tror ik der kommer synderlig mange denne gang heller!!.
Max 10ud af de 24 der var lagt i maskinen..
Har fra jeg begyndte at just/kaliberer maskinen, justeret ca 1,8 grader ned i temp.
Nu er temp 37, 8 lige ovenpå æggene.

Dennis.
NU MED: citronfarvet brakel, New hampshire, vorwerk, Maran S/K, Amrock, hellevad, Mille Fleur, dv kochin.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #5 Dato: 15 ſeptember , 2013, 15:12 »
Når det er en rugemaskine der fungerer som en fladruger, altså rugeæg i et lag, så måles temperatur ved æggenes overkant.
Der er sædvanligvis en lille temperatur forskel fra øverst til nederst i en rugemaskine.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 ſeptember , 2013, 15:01 »
Takker for de gode og brugbare svar..
Klækkedagen er idag.. og alt tyder på 16 stk.. 15 er ude og en mere på vej.. 4 taget fra pga manglende befrugtning.. så alt tyder på min kalibrering af maskinen midt i ruge perioden har reddet en del.. alt tyder på ca 80% klækning af befrugtede æg..
Næste gang kommer jeg endnu højere.. der er maskinen kalibreret 100%.. så en kører 37, 8grader og 45 % fugt i hele rugeperioden.. og 36, 8 grader og 68% fugt i klækkeperioden :-)

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 ſeptember , 2013, 16:37 »
Det er en temmelig høj fugtighed, du kører med. Giver det ikke meget lille luftlomme?
Jeg måler temperaturen midt på æggene, men vi bruger motorruger med ventilation. Hjemmelavet i træ med superresultater.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:30 »
Jeg ruger i motorruger.. og har som sagt fået just temp perfekt..
Jeg syntes ikke umiddelbart at de 45% er højt.. og har ingen problemer med "for små" luftlommer...
Denne gang var klække procenten 80% ..trods de i 8 dage kørte på 39, 1 grad.. så jeg syntes da ikke det er så dårligt ??

Offline Edmond

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 ſeptember , 2013, 22:41 »
Nej det passer fint. Jeg havde læst det uden briller og ikke fået det hele med. :D