Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Underholdning til høns  (Læst 6102 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TinaStormy

• Bruger
Underholdning til høns
« Dato: 10 ſeptember , 2013, 21:35 »
Så nu har ræven så været der første gang i ly af tusmørket i morges og en af dværghønerne er væk. Det betyder nok at nu kommer de ikke ud i en periode men må blive i den 3x4 m hesteboks de bor i. Der er så 2,5 dværghøns tilbage, alle undtaget en enkelt fra i år.

Det må ærligt talt være lidt kedeligt at gå der og glo på de samme vægge dag ud og dag ind. Hvad gør man for at adsprede dem lidt?

Nu er det jo sæson for diverse græsser, hyben, æbler osv. Vi har også masser af skov og træer.
Hvad kan jeg evt lægge ind til dem der kunne underholde dem lidt? Grangrene de kan gå ind under, friske hyben eller hvad er der evt andre der gør?
Ja ved godt de fleste høns skal være glade for at have over ½ kvm gulvplads men nu har jeg dem jo alene for hyggens skyld og så skal de også trives de dage vi er på arbejde og de så ikke kan komme på ledsaget udgang...

Mvh Tina

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Underholdning til høns
« Svar #1 Dato: 11 ſeptember , 2013, 00:18 »
sæt en frisk balle hø ind til dem, den kan de finde alverdens gode ting i, når de trækker høet ud af bundtet, de kan sidde på den, og finde små frø.

Visne blade fra skovbund er fantastisk at rode i, og en spand græsklip er også fint.

Frugt som mirabelle og æbler gerne halve så de kan få hul på dem.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline TinaStormy

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 ſeptember , 2013, 06:56 »
Tak for ideerne Ina
Når de er løse har de en hel stak høballer og en endnu større stak halmballer at hygge sig med og det er allerede klinisk renset for insekter :-)
Jeg prøvede med en halv pære på et tidspunkt men den havde ikke den store interesse da de stadig kunne gå ud, men det har måske ændret sig.
Her til morgen fik de lidt kattemad serveret men selv det har ikke den samme tiltrækning som når man selv skal tyvstjæle det fra kattene. Det er der nemlig sport i :-)
Jeg tror vi har nogen mirabeller bagest i haven som kan afprøves.
Er der noget høns bestemt ikke må få og som man ikke lige tæner over?
Nå jeg er lidt før hjemme i dag, så kan de nå at få et par timer som frie fugle inden det er pindetid. Så må jeg gå en runde ind imellem og lugte af menneske.

Mvh Tina

Offline TinaStormy

• Bruger
« Svar #3 Dato: 11 ſeptember , 2013, 21:33 »
En lille opdatering.
Hun hedder nu Jesus for hun er genopstanden.
Vi fandt hende ikke i går aftes og ej heller her til morgen da jeg kiggede rundt igen mens jeg fik fodret heste, katte og høns. Men da jeg trillede ned ad indkørslen i morges kom jeg i tanke om jeg havde glemt noget og da jeg nåede tilbage max 1 minut senere stod hun midt i gårdspladsen. Så de andre høns blev lukket ud til hende.
I aften var hun væk igen men nu hoppede jeg ikke på den så den store eftersøgning gik i gang igen og endelig...hun ser ud til at være blevet skruk og har mast sig ind i en del af en gammel motor til en stokersnegl. Mærkelig høne. Hun ligger på bar metal, årstiden er helt forkert og hun lagde sit første æg for 1½ uge siden (hun er fra i år). Men altså hvis det nu skal være sjovt så pyt  ::)
Men så får flokken lov at gå løst lidt endnu, så må vi se til vinter om de skal blive inde nogen af de korte dage.
Mikkel er frikendt i denne omgang.

Mvh Tina

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 ſeptember , 2013, 21:52 »
Tillykke

Jeg har hørt om mange ting som høns ikke skulle kunne tåle. Advokado, æblekerner, stikkelsbær/stikkelsbærblade og meget andet. Men hver gang er der andre som har fodret med det uden problemer. Så jeg tror de kan klare det meste, og har en vis evne til at undgå resten.
« Senest Redigeret: 11 ſeptember , 2013, 21:56 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #5 Dato: 12 ſeptember , 2013, 09:08 »
En lille opdatering.
Hun hedder nu Jesus for hun er genopstanden.
Vi fandt hende ikke i går aftes og ej heller her til morgen da jeg kiggede rundt igen mens jeg fik fodret heste, katte og høns. Men da jeg trillede ned ad indkørslen i morges kom jeg i tanke om jeg havde glemt noget og da jeg nåede tilbage max 1 minut senere stod hun midt i gårdspladsen. Så de andre høns blev lukket ud til hende.
I aften var hun væk igen men nu hoppede jeg ikke på den så den store eftersøgning gik i gang igen og endelig...hun ser ud til at være blevet skruk og har mast sig ind i en del af en gammel motor til en stokersnegl. Mærkelig høne. Hun ligger på bar metal, årstiden er helt forkert og hun lagde sit første æg for 1½ uge siden (hun er fra i år). Men altså hvis det nu skal være sjovt så pyt  ::)
Men så får flokken lov at gå løst lidt endnu, så må vi se til vinter om de skal blive inde nogen af de korte dage.
Mikkel er frikendt i denne omgang.

Mvh Tina

Haha så hun venter med at komme frem og søge føde til du er væk,, det er smart, og meget almindeligt for skrukker, jeg konkurerer i lløbet af sommeren med mine skruks, om at følge dem for at se hvor de gemmer sig, og de er utrolig snedige,, bare du vender blikket et sekund er de væk, men så længe du ser på dem, ja så går de rundt og skraber som om intet er hændt,, pist væk et splitsekund efter..  nu ved du hvor hun er, men hold øje med hende hver dag,, . Hun skal helst komme og spise mindst hver 3 dag..
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline TinaStormy

• Bruger
« Svar #6 Dato: 15 ſeptember , 2013, 08:17 »
Det ser ud til at Jesus er en trofast ruger og jeg har også set hende gå af og spise et par gange nu så hun har vist styr på det selv om hun er helt uerfaren.
Så nu studerer jeg så lidt det med kyllinger.
Tidligere havde jeg wyandotter og de rugede et par kuld ud i stalden og førte dem fint fra dag et.
Men nu er det jo sidst på sæsonen (for at sige det mildt). Skal jeg sætte en varmelampe op? Overvejede at lave et hjørne af hønsenes boks til kyllingehjørne til skrukken og kyllingerne...eller skal jeg bare lade dem gå?
Der hvor hun ruger er der en bund af træpiller. Kan de ikke risikere at suge al fugten fra æggene så de ikke kan klække?

Mvh Tina